pow112 Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hei. Jeg har lest igjennom mye av innleggene i dette forumet på jakt etter tips o.l. for å redusere støynivået i en datamaskin, men synes tipsene/innleggene ofte er rettet mot de mer "proffe" og de med god økonomi. Er det noen som har noen gode tips for de som allerede har en komplett maskin, eller kanskje bare skal ha en ny cpu/kabinett/skjermkort-vifte, strømforsyning, kabinett, eller andre støydempende midler, hvordan en kan redusere støyen, eventuelt, hva man kan kjøpe nytt, som ikke koster for mye? Dere skjønner hvor jeg vil hen! Jeg har en maskin som bråker som Kværner på en travel dag:) Jeg er interessert i alle tips/guider/triks o.l. som kan hjelpe meg til et lavere støynivå og som kanskje kan være til hjelp for andre som meg. Jeg kan liste opp hva slags hardware jeg kjører nå, men er i utgangspunktet bare ute etter generelle tips, anbefalinger ol. Mvh Tore Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Jeg driver med akkurat det samme om dagen. Kjøpte først en Zalman MFC-1 viftestyring og koblet alle viftene untatt poweret på denne. Det hjalp betraktelig med ikke nok. Skjermkort-vifta ble byttet ut med en passiv Zalman ZM80C-HP som ble planslipt før montering. Den er virkelig verdt penga. Bakdelen er at nå høres cpu vifta for godt, rart egentlig siden den er oppgitt til maks 31db. Uansett så skal den bygges om. Tenkte og bytte ut den orginale 60mm vifta med en 92mm vifte som leverer like mye luft men med støynivå på maks 26db. Tenker også på å modifisere poweret med en ny stillegående 120mm vifte. Totalt så har jeg nå 7 vifter i kabinettet. Støynivået er ikke plagsomt etter at jeg ble kvitt skjermkortvifta som lagde en forferdelig lyd. Nå er det mer et stille sus untatt fra cpuvifta når den endrer hastighet.(Er vel egentlig ikke plagsomt men jo stillere jo bedre.) Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Bytt CPU-vifta med en stillegående. hvis du har en lokal data-butikk, gå til den! de hjelper deg! Du trenger egentlig ikke å kjøpe helt ny strømforsyning.. kjøp den en stille papst og bytt den med den andre. Bråker hardisken? kjøp sånne vibrasjons-skruer og litt støymatter, skry skruene fast og legg mattene rundt. Vet ikke helt om det med varme på hardisker men.. Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Utgångsläge: Normal dator med - rasslande och skrapande hårddisk (ålderskrämpor). - hyfsat tyst CPU-fläkt (ca 25 dB(A)). - hyfsat tyst chassifläkt (ca 25 dB(A)). - hyfsat tyst grafikkortsfläkt (Point of view GeForce3 Ti-200). - tystgående NB-fläkt. - brusig och störande PSU-fläkt. Oavsett om chassit var öppet eller stängt var det PSUn som störde mest. Med öppet chassi kunde man även höra resten, och då mest hårddisken. Åtgärder 1) Eftersom hårddisken var gammal och lät som om den hade dödsryckningar köpte jag en ny för ca 1000 kr. Den nya är större, snabbare och markant tystare. 2) Som förberedelse för 3) köpte jag en stor (50x100cm) platta 10mm ljuddämpningsmatta på Biltema (70 kr) och monterade materialet på insidan av varje sidoplåt till chassit. (Ingenting i botten, topp, front eller bak). Detta gav ingen märkbar förbättring, eftersom det störande ljudet inte kom inifrån till att börja med, men ljudet blev lite dovare. 3) Tillverkade en mycket enkel och relativt liten ljudfälla på jobbet. Tog en tunn stålplåt och bockade till en vinkel, ca 10x10x20 cm. Vek in en flik för ena änden och målade allt i samma färg som chassit (Biltema blå metallic, jag hade färg kvar). Fodrade insidan med ljuddämpningsmattan från 2), och satte självhäftande kardborreband vid långsidorna. Satte motsatt kardborre på tvären över och under utblåset från PSUn, på baksidan av chassit, och tryckte dit ljudfällan så att den bildar en tvärställd trekantig kanal. (Kostnad; försumbar) Datorns ljudnivå minskade till hälften! Nästa projekt: Byta ut fläkten i PSUn till en tystare som jag tagit från en annan PSU. (Kostnad: gratis) Hälsningar Olle Lenke til kommentar
Snatch Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 her er noen mods som ikke krever 1 krone det første du bør gjøre er å lokalisere støykildene Viftegriller skaper luftmotstand, prøv å blås på fingern din og du skjønner hva jeg mener, kutt bort grillene fra kabinettet der du har vifter, ta bort alt som kommer i veien for luftstømmen (om du ikke har småunger eller kjæledyr som kan komme til skade, selv om det er lite kraft det er snakk om) heng hardiskene dine opp med gummistrikk, har hørt at dette kan skade enkelte hardisker siden de er avhengig av at kabinettet skal lede bort varme men dette har jeg liten tro på, kjenn på alle deler, hardiskbrønner, deksel til pci kort, osv. kjenn etter at alt sitter fast og ikke lager skranglelyder, bruk gummi eller stram til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå