Tanoy Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 heisann Jeg har en iPad og iPhone, wifien har funket fint på dem hele tiden. Men etter jeg restarte ruteren(internettfeil på pcen) så har nettet ikke funket(På ipaden og iphonen) Men nettet funker på laptopen. Ruternavnet popper opp på ipaden og iphonen men denne beskjeden kommer opp:(Bilde) Hva skal jeg gjøre for å få internett? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Kan det være krypteringsnøkkel eller type som er endret? Prøv å endre navn på trådløsnettverket til et nytt (i routeren) og logg inn med iPad/iPhone på nytt. Hjelper ikke dette, så prøv å resett router til fabrikkinnstillinger og sett opp trådløs igjen. Endret 15. februar 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Jeg har skiftet krypteringsnøkkel tror jeg, for å fikse det forrige problemet jeg hadde. Jeg vet egentlig ikke hva jeg har gjort, jeg prøvde så mye forskjellig.. Hvis jeg skifter til fabrikkinnstillinger får ikke min Galaxy Tab internett... For det var mitt forrige problem at den ikke fikk nett. Men nå har den nett,(men ikke apple produktene) for at den skulle få nett så har jeg skiftet ruternavn, og kanskje skiftet krypteringsnøkkel.. Men jeg er ikke noe god innen nettverk og sånn. Lenke til kommentar
Wingcape Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Hvilken Galaxy Tab er det, ny eller gammel? Prøv dette: *Sett ruteren på Wireless-N i Mixed modus *Brannmur skal være på, men diverse filtre kan være av *Krypteringsnøkkel skal være WPA2-PSK med mininum 8 tegn (a-z, A-Z, 0-9, IKKE spesialtegn det kan skape konflikter) og maksimum 64 tegn (de færreste har over 18 tegn uansett). *Wireless-N er bakoverkompatibelt med Wireless-G og Wireless-B, men om du har Wireless-G eller Wireless-B modus virker ikke Wireless-N enheter. *Del aldri krypteringsnøkkelen med noen du ikke stoler på. Endret 15. februar 2013 av Wingcape Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Det er jo helt naturlig at enheter mister internett når du setter fabrikkinnstillinger. Du må ha identisk navn og kryptering i router og dataenheter, ellers null internett. Jeg forslår du endrer SSID til et nytt unikt (navn på trådløsnett i router) og setter opp ny kryptering med WPA eller WPA2. Velg en kanal mellom 1 og 11 og hastighet mixed eller 11g+n. Logg så på med alle enhetene dine. Du må ha full kontroll på navn på nettverk, krypteringstype og krypteringsnøkkel. Skriv det ned og pass på å få rett upper/lowercase. Endret 15. februar 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Det er ikke feil med Taben, det er en Galaxy Note. (Ikke TAB ) Det er Apple produktene jeg ikke får nett på. Altså som er problemet. Hva er Wireless-N Mixedmodus? Brannmur på Apple produkter? Har den på WPA2PSK Å koden har jeg ikke gjort noe med, den var der fra før av. Jeg forslår du endrer SSID (navn på trådløsnett) og setter opp ny kryptering med WPA eller WPA2. Velg en kanal mellom 1 og 11 og hastighet mixed eller 11g+n. Logg så på med alle enhetene dine. Du må ha full kontroll på navn på nettverk, krypteringstype og krypteringsnøkkel. Skriv det ned og pass på å få rett upper/lowercase. Sorry, men helt gresk :/ Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Altså jeg kan ikke ordne problemet på selve ipaden elle iphonen? Jeg må stresse på data'n? Lenke til kommentar
Wingcape Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Hei, ja du må inn i routerinstillingene. På de trådløse enhetene skal man bare skrive in den riktige routerpassordet/krypteringsnøkkelen. Det er forskjelling fra router til router hvordan man gjør dette, men vanligvis (og den beste måten) er å først resette routeren tilbake til fabrikkinstillingene, og deretter logge på routeren ved å skrive inn ip-adressen til den. Alt dette står forklart i router manualen. Etter det kommer det opp en serverinnloggingsboks til ruteren. Der skriver du inn standard passord og standard brukernavnet til routeren for å logge inn, husk å endre dette til eget brukernavn og passord med en gang. Så navigerer du til de andre menyene i routerinnstilingene og lagrer. Husk å sjekke at brannmuren er på og at du har WPA2-PSK. Wireless-N Mixed modus/mode er når routeren bruker både B/G/N modus med hovedfokus på Wireless-N. Noen rutere har også Wireless-A (Wireless-G med 5GHZ bånd i stedet for 2,4GHz, men med høyere stråling) men dette er mest på bedriftsroutere, og er ikke like vanlig på hjemmeroutere. Endret 15. februar 2013 av Wingcape Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Dersom du vet krypteringsnøkkelen som fungerer nå, så kan du bare rette den på iPad/iPhone. Det enkleste er kanskje å slette trådløs du kobler deg til i iPad/iPhone og legge den til på nytt. Lenke til kommentar
Wingcape Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) SSID er navnet på ditt trådløse hjemmenettverk og settes også i routerinstillingene. Begge passordene, både routerpassordet man bruker til å logge inn på routerinstillingene, og passordet man bruker for å koble de trådløse enhetene til routeren er case sensitivt. Det vil si det er forskjell på store og små bokstaver, så om passordet er satt til PaSSord virker det bare om man skriver PaSSord, ikke passord eller PASSORD etc. Endret 15. februar 2013 av Wingcape Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 @Wingcape Ta en ting om gangen. Hvordan resetter jeg den til fabrikkinst? Jeg har holdt inne den knappen som heter "Reset" på ruteren. @JanSkrotnes Hvordan sletter jeg hele trådløse greine? Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Vi skal nokk finne ut av det, kan dere hjelpe meg videre imorgen? Skal legge meg nå, snakkes imorgen. gnatt Lenke til kommentar
Wingcape Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Beklager hehe, ja riktig hold inne knappen i minst 10 sekunder. Nå er routeren "ny"/satt tilbake til fabrikkinnstillngene. Skriv in ip-adressen til routeren i nettleseren din (Internet Explorer, Firefox, Chrome etc.) Så kommer innloggingsboksen opp. Sjekk routermanualen på hvilket passord og brukernavn som er riktig for å logge inn. Vanligvis er dette "admin" på både brukernavn og passord. Endre det med en gang til ditt eget brukernavn og passord. Lagre. Naviger videre inn i routerinstillingene. Husk at du fortsatt gjør alt sammen via nettleseren din. Husk å lagre etter hver instilling/konfigurasjon. Sett alt fra WPA2-modus, Wireless-N mixed modus, SSID og krypteringspassordet (det passordet som forbinder de trådløse enhetene til routeren). Lagre når du er ferdig og lukk nettleseren. Husk krypteringspassordet. Man bruker samme krypteringspassord på alle de trådløse enhetene man vil koble til routeren. Ja god natt. Endret 15. februar 2013 av Wingcape Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Ahh, sjønner litt mer nå. Må jeg ha nett for å gjøre det, det greine på nettleseren? Men jeg har krypteringskoden forresten, kan det hjelpe meg noe? Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Nå er jeg inne der jeg skifter egenskaper osv til ruteren, men vet ikke hva jeg skal forandre, det er så mye. Den står på WPA2PSK vertfall, men jeg har 3 klienter som er koblet til ruteren, altså jeg skal bare ha 2 klienter ruteren og forsterkeren min. (forsterker wifien) men nå er det 3 stk Ruteren er dlink dir-655 EDIT: nå er det 2 klienter, men apple produktene vil ikke koble seg på :/ Endret 15. februar 2013 av KevinMM Lenke til kommentar
Wingcapes Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Nå er jeg inne der jeg skifter egenskaper osv til ruteren, men vet ikke hva jeg skal forandre, det er så mye. Den står på WPA2PSK vertfall, men jeg har 3 klienter som er koblet til ruteren, altså jeg skal bare ha 2 klienter ruteren og forsterkeren min. (forsterker wifien) men nå er det 3 stk Ruteren er dlink dir-655 EDIT: nå er det 2 klienter, men apple produktene vil ikke koble seg på :/ Ja det er vanligvis mye ekstrafunksjoner, men dette er de man trenger: Brannmur på, WPA2-PSK med lang og godt passord, og at man forandrer brukernavnet og passordet til routeren. I tillegg Wireless-N i mixed modus. Husk også å lage en egen SSID (navn på nettverket)som sagt tidligere. Så lagrer du. Sjekk at ethernetkabelen fra modemet er koblet til Internett-porten på routeren og IKKE i en av LAN-portene. Vel, nå har det seg slik at WiFi forsterkere faktisk kan forverre og forstyrre de egentlige signalene man trenger, nemlig direkte tilkobling til routeren. Man kan også få høyere ping/forsinkelse av forsterkere. Jeg ville gjort følgende: 1. Skru av alt av "forsterkere" og "ekstendere". Klarer ikke ruteren å levere godt nok signal UTEN ekstra "hjelpere" er det lurt å vurdere en nyere ruter. 2. D-Link DIR-655 er en god ruter, så jeg tviler på at man trenger noe ekstra. Bare legg inn innstillingene som sagt tidlgere og lagre. Slett alle trådløse nettverk fra alle Apple produkter og trådløse enheter. Legg dem til på nytt. Sjekk når man tilkobler, at WPA2-PSK er på. 3. Om det ikke fungerer, koble både modemet og routeren fra strømuttaket og vent i minst 3 minutter. Koble til modemet igjen og la det koble seg fullstendig til å motta internettsignalene. Når modemet er ferdig, koble til routeren. Vent i ca. 3 minutter til. Nå kan du prøve å koble til de trådløse enhetene dine. Håper det virker. Endret 15. februar 2013 av Wingcapes Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Så var spørsmålet hvor man skrur på brannmuren og den her Wireless-N mixed mode. Men jeg prøvde og skifte SSID, det gikk fint. Men når jeg skulle ta den til WPA2-PSK, og trykket lagre mistet jeg internett konstant på laptopen. Da måtte jeg restarte ruteren igjen for å få nett. Altså holde inne reset knappen i 10 sek. Så var det på ann igjen, eg skiftet SSID. Jeg koblet meg til wifien og instalerte den 'nye' ruteren via windows, altså du skriver inn den koden som står under ruteren... det må jeg gjøre hver gang jeg reformaterer den til fabrikkinst. Så det største problemet er å finne frem i den her menyen av alle mulige valgmuligheter. Vet ikke om du har DLINK men hvis du har så kunne du tenkt deg å ta ett screenshot av der jeg skrur på brannmur, og skifter WPA2-PSK UTEN jeg mister nettet og må restarte dritten igjen. Og Wireless-N mix mode :-) Takk på forhånd Er ikke hjemme før søndag. Men husker en del fra dritten i hodet Lenke til kommentar
Pichu Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Har ikke D-Link men antar at brannmurinstillingene ligger under "Sikkerhet/security" og Wireless-N/Mixed ligger under "Trådløs/Wireless" instillngene. I brannmurinstillingene skal SPI være på, mens DMZ host skal være av. Når man lagrer mister man forbindelsen til routeren ja, det er helt vanlig. Det er en sikkerhetsmekanisme som gjør at routeren kan "hvile" seg litt i noen sekunder, mens den lagrer innstillingene, og all trafikk og trafikkbehandling blir utelatt. Etter at routeren er ferdig å "hvile" og har lagret instillingene blir den aktiv for Internett- og data trafikk igjen, og du kan derfor koble til på nytt igjen uten at du trenger å resette den. Å resette den gjør bare at du må legge inn alle instillingene på nytt uten at de lagres, så hver gang etter at du har lagret, koble til på nytt igjen. Har du for eksempel forandret SSID og har lagt inn WPA2-PSK passord, slett de gamle instillingene på alle de trådløse enhetene dine og legg dem til på nytt. Derfor er det lurt å gjøre seg helt ferdig med å konfigurere instillingene på routeren med den PC-en man bruker, så kan man koble til alle de trådløse enhetene helt til slutt. Og om screenshots, har som sagt ikke D-Link men brukte google til å finne screenshots av innstillingsmenyene: Og her er Wireless-N Mixed instillingene: Enable Wireless: Grønt merke i boksen som under, og "Always (alltid på)" Wireless Network Name: DITT TRÅDLØSE NETTVERKSNAVN HER (SSID). 802.11 Mode: Mixed 802.11n and 802.11g Enable Auto Channel Scan: Ja, grønt merke her også, denne gjør at routeren velger kanalene med de minste forstyrrelsene. Wireless Channel: Channel 6, men ikke nødvendig da Auto Channel Scan er på. Transmission Rate: Best (Auto), dette er ikke overraskene den beste innstillingen og vil gi best mulig throughput/stabil datagjennomstrømming. Channel Width: 20MHz. Visibility Status: Visible, så at de trådløse enhetene kan finne navnet på det trådløse nettverket og koble til det. Endret 16. februar 2013 av Pichu Lenke til kommentar
alfal Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 D-Link 655 ver:b er kjent for og være litt buggy på wifi kanskje den blir litt bedre viss du oppdaterer firmwaren ftp://ftp.dlink.biz/dir/dir-655/driver_software/ har du forsatt garanti på denne så ville jeg fått byttet den i en bedre router, Buffalo Asus og Netgear er bra routere... Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 16. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2013 Takker @Pichu Godt forklart, skal prøve på det du sier på søndag. Er ikke hjemme før søndag. :-) D-Link 655 ver:b er kjent for og være litt buggy på wifi kanskje den blir litt bedre viss du oppdaterer firmwaren ftp://ftp.dlink.biz/dir/dir-655/driver_software/ har du forsatt garanti på denne så ville jeg fått byttet den i en bedre router, Buffalo Asus og Netgear er bra routere... Næhh, funker fett når den bare virker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå