Quote Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 (endret) Hei! Vi var en gjeng på 8 stk som kjøpte russebil for to år siden. Bilen ble solgt i år for 16500,- og kjøper fikk frist til før 13. februar å svare på om de ville beholde bilen eller gi et nytt bud. Han som har stått som eier på bilen, har hatt kontrollen over salget - jeg har ikke hatt noe med det å gjøre. Uansett, nå i dag (14. februar) så fikk han som er eier en melding fra kjøper om at de ikke ville gi mer enn 12000 for bilen. Slik jeg forstår det, så strider dette mot Avtaleloven §2, som sier: § 2. Har den, som har tilbudt at slutte en avtale, forlangt svar inden en viss frist (akceptfrist), maa svar, som antar tilbudet (akcept), være kommet frem til ham, før fristen er ute. Jeg er litt usikker om omstendighetene, og jeg har ikke fått stadfestet alt. Men man kan gå ut i fra dette: * Alle feil og mangler som eier kunne ha visst om, har vært meldt i fra om. * Det har vært inngått og signert kjøpskontrakt. I kontrakten har det stått at bilen selges som den står (meldt om feil som eier burde ha visst om på forhånd, selvsagt). * Fristen skal være nedskrevet, enten i kjøpskontrakten eller i form av SMS. Kjøper har altså ikke sagt noe før i dag, 14. februar. Kan vi gå ut i fra at "den som tier, samtykker" - når kjøper har fått frist i å heve avtalen? Fristen med å si fra om noe skal ha vært to uker. Det var avtalt at pengene skulle overføres etter to uker, som da var fristen. Pengene har vi ikke fått, og nå vil de enda lavere i pris. Endret 14. februar 2013 av Quote Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Hvilket beløp stod i kjøpskontrakten? Og er bilen virkelig levert til kjøper før dere har fått pengene...? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 16500 kroner skal ha stått i kjøpskontrakten, jeg har ikke sett den selv, siden vi nå bor på hver vår side av landet. Bilen skal ha vært levert til kjøper før pengene har blitt overført, dette var en del av avtalen om tidsfristen. Siden jeg i bunn og grunn ikke har hatt tilknytning til salget i det hele tatt, så visste ikke jeg om dette før i dag. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Okei, det som har skjedd er følgende: Dere har avtalt salg til 16500. Kjøper har hentet bilen, og fått frist til 13. februar for å gjøre mangelsinnsigelser eller lignende? Nå har han, dagen etter, sagt at han ikke er interessert i å betale 16500 likevel? Det er to måter å se det på, dere hadde "åpent kjøp" til 13. februar, eller dere ga han frist til 13. februar om å melde mangler. Siden dette ikke er forbrukerkjøp, er strengt tatt begge deler lov, og når han har oversittet fristen så skal han betale sine 16500 uansett. Men har dere virkelig latt han overta bilen uten å få penger? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Stemmer, slik jeg har forstått det så har det gått på mangeltilbakemelding, ja. Bilen ble levert før pengene ble overført. Jeg fikk først vite dette i dag, og vet at dette er idiotisk å gjøre. Uansett, hva vil dette ha å si fremover? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Har fristen gått, så har fristen gått. At kjøper treg er ikke deres problem. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2013 Ja, det jeg trodde. Regner dermed at "den som tier, samtykker"-prinsippet gjelder. Så hva er vårt neste steg, dersom de nekter å betale? Vi vil ikke ha bilen tilbake. Må man ta kontakt med politi? Er usikker på hva vi burde gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå