josteinsen Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Tiden er inne for en ny laptop. Blir enten en dell latitude, thinkpad L eller hp probook . Har slått fra meg de snasne ultrabookene. Budsjettet fra sjefen er ca 5000 eks moms så noen skikkelig råtass blir det ikke og skjermene i disse maskinene suger. Kommer til å skaffe meg en dell ultrasharp til bilde redigering uansett og SSD Prosessoren blir en i5 av noe slag. Men for å komme til poenget... Ram.. Kjører lightroom 3,6 nå og skyter jo raw filer fra 5dmk2. Kommer til å kjøpe enten 8 eller 16 gb kit med rask ram da dette ikke koster særlig, men vil jeg få glede av 16 gb med lightroom eller holder 8gb lenge. Ikke mange kronene forskjell men noen halvlitere blir det jo. Noen her som kjører ivy bridge i5 laptop med 16 eller 8 gb ram og bruker lightroom som har inspill? Endret 15. februar 2013 av josteinsen Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Lightroom (både version 4 og 3.x) fungerer fint med 8GB, så basert på det behovet har du ikke behov for 16GB. Har du planer om å hyppig bruke Adobe Photoshop CS6 avansert med veldig mange layers så kan 16GB være greit med en gang. Edit: Kjører fint Lightroom4 på min Macbook Air med 4GB uten problem med D800 filer på 36.3 Mpixels. Riktignok på i7, men differansen er ikke veldig stor. Endret 15. februar 2013 av TGB 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Jeg kjøpte denne Dell for 6700.- +mva. har senere oppgradert til ssd og bruker den medfølgende HD som backup. hvis du har litt tålmodighet så kommer det ofte gode tilbud hos dustin. Ingen problemer med LR, men skjermen er ikke det grommeste i denne prisklassen. Edit: ser de har en 13.3" vostro til 4984.- Endret 15. februar 2013 av Nautica Lenke til kommentar
egilh Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Hvis 16GB ikke er store prisdifferansen er det jo like gjerne å bare kjøre på i mine øyne. En i5 fungerer mer enn bra nok til mitt bruk ihvertfall, og at du bruker en SSD vil telle større forskjell en forskjellen mellom 8 og 16GB minne. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Kjører en thinkpad med 8gb, i5 og en ssd - synes det går rimelig kjapt i LT. Så tror nokk 8GB vs 16 GB holder i massehvist for LT. Endret 15. februar 2013 av Jann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå