Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har politiet lov til å bruke bevis hentet fra privat mobiltelefon uten samtykke?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg havnet i glattcella natt til mandag grunnet bruk av cannabis.

Jeg ble bedt om å legge alle eiendeler (inkludert mobiltelefon) i en kasse før vi gikk inn i cella. Da jeg kom ut igjen fikk jeg igjen alle eiendelene mine og trodde alt var bra.

Til i dag, hvor en av de jeg vanligvis kjøper av ringer meg og sier politiet har ransaket huset hans, og vist han utskrift av sms-logg mellom meg og han.

Jeg skjønner at politiet antagelig har lov til å bruke bevisene hentet fra min mobiltelefon, men har de lov til å vise han utskrift av sms-logg mellom oss, og dermed vise han at de faktisk fikk info om han fra min mobil?

Dette setter selvfølgelig meg selv i fare, og virker derfor noe ulovlig i mine øyne. Men jeg er ingen jurist, så håper noen kan gjøre meg litt klokere her! Anonym poster: 0ca285fa669f1012c64fd93eaf5abac2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shit happends er ikke noe som ansees som holdbart når det er brudd på personvern. Det finnes noe støtte i popplyl. §8 og 9 for politiets handling, men jeg får inntrykk av at opptil flere tiltak er oversett her.

Det må vurderes hvorvidt det var nødvendig å oppgi TS sin identitet til "langeren" da han ble siktet eller pågrepet. Å oppgi kilde uten at dette har blitt fremmet krav om, og sjelden da, er dårlig etikk. Påtalemyndighet forstod, eller burde ha forstått at dette kan være en risiko mot tredjeparts sikkerhet, og dermed unnlatt å oppgi disse opplysningene.

Lenke til kommentar

Shit happends er ikke noe som ansees som holdbart når det er brudd på personvern. Det finnes noe støtte i popplyl. §8 og 9 for politiets handling, men jeg får inntrykk av at opptil flere tiltak er oversett her.

Åh? Jeg får inntrykk av at personopplysningsloven ikke gjelder for politiets straffeprosessuelle virksomhet. Og i alle tilfelle vil ikke personopplysningsloven være noen begrensning her, jfr. poppl pgf 6.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ref pgf 1-3, forstår jeg det som det forutsetter at det allerede er under behandling av domstol, hvilket her ikke var tilfelle, slik jeg forstår det. Du er juristen, så jeg kan ikke konkurrere med din kompetanse og erfaring, jeg bygger bare min argumentasjon basert på lover, som jeg ikke er sikker på at jeg tolker rett.

Ref, pgf. 6,Forhold til lovbestemt innsyn etter andre lover,nevnes hhv.

1) Offentleghetslova

2)Forvaltningsloven

3)aksjeloven, allmennaksjelov, verdipapirlov,

Hvilke er gjeldene her? Offentleghetslova tar etter kjapt oversyn for seg allmennhetens rett til innsyn i offentlige dokumenter, ikke motsatt.

Lenke til kommentar

Nei, det forutsetter at saken behandles eller avgjøres etter rettsstellslovene. Dette unntaket er årsaken til at vi fikk politiregisterloven som når den trer i kraft skal regulere påtalemaktens behandling av personopplysninger.

Personopplysningsloven paragraf 6 fastslår at lovbestemt rett til innsyn i personopplysninger trumfer personopplysningsloven. Den nevner forvaltningsloven og offentleglova som eksempler, men straffeprosessloven har også innsynsregler (pgf 242), disse reglene fastslår at mistenkte (og siktede) har rett til innsyn i sakens dokumenter. En SMS-rapport er et saksdokument.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk, der fant jeg det jeg lette etter. Sakset fra Straffeloven

"§ 242. Mistenkte, hans forsvarer, fornærmede, etterlatte i lovbestemt rekkefølge og bistandsadvokaten skal på begjæring gis adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter såfremt det kan skje uten skade eller fare for etterforskingens øyemed eller for tredjemann"

Som jeg skriver i mitt første innlegg, er min oppfatning at å oppgi denne informasjonen til noen tilknyttet et kriminelt nettverk (her "langeren") i strid med nettopp denne paragrafen, da det kan være til skade eller fare for tredjemann.

Jeg har forståelse for at denne informasjonen er sentral i saken, men vil hevde at tredjeparts identitet ikke er relevant for saken på dette stadiet, og dermed burde tredemanns identitet vært konfidensiell. Det er uetisk og uansvarlig å ikke en gang opplyse tredjemann om at hans identitet og dokumenter er en del av en straffesak.

Lenke til kommentar

Motpartens identitet er rimelig sentral for å vurdere opplysningenes troverdighet, så å påstå at det ikke er relevant for saken er ganske misforstått. Jeg er heller ikke uten videre enig i at dette innebærer en konkret skade eller fare for tredjemann.

Hvis loggen er lagt frem for retten (siden det hovedsakelig er retten som skal beslutte ransakning, jfr. straffeprosessloven pgf 197) kan politiet heller ikke nekte innsyn til oppnevnt forsvarer, se pgf 242 første ledd tredje punktum.

Det skal heller ikke underslås at selv om politiet bare har vist ham SMS-logg uten identitet kan han helt fint kjenne igjen TS' identitet fra, vel, sin egen telefon...?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...