Iselin582 Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Hei Vi har nå leid en hybel i over et halvt år. Det er ekstremt lytt her. Det bor 5 personer over oss i en leilighet og de er veldig høylytte. Da vi flyttet inn fikk vi beskjed om at det var lytt og har derfor vært veldig rolig av oss, og vi gikk da utifra at de over også var det. Rett etter nyttår klagde vi til huseieren (som ikke bor i samme bygget). Han sa han skulle ta kontakt med de. Det ble litt bedre, men i det siste har det begynt igjen. Vi har dunket litt i taket for at de skal roe seg. Da vi gjorde det i dag kom han ene ned og skrek til oss at det måtte vi aldri gjøre igjen. Han snakket med en truende stemme og ba oss om å være stille. Da jeg sa vi skulle ringe huseieren ba han meg og huseieren om å dra til helvette. Han sa også mer som følte truenes. Etter dette har vi rett og slett ikke lyst til å bo her lenger. Men det er tre mnd oppsigelsestid. Kan dette være en grunn til at vi kan komme unna den? Vi har et møte med huseier i morgen, men er redd han ikke gjør så mye med saken. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Nå er jeg ikke jurist, men jeg tviler på at du får kortere oppsigelsesfrist hjemlet i lov (husleieloven). Du kan nok imidlertid vise til § 2 første ledd av grannelova: Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg. granne = nabo uturvande = unødvendig http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/naboforhold-/den-generelle-regel-om-naboforhold/ Endret 15. februar 2013 av srbz Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Høres ut som det er på tide å flytte ja. Dersom du liker ro, se etter en kjellerleilighet der utleier bor over. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Det jeg ville gjort var jeg deg: Snakk med huseier og henvis til husleieloven. §9-5 sier bl.a.: § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: [...] c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Videre sier §5-2: § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Hvorvidt bråk er mislighold av avtalen vet jeg ikke, men det skal ihvertfall være saklig grunn for oppsigelse. Deretter kan du selvsagt gi huseier valget mellom å si opp naboens leieavtale, eller at du sier opp din egen. Han vil nok uansett ha problemer med å finne nye leietakere så lenge lydnivået er slik det er hos naboene. Jeg regner med du sitter med det lengste strået om du gir ham et ultimatum og han må velge hvem av leietakerne han vil beholde. Dessverre kan du ikke uten videre kaste ut naboene selv. Du kan selvsagt høre med en jurist hvilke muligheter du har gjennom grannelova, men det er neppe noen enklere prosess å få kastet ut noen på denne måten, om det i det hele tatt lar seg gjøre. Og skal du ha huseier til å kaste ut naboen er nok han bundet av den gjensidige oppsigelsesfristen mot den andre leietakeren, akkurat som du er mot huseier. Om noen vet bedre enn meg her må de gjerne rope ut! Endret 15. februar 2013 av srbz Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Vent nå litt, jeg har jo ikke lest hele loven her... §9-9: § 9-9. Utleierens hevingsrett Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom: a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen, b) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere, c) leieren uten å ha rett til det helt eller delvis overlater bruken av husrommet til andre og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, d) leieren uten å ha rett til det bruker husrommet på annen måte eller til andre formål enn avtalt og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, eller e) leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør. En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis. Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8. Dermed kan du be utleier sende naboene skriftlig krav om at de skal roe seg (hvis han ikke allerede har gjort det), og hvis de ikke gjør det kan de nok kastes ut på dagen (selvsagt under den forutsetning at bråket er å oppfatte som at de "i vesentlig grad fortsetter å opptre på en måte som er til (alvorlig) sjenanse for øvrige brukere"). Hva angår den truende atferden du ble utsatt for får du selv vurdere om det er noe som bør politianmeldes. Endret 15. februar 2013 av srbz 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå