Gå til innhold

Når kommer det ny hybrid-disk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ingenting _galt_ med den, den har vel fremdeles langt bedre ytelse i de fleste operasjoner enn noen ordinær HDD kan skilte med(hva gjelder 2.5tommere ihvertfall). problemet slik jeg ser er det rett og slett at den har vært på markedet et par år og nå, og at ny og forbedret teknologi burde være rett rundt hjørnet. Litt kjedelig å legge penger i en ny disk til laptopen så kommer det en ny disk på markedet uka etter som er dobbelt så bra:)

Her er en liten oversikt fra Tomshardware: http://www.tomshardware.com/charts/2012-mobile-hdd-charts/-32-Overall-Performance,3015.html

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det komme ny og bedre teknologi. Tradisjonell harddiskteknologi har ikke endret seg markant på 2 - 3 år og vil ikke det de nærmeste årene. Samme gjelder hybriddisker, det er jo bare en tradisjonell HDD med en liten SSD som cache (4 - 8 GB). Grunnen til at det ikke er mer er vel primært plassproblemer og kostnad i forhold til ytelse. Hybriddisker bruker også SLC flash fordi disse har lengre levetid enn MLC og TLC som brukes i SSD-er for forbrukermarkedet. SLC er dyrere enn MLC og TLC.

I mange bærbare løses dette med å bruke en helt tradisjonell HDD + en mSATA SSD på 32 GB som cache disk (et annet alternativ er Fusion drive hos Apple - det er en vanlig HDD + en SSD, men SSD-en catcher ikke i normal forstand). Ulempen er her noe kortere levetid (MLC disk), men i og med at SSD-en kan byttes ut spiller det ikke så stor rolle. Men Momentus XT har kommet i versjon 2.0, så helt stille har ikke utviklingen stått. Versjon 2 har bedre cachemekanismer.

Som sagt når det gjelder HDD står nesten utviklingen stille, og ytelsen på dagens disker er ikke mye bedre enn disker for 5 - 6 år siden. SSD utvikler seg noe raskere, men heller ikke her skjer det noen revolusjoner. Når det gjelder hybridløsninger vi nok ytelsesøkningen framover mest komme pga bedre optimalisering av programvaren for cache.

Lenke til kommentar

SLC NAND har ikke blitt så mye rimeligere og har heller ikke den samme utvilingen på ytelse som MLC (mye grunnet hvilke kontrollere som brukes). Utviklingen av kontrollere til vanlige SSD-er har ikke så mye å si for hybriddisker, da disse har en noe annen controller, laget for at de brukes til cache. Da kreves andre egenskaper en sekvensiell les/skriv. SLC har også jevnt over mye høyere pris pr GB enn MLC, man kan fort vekk gange med 10. SLC brukes fordi de tåler langt flere skriv/les sykler - noe som er viktig for cache.

Momentus XT kom ellers i oppgradert versjon for ca 1 år siden

Lenke til kommentar

Jeg sjekket bare pris på MLC kontra SLC tilgjengelig på det norske markedet, og da er SLC fra 24 kr/GB (fort vekk 40 - 60 kr pr GB) og MLC fra 5 kr pr GB. Men jeg skal modere meg litt, sammenligner man små SSD-er, dvs opp til 40 GB (dvs kontroller + minne) sså er vel 5 ganger mer korrekt.

Jeg tror uansett at det er korrekt at SLC NAND ikke har hatt like stor prisreduksjon som MLC NAND. Naturlig når man tenker på volum, kjøpergrupper etc.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...