Niels_Moller Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Hej alle sammen. Mit første indlæg i dette forum, håber det går an, at det bliver på dansk Vi har ikke et forum som dette i Danmark, så råd og vejldnnig omkring foto og kamera kan være vært at finde. Sagen er den, at jeg skal have købt et kamera til den kommende ferie, og jeg har læst tests, hvilket ikke gør forvirringen mindre. Jeg har indsnevret feltet til 2 kandidater: Sony RX100 eller NEX6. Jeg er meget kritisk omkring billedkvaliteten, og vil også gerne have godt lys på mine billeder som tages med blitz. RX100 er meget lille, hvilket gør det let at huske at tage emd i lommen. Billedkvaliteten i tests virker meget fin, men jeg ved jo ikke hvor højt kameraet sætter ISO-værdien, hvis det kniber med lyset? Der er jo heller ikke mulighed for ekstern blitz, og hvor meget lys leverer den indbyggede pære? NEX6 er lidt større, men alligevel ganske rimelig med 16-50 mm. Prisen i Danmark er jo også 2.500 kr. højere end RX100.... Til gengæld er der blitzsko, hvilket åbner mange muligheder. Er 16-50 mm. standard-objektivet fornuftigt? Jeg har også læst bemærkninger omkring ganke slem fortegning på vidvinkel, hvis objektivet IKKE anvendes på præcist NEX6. Er det korrekt, og virker vidvinkelbillederne fortegnede på 16 mm.? Jeg håber på gode indput, der kan kjælpe mig videre i mit valg. På forhånd tak!! Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) For meg høres det ut som om du trenger blitssko og ekstern blits. Selv om den innebygde blitsen til RX100 kan levere nok lys, vil lyset komme fra et meget lite punkt noe som glir et veldig "hardt" og lite anvendelig lys. Ellers har jeg ikke prøvd noen av de nevnte, og kan dessverre ikke komme med så mye mer spesifikk informasjon. Det er forresten godkjent å skrive innlegg på dansk. Innlegg må skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk. SMS-/leet-språk og dialekt er forbudt, det samme gjelder slang. Overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er forbudt. Endret 15. februar 2013 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Dette er helt fordkjellige kameraer, kompakt og system. System blir alltid best. Best = NEX6 Minst = RX100 Blir NEX6 for stor for å ta med seg; RX100 = best. Billigst = RX100 NEX6 trenger optikk = dyrt. Lenke til kommentar
Niels_Moller Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 For meg høres det ut som om du trenger blitssko og ekstern blits. Selv om den innebygde blitsen til RX100 kan levere nok lys, vil lyset komme fra et meget lite punkt noe som glir et veldig "hardt" og lite anvendelig lys. Ellers har jeg ikke prøvd noen av de nevnte, og kan dessverre ikke komme med så mye mer spesifikk informasjon. Det er forresten godkjent å skrive innlegg på dansk. Jeg har i dag et lille Canon IXUS 960. Det tager faktisk meget rimelige billeder med ganske lidt støj, da ISO i de fleste tilfælde kan sættes ganske lavt. Men blitzen ødelægger alt. Motivet overbelyses, så ansigtsfarver og hudtoner "brændes" væk og bliver hvide som spøgelser. Samtidigt er baggrunden alt for mørk. Jeg har så prøvet andre små kameraer mht. blitzens formåen, og der taber det gamle Canon stort hver gang Lenke til kommentar
tow Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Ikke vær så redd for fortegning på vidvinkel, om du ikke skal ta mange bilder av arkitektur med rette linjer som må gjengis som rette. Mye fortegning kan også relativt enkelt rettes opp i etterbehandling. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 NEX-6 er et meget lekkert (smukt) kamera, og gir deg flere muligheter enn RX100. Bl.a. muligheten for å skifte ut optikk. Bildekvaliteten til RX100 er bra, og den tåler vel ISO 1600 (muligens ISO 3200). Men NEX-6 skal tåle et trinn mer. Hvis du har planer om å bruke JPEG, så vil kameaet rette opp fortegningen som objektivet ha når bildet lagres; det kommer nok firmware for andre NEX hus etterhvert som gjør det samme. 16-50mm objektivet har fått godt skussmål. Hvis du senere ønsker å gå over til RAW formatet, så anbefaler mange av oss Adobe Lightroom. Den har funksjoner for å korrigere fortegning automatisk. Jeg vet ikke om den kjenner til 16-50mm enda; men i såfall kommer det i en av de neste oppdateringene. Lenke til kommentar
tow Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Begge kameraene er meget gode, men også meget forskjellige. Derfor er det vanskelig (svært) for andre enn deg selv å velge, du må finne ut hva som er viktig: Om brennvidden er OK, og du ikke ønsker utskiftbare objektiver, er RX100 det soleklare valget, om du ønsker større fleksibilitet er NEX-6 et meget godt valg. De to kameraene er nesten så forskjellige at du lett kan komme til å ønske deg begge to. Dersom du kommer fra et lite kompaktkamera som IXUS 960 er det nesten så jeg vil anbefale deg RX100 og heller kjøpe deg en NEX-6 om et år eller to, når prisen har sunket og de har kommet ut på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Jeg ville valgt NEX-6 av disse to. Dog er jeg litt skeptisk til KIT-zoomen (selv om jeg bare har erfaringer med den gamle). En NEX-6 med riktig optikk vil i mine øyne overgå RX100 på de fleste punkter, untatt størrelse og vekt. Altså i den grad størrelse og vekt er negativt. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Du trenger RX100 eller begge hvis du skal ha det i lomma. RX100 trenger ikke bruke blits i de tilfellene der IXUS kameraet trenger blits. Man kan også vippe blitsen opp i taket. Jeg har sål angt ikke hatt bruk for blitsen igjennom en lang og mørk vinter. I mange tilfeller er ISO3200 fullt akseptabelt, i tillegg er objektivet mer lyssterkt enn IXUS objektivet. Dette bildet er tatt på ISO1600 og framstår i stor grad som støyfritt: https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=507826 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 NEX6 - best på bildekvalitet. Kit-objektiv er bra, men ville kanskje valgt PowerZoom objektivet for å få kameraet minst mulig. - så personer vil alltid merke at du tar bilder innendørs. Vippbar skjerm er en stor fordel når du blir vant til det. RX100 - litt lavere bildekvalitet, men savner ikke mye i forhold til NEX5 som jeg også har. Brukbart innendørs på vidvinkel, men ikke så brukbart med zoom. Det er størrelsen som er den store fordelen. Omtrent lydløs lukker, gjør det mulig å ta bilder ubemerket. Vidvinkel-fortegning - absolutt - noe stort sett alle kamera har. Fikses i mitt tilfelle ved DxO Optics Pro. Lightroom har etter sigende lignende funksjoner. Lenke til kommentar
Niels_Moller Skrevet 23. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2013 (endret) Et lille spørgsmål mere: NEX6 ligger i den dyre ende. Det kan lade sig gøre, men hele sparegrisen skal slagtes Her i Danmark kan der spares knap 2000 kr. på at vælge NEX 5R + 16-50 mm. objektivet. Set på prislappen er det bestemt et alternativt så. Det er mange penge, hvad er det der mangles i kameraet for at opveje 2000 kr.? Jeg er klar over at muligheden for ekstern blitz forsvinder. Hvordan klarer den lille medfølgende "løse" blitz opgaven? Den kan vel aldrig opgraderes til en kraftigere model? Endret 23. februar 2013 av Niels_Moller Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Her er en god sammenligning av NEX-5R og NEX-6. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Der er to gode alternativ som her settes opp mot hverandre. For min del så blir problemstillingen feil. Det bør ikke være Nex-6 v RX100. TS bør vurdere kompakt v system som hovedkriterie, for begge de to nevnte alternativer er ledende i sine "klasser". Ønsker TS et relativt lite kamera, og ikke finner behov for å kunne skifte optikk, så er RX100 svaret. Ønsker TS litt mer fleksibilitet, der han selv (f.eks. på sikt) vil ha muligheten til å skifte optikk, så er Nex-6 et meget godt valg. Lenke til kommentar
Niels_Moller Skrevet 24. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2013 Her er en god sammenligning av NEX-5R og NEX-6. Det er en spændende lille duel. Desværre bruger testpersonen et væld af forskellige objektiver og ikke så meget 16-50 mm. som jeg planlægger at købe, men den direkte sammenligning er uhyggelig tæt. I mellemtiden har jeg fundet mulighed for en kraftige blitz med et ledetal på 20, hvis den medfølgende ikke er tilstrækkelig. Jeg hæfter mig ved at RX100 kritiseres for at være FOR lille og glat, så det er svært at fået godt greb i en hurtig situation. Det kunne måske være et minus for mig. En anden ting er kvaliteten af RAW filerne. Mange kameratests viser både JPG og RAW som direkte sammenligning mod hinanden. Nogle kameraer producerer meget grimme og kornede RAW som skal efterbehandles ganske meget, andre giver RAW filer som ligger ganske tæt på den færdige JPG. I testen i artiklen ses det tydeligt at RAW filerne fra NEX-7 ser forfærdelige ud, NEX 5 og 6 er bedre og RX1 er bedst. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Problemet med NEX-serien er utvalget i optikk - de billigere objektivene kunne vært bedre, og de dyre og gode er _veldig_ dyre. Et system som micro Four Thirds har markant bedre utvalg - og bedre bildekvalitet på optikken som følger med huset. Jeg vil påstå at det nesten er viktigere å velge system ut fra tilgjengelig optikk - ikke hus. Ville uansett først bestemt meg om jeg ville ha kompaktkamera eller systemkamera - det er den viktigste avgjørelsen. Ad Raw-filer - husk å ta hensyn til oppløsningen når du vurderer kvalitet på bildet - en høyoppløst sensor som den i NEX-7 har nødvendigvis mer støy pr piksel enn en mer lavoppløst sensor i samme størrelse, uten at dette dermed betyr at det er mer støy i det ferdige bildet når du har skalert til ønsket størrelse. Det viktige er støy og bildekvalitet i forhold til hele bildet - ikke støy og bildekvalitet pr piksel. Lenke til kommentar
Niels_Moller Skrevet 6. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2013 Nu er der købt kamera. Det endte med Nex 5RL, altså 16-50 mm. objektiv. Umiddelbart er jeg meget tilfreds, og det er meget sjovt at sidde med det nye og gamle kamera og tage fotos til sammenligning. Objektivet virker mere lysstærkt end jeg havde forestillet mig. Hvis jeg bruger lidt manuelle justeringer, så skal det være ret mørkt hvis jeg skal over ISO 800/1600. Jeg foretrækker dog klart blot at anvende et (1) fokuspunkt i billedet som jeg selv udpeger. Jeg bryder mig ikke så meget om 99 punkter, hvorfra der udregnes et gennemsnit. Resultatet er som regel, at billedet næsten er skarpt, men kunne blive bedre. Nu går turen til Egypten, så skal det stå sin store prøve Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Gratulerer med nytt kamera. Håper du er like fornøyd etter turen til Egypt. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Det endte med Nex 5RL, altså 16-50 mm. objektiv. Objektivet virker mere lysstærkt end jeg havde forestillet mig. Hvis jeg bruger lidt manuelle justeringer, så skal det være ret mørkt hvis jeg skal over ISO 800/1600. Gratulere med nytt kamera, nå må du lære deg hvordan ISO følsomhet, blender, lukker og alt det der fungerer sammen. Objektivet ditt kan ikke virke mer lyssterk enn det er og det er en kit-zoom med f/3.5-5.6 = ikke lyssterkt. Ikke bruk manuelle justeringer når du ikke vet hva du gjør. Hold deg til P, A eller S. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Jeg anbefaller NEX-6 - veldig veldig god kamera. Lenke til kommentar
Niels_Moller Skrevet 6. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2013 Gratulere med nytt kamera, nå må du lære deg hvordan ISO følsomhet, blender, lukker og alt det der fungerer sammen. Objektivet ditt kan ikke virke mer lyssterk enn det er og det er en kit-zoom med f/3.5-5.6 = ikke lyssterkt. Ikke bruk manuelle justeringer når du ikke vet hva du gjør. Hold deg til P, A eller S. Du skal regne med at jeg kommer fra et kompaktkamera med tilsvarende f/3.5-5.6 med kun med 1/2.3" sensor. Derfor virker det mere lysstærkt i forhold til det gamle. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå