Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har politiet lov til å bruke bevis hentet fra privat mobiltelefon uten samtykke?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg havnet i glattcella natt til mandag grunnet bruk av cannabis.

Jeg ble bedt om å legge alle eiendeler (inkludert mobiltelefon) i en kasse før vi gikk inn i cella. Da jeg kom ut igjen fikk jeg igjen alle eiendelene mine og trodde alt var bra.

Til i dag, hvor en av de jeg vanligvis kjøper av ringer meg og sier politiet har ransaket huset hans, og vist han utskrift av sms-logg mellom meg og han.

Jeg skjønner at politiet antagelig har lov til å bruke bevisene hentet fra min mobiltelefon, men har de lov til å vise han utskrift av sms-logg mellom oss, og dermed vise han at de faktisk fikk info om han fra min mobil?

Dette setter selvfølgelig meg selv i fare, og virker derfor noe ulovlig i mine øyne. Men jeg er ingen jurist, så håper noen kan gjøre meg litt klokere her! Anonym poster: 0ca285fa669f1012c64fd93eaf5abac2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shit happends er ikke noe som ansees som holdbart når det er brudd på personvern. Det finnes noe støtte i popplyl. §8 og 9 for politiets handling, men jeg får inntrykk av at opptil flere tiltak er oversett her.

Det må vurderes hvorvidt det var nødvendig å oppgi TS sin identitet til "langeren" da han ble siktet eller pågrepet. Å oppgi kilde uten at dette har blitt fremmet krav om, og sjelden da, er dårlig etikk. Påtalemyndighet forstod, eller burde ha forstått at dette kan være en risiko mot tredjeparts sikkerhet, og dermed unnlatt å oppgi disse opplysningene.

Lenke til kommentar

Shit happends er ikke noe som ansees som holdbart når det er brudd på personvern. Det finnes noe støtte i popplyl. §8 og 9 for politiets handling, men jeg får inntrykk av at opptil flere tiltak er oversett her.