Gå til innhold

Test: Sony Xperia Z

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida, moderne mobilbatterier tar ikke skade av typisk "spotlading", slik de gjorde før. Men det går ut over kapasiteten når man tømmer de fullstendig, iallefall i lengden.

Hm.. Jeg pleier ofte la mobilen gå ned til 8-10% før jeg setter den på lading men hender som sagt att jeg hiver den på lading ellers også spesiellt om jeg skal på en reise etc , har ikke opplevd noen reduksjon i kapasiteten sålangt (mobilen er snart 1 år).

Uansett, batterier er jo blitt så sykt billig til mobiler idag att er ikke krise om man må bytte, sjekket pris på batteri til min (originalt Nokia), koster 125,- kr, er latterlig billig...

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Hm.. Jeg pleier ofte la mobilen gå ned til 8-10% før jeg setter den på lading men hender som sagt att jeg hiver den på lading ellers også spesiellt om jeg skal på en reise etc , har ikke opplevd noen reduksjon i kapasiteten sålangt (mobilen er snart 1 år).

Uansett, batterier er jo blitt så sykt billig til mobiler idag att er ikke krise om man må bytte, sjekket pris på batteri til min (originalt Nokia), koster 125,- kr, er latterlig billig...

Ja, men det er stor forskjell på 8-10% og på å tømme det fullstendig :) Batteriene er vel lagd for å tåle ca 1000 ladinger. Så med normal bruk vil det tilsvare nesten 3 år...

Lenke til kommentar

Ja, men det er stor forskjell på 8-10% og på å tømme det fullstendig :) Batteriene er vel lagd for å tåle ca 1000 ladinger. Så med normal bruk vil det tilsvare nesten 3 år...

Joda stemmer nok det.

Men som sagt batteri er så billig att det er ingen stor sak om man må bytte det en gang heller:-)

Lenke til kommentar

Jeg lader min Xperia Z for første gang nå, er det greit å ta den av lading når den lyser grønt, eller bør man vente et x antall timer?

Det er vel anbefalt å lade den fult (ikke noe mer) når det er lenge siden den har vært brukt. Og den lyser grønt noe før den er fulladet.

Joda stemmer nok det.

Men som sagt batteri er så billig att det er ingen stor sak om man må bytte det en gang heller:-)

Problemet er jo at Xperia Z ikke har utskiftbart batteri. Hvis det i det hele tatt går å bytte batteri på den uten å ødelegge vannbeskyttelsen, så tipper jeg du må på verksted. Men det kan jo hende at telefonen er bygget slik at det ikke lar seg gjøre der heller, og at en må kjøpe en ny telefon. Noen som har noe mer informasjon om dette?
Lenke til kommentar

Ble litt skremt over at det er så mye glass... Jeg riper opp og knuser omtrent alt av mobiler... :-(

Kjøp en case til å sette over telefonen i fancy design lagd av gummi da vel :) Sparer telefon for slitasje, Ser bra ut og kantene griper litt over på skjermsiden så ved fall lander den på disse men mest sannsynelig baksiden :)

Det som plager meg litt er at dere kommenterer veldig mye om hva som er mulig i OSet? Gjør dere det med PCer også? At windows/linux/os x var veldig bra og støtter mye rart?

Ikke for å være negativ altså. Men jeg ønsket meg denne telefonen, og testen gir meg ikke noe mer lyst på den. Den har generelle mangler til å kalle den en toppmodell. Er det KUN ytelse det går på?

1. Var det faktisk er "veldig bra" kamera? Jeg synest ikke det..

2. Kan man ta bilder med en hw knapp? Volum +/- eller noe?

3. En toppmodell med "dårlig" batterilevetid bør vel være et minus?

4. Er det ikke trådløs lading? Bør ikke det også være et minus?

5. Ikke siste Android

6. Ikke Android Vanilla

Dette er ting jeg mener bør være minus. Kameraet imponerte hvertfall ikke meg. Og jeg sitter med en sliten 4s

1. Du syns ikke det? Vel det er helt feil, Det blir gode og det blir bra bilder med Sonys kamerateknologi. På mobiler som er tilogmed mer enn 1. år gamle gjør Sony det bra i lave lysforhold! Denne er INTET unntak :)

2. Jeg ønsker selv at det skulle vært egen kameraknapp, Open/Lock screen knappen burde i kameramodus vært benyttet til dette unntaket, Men er bare snakk om en liten software modifikasjon så har du den ;)

3. Hvorfor er det dårlig batterilevetid? Du spesifierer ikke engang bruket du har når du bruker mobil! Er ikke en levetid som et bilbatteri, Men ved allsidig bruk er den faktisk ganske knall! (Glemte å legge ved at STAMINA mode sparer enda mer for deg!)

4. So what? Cry me a river.. Big deal når du får uansett en ladedokk du kan bare skli telefonen rett ned i.

5. OH NOEZ! Dette går vel utover helsa di også tenker jeg! Det kommer uansett før eller siden så hva er det du griner over?

6. Denne gidder jeg ikke svare på :)

7. Syns du kanskje syter litt for mye over småting, Som ikke trenger være småting i det hele tatt :)

Skal ikke ha. Ser ut som i synsvinkel er alt for dårlig og at svart ikke er skikkelig svart. Venter spent på hva Samsung og HTC kommer med

Ingen tvinger deg til at du ha heller.. Greit synsvinklene er kanskje ikke de aller beste, Men det er DU som skal se på/bruke telefonen 99% sikkert av tilfellene, Skader det når skjermen er helt knall å se når bare DU ser på skjermen? Det gjør jo ikke det ikke sant.. Skjønner hva du mener men dette er en filleting

Ser fin ut denne, men ZL frister litt mer. Noen som vet når (eller om) den kommer til Norge?

Xperia ZL er ikke vanntett, Det er omtrent 2 identiske telefoner bare at ZL er ikke vanntett og har litt annet design og få andre småting som egen kameraknapp, 2370mah istedet for 2330, Ellers er Xperia Z suveren på:

CONNECTIVITY

Vastly faster uploads 50 MBits/s vs 5.76 MBits/s 8.68x faster uploads.

Substantially faster downloads 100 MBits/s vs 42 MBits/s 2.38x faster downloads.

Burde jeg gå for denne eller vente til S4 kommer ut? Ganske hyped på en ny mobil nå!

Skjønner jeg godt, S4 blir nok en del bedre på specs, Men som fortalt av alle det er ingen revolusjon, En del nyttige ting som du kanskje kan få imellom apps på Xperia Z.. Spørs litt hva du er ute etter, Jeg føler personelig "alle" skal enten ha Samsung eller Apple iPhone og liker derfor å skille meg ut litt, Men jeg kommer til å kaste telefonen min i bassenget når alle skriver SMS på sin Galaxy S3 eller S4, Så vil jeg si: Dette tåler ikke deres telefon :D meen dere er selvsagt velkommen til å prøve :laugh:
Lenke til kommentar

Nåvel. Legitime ankepunkter når et flaggskip legges under lupen.

Lykke til med å kaste den i bassenget, det er heller ikke Z sertifisert for.

Lykke til med å forstå deg på spøk (Gjerne ironi for den saksskyld også) i framtiden :)

Sertifisert eller ikke hahaha.. Nå er det på tide med en fin liten video :D

http://www.youtube.com/watch?v=5MlxybC3iIE

edit: Know your shit, Before you shit your own shit ;) hehe neida..

Endret av Plizket
Lenke til kommentar
Xperia ZL er ikke vanntett, Det er omtrent 2 identiske telefoner bare at ZL er ikke vanntett og har litt annet design og få andre småting som egen kameraknapp, 2370mah istedet for 2330, Ellers er Xperia Z suveren på:
Xperia ZL har IR sender, slik at man kan bruke den som fjernkontroll.
Lenke til kommentar

"Men jeg kommer til å kaste telefonen min i bassenget når alle skriver SMS på sin Galaxy S3 eller S4, Så vil jeg si: Dette tåler ikke deres telefon meen dere er selvsagt velkommen til å prøve"

Hvor var spøken, og hvor var ironien? Lykke til som stand-up. Ikke si opp dagtidsstillingen din, for du driter deg ut der oppe på scenen med ekstrem intern humor som kun du skjønner.

Lenke til kommentar

"Men jeg kommer til å kaste telefonen min i bassenget når alle skriver SMS på sin Galaxy S3 eller S4, Så vil jeg si: Dette tåler ikke deres telefon meen dere er selvsagt velkommen til å prøve"

Hvor var spøken, og hvor var ironien? Lykke til som stand-up. Ikke si opp dagtidsstillingen din, for du driter deg ut der oppe på scenen med ekstrem intern humor som kun du skjønner.

Nå virker du bare sur å grinete.. Er du sur? ;) Hvis du virkelig ikke skjønte poenget så håper jeg ikke du er så dum som du virker akkurat nå, Fordi det var ganske enkelt "Jeg har muligheten til å kaste tlf i bassenget, Men trenger ikke selvom den er vanntett" :) Hvorfor mener du at jeg driver med standup? :D Når i svarte granskau sa jeg at jeg drev med standup? :D Du drar inn ting som ikke har noe med saken å gjøre, Det er greit det, Men det får bli ditt valg og ikke mitt :)
Lenke til kommentar

Da har du ødlagt mobilen. Du er klar over at den tåler bare 1m dybde?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du ødlagt mobilen. Du er klar over at den tåler bare 1m dybde?

Jeg siterte kun Plizket fra helt nederst i post 167. Plizket sin post nr 167 var altfor rotete til å sitere vanlig. Det var han og ikke jeg som "tenkte" å kaste den i bassenget for å bevise et eller annet. Som du ser videre på post 168, hadde jeg allerede arrestert han for idioti.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Fanboy alert!

Mener du virkelig det asså.. Du får tro det da.. ;) Jeg har hatt 1 Sony (Ericsson) Telefon, Denne K800i, Bortsett fra det 1 Nokia men for det meste bare HTC'er.. (Desire, Sensation, One X)

Er det noe jeg er, så er det egentlig HTC fanboy :) Men Xperia Z frister mye mer i år enn HTC ONE.

Er selvsagt ikke dårlige telefoner men man får lyst å når det man ser kommer på bordet

ikke klarer å selges til kjøperen. Føles ut som de bare stepper opp et hakk, Mens andre tenker helt nytenking.

Jeg syns Xperia Z er en god pakke rett og slett og ikke noe mer rocket-science enn det.

Jeg har ikke kjøpt telefonen engang fordi jeg ville se hva Galaxy S4 hadde å by på først, Men jeg ble ikke helt overbevist selvom det sikkert er en kraftpakke det også..

Jeg siterte kun Plizket fra helt nederst i post 167. Plizket sin post nr 167 var altfor rotete til å sitere vanlig. Det var han og ikke jeg som "tenkte" å kaste den i bassenget for å bevise et eller annet. Som du ser videre på post 168, hadde jeg allerede arrestert han for idioti.

Og så har vi det store forumtrollet, Eller skal vi kanskje kalle deg innleggs-politiet, Du som driver å arresterer (deg selv) når du ikke klarer å ta ting med ei lita klype salt :) Er det noe mer du ville klage på, Eller er det for mye å forlange at du enten kommer deg on-topic eller vekk herfra? :) Vet ikke om du er interessert i telefonen engang..

Uansett, Det jeg lurer på da hvis noen vet.. Finner ut av dette før eller siden sikkert, Men noen som kan anbefale en god case på denne? Vil gjerne ha den beste :D Ett Cover som dekker mesteparten av telefonen? Hadde vært genialt med et litt sånt rubber grip siden telefonen er jo av glass foran og bak, Sklir den sikkert lettere når den blir våt.

Etter å ha googlet: Best xperia z case, Fant jeg en side der jeg likte virkelig denne:

http://www.amazon.co...tag=milkerz5-21

Den dekker bare rundt på sidelinjene, Men i og med at den stikker litt ut over skjermen så faller den flatt med skjermen ned lander den jo på gummikanten.

Bare litt kjedelig hvis den lander skrått fordi da kan den jo treffe telefonflate.. ;S

Ellers tror jeg den beste for full beskyttelse er Case-Mate Tough

http://www.amazon.co...tag=milkerz5-21

Se venstre side nederst på skjermen, Aner ikke ossen han klarte dette ;S Men den sprekken er grunnen til at jeg ønsker case

http://www.youtube.com/watch?v=wziwEPi8ArI

Burde ikke stole altfor blindt på byggekvaliteten.. Den er god men skulle tro han kasta den i veggen :p

Fikk også lyst å skaffe meg en slik controller..

Sikkert mye lettere å spille Vice City og andre PlayStation spill ved hjelp av dette :)

http://www.youtube.com/watch?v=I9ncgoqSHK0

• Liker 1
Lenke til kommentar

post-227811-0-57233800-1363497435_thumb.jpg

Jeg kan ikke fordra meny som er i skjermen. Ser helt j***** ut.

Der er jeg faktisk helt enig med deg.. Er waste of space.. Syns det kunne vært som på One X at det benyttes kapasitiv knapper med LED lys..

Skal skrive mail til android og håper vi kan få det sånn at de tre "knappene" på skjermen hvertfall blir gjennomsiktige og den grå underlinjen kan bare fjernes. Mye bedre løsning er at.. De ikke er synlige på skjermen før man trykker sånn ca der home-button ligger og da vil denne poppe opp (gjennomsiktig) og trykker 1 gang til for å benytte :)

Ellers er det helt sikkert oppnåelig ved rooting med en launcherfix ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...