Gå til innhold

[Løst] Konvertere singel disk til RAID-1 pga ustabil hoved disk

galaxee

Anbefalte innlegg

Hei,Jeg er vant med å sette opp raid før installasjon (tom disk) Men problemet er at min 2TB disk er litt feil på sektor,etter en liten kakk... (Ja jeg vet dem tåler lite..)

Men nå er spørsmålet,jeg har en 2TB HDD jeg skal på senere idag! Er det mulig å speile disken fra den jeg har til den tomme slik det blir likt innhold på begge,å slipper windows kræsj snart.. oppsettet blir sett i bios instillingene (nvidia raid på (Mirror) som er raid-1?

Vil da den tomme disken få samme infomasjon som den med korupte sectorer på? 99% ivertfall :) opplever at om laster ned torrent,og sufter på nettet,faller hastigheten ned til 1kb før går opp igjen om ikke rører noe på pcen,og klarer 30% av maks hastighet uansett ned/opp... (Har 75/75Mbit fiber

Bilder av bios oppsettet: (winrar fil pga 4 bilder) :)

Som det vises på bilde 4/4 er det bare en disk nå,men om jeg legger gamle + en tom

Vil da det fra disken med 1500Gb brukt opp bli overført til den nye disken så det blir raid-1?

Takk for svar på forhånd :)

Raid_bilder_setup_bios.rar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for rask svar :) men med raid 1 skal det ligge samme infomasjon/filer osv på den andre disken også? problemet er vel at om den har problem enkelte plasser,kan lesehastigheten synke til 2Mb/s en 120Mb/s

Om gamle disken har problem et sted,vil vel den andre disken ta over med å lese 100% ytelse + om det er bra på sector når loader spill osv,så vil vel lesehastigheten øke ganske mye?

Men vil om jeg setter opp begge diskene,vil den da kopiere filer fra gammle disken til nye også? må den nye være i noe spesiel modus? som helt tom / ny formatert ? lite lyst å kopiere 1500gb til ny når lesehastighet kan variere fra stort sett 60-120Mb/s lesehastighet, og noen % med lav som 2-20Mb/s

får gå inn for SSD disk snart igjen tror jeg,men vil vente til blir større disker til billigere kr en betalte 2x1000kr pr stk på 64GB

:)

Så hovedspørsmålet da er om den vil speile fra gammle HDD til den tomme uten noen problem?

Edit2:

der sector er feil på,ligger ingen filer på,dette er sjekka med masse program, Brukte HD-TUNE

til å sjekke disken,så er bare 1% feil på sector

Endret av galaxee
Lenke til kommentar

Kjører du RAID1 oppsett nå med OS installert på arrayet? Hvis du gjør det, må du IKKE sette inn den tomme disken og installere Windsows på nytt. Da vil du mest sannsynligvis miste all info om tidligere RAID1.

Hvis du har OS installert på RAID1 og en disk har sektor feil, og sektor feilene er hvor det ikke er filer, skal det ikke være noe problem å ta ut den dårlige disken, smekke inn en ny disk, og RAID1 vil ble "rebuild" som det så finn heter.

Just in case, RAID1 er mirror, altså den ene disken er helt 100 % speilbilde av den andre. Så feiler en disk, skal RAID1 gjenopprettes når du setter inn en ny disk, men ha tålmodighet da det vil ta laaang tid.

Lenke til kommentar

Kjører du RAID1 oppsett nå med OS installert på arrayet? Hvis du gjør det, må du IKKE sette inn den tomme disken og installere Windsows på nytt. Da vil du mest sannsynligvis miste all info om tidligere RAID1.

Hvis du har OS installert på RAID1 og en disk har sektor feil, og sektor feilene er hvor det ikke er filer, skal det ikke være noe problem å ta ut den dårlige disken, smekke inn en ny disk, og RAID1 vil ble "rebuild" som det så finn heter.

Just in case, RAID1 er mirror, altså den ene disken er helt 100 % speilbilde av den andre. Så feiler en disk, skal RAID1 gjenopprettes når du setter inn en ny disk, men ha tålmodighet da det vil ta laaang tid.

Jeg kjører ikke noe RAID nå...disken er installert med windows uten noe RAID på! (singel disk) så om jeg setter disken i RAID-1 nå med ny disk,vil windows/og filene på disken bli korupte? eller vil den speile den andre tomme disken automatisk ? :)

Tolmodighet har jeg,vet det tar tid å kopiere 1500Gb til annen disken. og er verdt det! Men vil ikke miste 1500Gb data,for ligger mye private ting som bilder,hjemmelaget musikk/osv på den! Så denne disken har aldri stått i noe raid før!

Så da skal det gå å sette inn ny disk,legge begge i raid og den speiler automatisk?

Vedlagt fil i første post er .rar fil av bilde av bios oppsettet som det er tatt bilde etter rekkefølgen bios oppsettet er!

Som første bilde viser er raid av,bilde 2 er at raid kan slås på osv...Bilder sier mer en 1000 ord er vel et ordtak :)

på raid er ,og på 4 bilde kan man legge til disker. Men som dagt,Disken har aldri vært sett i noe raid funksjon før.

Så takker for svar om at filer ikke går til .... Om jeg endrer fra (raid disable) til enable! og speiler dem.

Lenke til kommentar

Fant ut åssen la til bilder nå :) forumets meny er litt forandret siden sist jeg kan huske

Edit:

4 Bilde er det jeg mener,om jeg legger den disken (gamle så står i bare nå for øyeblikket) og den nye,

vil da den nye speile filene fra gammle disken til nye,eller blir alle filene korupte på gamle disken?

Takker for svar på forhånd :)

OBS: dette er bare menyen som kan vise hva jeg mener...Disken står ikke i RAID .

post-19340-0-67175800-1360925820_thumb.jpg

post-19340-0-69574700-1360925827_thumb.jpg

post-19340-0-97034700-1360925834_thumb.jpg

post-19340-0-78858300-1360925841_thumb.jpg

Endret av galaxee
Lenke til kommentar

Kjører du ikke RAID nå, må du IKKE sette dem til RAID1 før du har tatt backup eller kopiert over de filene du trenger til en backup disk, ellers vil du miste ALT når du setter diskene i RAID1. Også en god ide å avinstallere absolutt alle programnmer først, fordi alt må installeres på nytt når du skifter til RAID.

Dessverre ingen enkelt måte å gjøre dette på, mulig det går an å¨ta et image av disen, og så legge det inn igjen etter å ha satt opp RAID1, men det vil skape problemer med drivere etc for Windows. så det er ikke å anbefale. Jeg kjører RAID5, men har OS installert på separart SSD, kun spill og lagring er på RAID arrayet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører du ikke RAID nå, må du IKKE sette dem til RAID1 før du har tatt backup eller kopiert over de filene du trenger til en backup disk, ellers vil du miste ALT når du setter diskene i RAID1. Også en god ide å avinstallere absolutt alle programnmer først, fordi alt må installeres på nytt når du skifter til RAID.

Dessverre ingen enkelt måte å gjøre dette på, mulig det går an å¨ta et image av disen, og så legge det inn igjen etter å ha satt opp RAID1, men det vil skape problemer med drivere etc for Windows. så det er ikke å anbefale. Jeg kjører RAID5, men har OS installert på separart SSD, kun spill og lagring er på RAID arrayet.

Takk for svaret. tror jeg går å kjøper en disk på elkøp,vet dem bare har eksterne,men får flukke ut Sata disken som er inni,selv om garantien ryker..men får se hva gjør!

Derfor ville spørre her,pga har hatt mistanke at det ikke går,så da er det godt å ha folk på forumet som kan si sikkert :)

Lenke til kommentar

Her vil jeg anbefale å gjøre det enkelt. Så vidt jeg vet er det ikke mulig å konvertere en ikke-raid Windows disk/installasjon til et raidoppsett (Noen må korrigere meg om jeg tar feil), kilde http://www.tomshardware.com/forum/2109-63-setup-raid-existing-system. Om det skulle være mulig, er det i alle fall betydelig risiko for feil/crasj, så jeg ville ikke gjort det uten backup i tillegg.

Så det enkle er å klone fra den gamle til nye disken. Etter min mening er det beste programmet til dette Acronis True Image. Klona akkurat en SSD med dette, og hele jobben ble gjort på under en halv time - fryktelig enkelt å bruke. Tar dog lengre tid med mer data. Programmet har en 15 dagers prøveversjon.

Men når du skriver at du ikke vil miste noe - ja da vil jeg nok sikre meg bedre enn bare med Raid 1 (som ikke er backup i det hele tatt). Heniskten med å bruke raid1, raid5, raid6 etc er ikke datasikkerhet, men oppetid. Med raid kan du holde 100 % oppetid, mens andre problemer som slette feil fil, korrupte filer etc faktisk bare blir kopiert på raidet.

Jeg ville kjøpt meg et enkelt NAS (1 disk på 2 - 3 TB) som alltid vil ha en synca kopi av det viktige - litt som TimeMachine på Mac.

Så jeg ville gjort som følger:

1. Klona dagens disk til en ny en med samme eller større størrelse med f.eks Acronis True Image 2013 (programmet kan klone til større disk) - så du kan gjerne kjøpe en 3 TB disk.

2. Satt opp en enkel nettverksdisk (NAS) for kontinuerlig sikkerhetskopiering. Du får 3 TB til en 1 500 - 2 000 kr.

Da har du en fremtidsrettet og relativt sikker løsning. Og så kan du glemme å tenke på dårlige raidløsninger som faktisk raidkontrollerne på hovedkortet er.

Lenke til kommentar

Her vil jeg anbefale å gjøre det enkelt. Så vidt jeg vet er det ikke mulig å konvertere en ikke-raid Windows disk/installasjon til et raidoppsett (Noen må korrigere meg om jeg tar feil), kilde http://www.tomshardw...xisting-system. Om det skulle være mulig, er det i alle fall betydelig risiko for feil/crasj, så jeg ville ikke gjort det uten backup i tillegg.

Så det enkle er å klone fra den gamle til nye disken. Etter min mening er det beste programmet til dette Acronis True Image. Klona akkurat en SSD med dette, og hele jobben ble gjort på under en halv time - fryktelig enkelt å bruke. Tar dog lengre tid med mer data. Programmet har en 15 dagers prøveversjon.

Men når du skriver at du ikke vil miste noe - ja da vil jeg nok sikre meg bedre enn bare med Raid 1 (som ikke er backup i det hele tatt). Heniskten med å bruke raid1, raid5, raid6 etc er ikke datasikkerhet, men oppetid. Med raid kan du holde 100 % oppetid, mens andre problemer som slette feil fil, korrupte filer etc faktisk bare blir kopiert på raidet.

Jeg ville kjøpt meg et enkelt NAS (1 disk på 2 - 3 TB) som alltid vil ha en synca kopi av det viktige - litt som TimeMachine på Mac.

Så jeg ville gjort som følger:

1. Klona dagens disk til en ny en med samme eller større størrelse med f.eks Acronis True Image 2013 (programmet kan klone til større disk) - så du kan gjerne kjøpe en 3 TB disk.

2. Satt opp en enkel nettverksdisk (NAS) for kontinuerlig sikkerhetskopiering. Du får 3 TB til en 1 500 - 2 000 kr.

Da har du en fremtidsrettet og relativt sikker løsning. Og så kan du glemme å tenke på dårlige raidløsninger som faktisk raidkontrollerne på hovedkortet er.

Takk :) tror jeg gjør dette idag :) å klone fra den gamle disken til den nye :) vil drivere og alt bli clonet 100% så kan bruke nye disken uten problem?

Lenke til kommentar

Jeg hadde fjernet den nåverende disken, satt inn bare den nye, installert windows og deretter dratt over det viktigste fra den med sektorfeil.

Ble nok denne løsningen.. prøvde å klone disken,men den feiler med en gang,sikkert pga sektorer som er ødelagte!

Prøvde også andre program,som feilet.

Så nå kopiere alle filer,så legge inn windows på nytt etterpå! bare kjedeligt å måtte installere alle program, men heldigvis som "steam" er det bare copy and join :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...