Gå til innhold

Lyttetest MP3 versus ukomprimert


  

171 stemmer

  1. 1. Hvilken av filene stammer fra en MP3-fil?

    • Eksempel 1
      11
    • Eksempel 2
      16
    • Eksempel 3
      25
    • Eksempel 4
      25
    • Eksempel 5
      10
    • Eksempel 6
      9
    • Eksempel 7
      11
    • Eksempel 8
      2
    • Hørte ikke forskjell
      62


Anbefalte innlegg

Dette er konstant bitrate, men enkodere bruker ulike fremgangsmåter når det gjelder å velge bort lyd som anses som "expendable" - det er derfor ulike enkodere låter forskjellig. Men modulering av støygulvet er vel den vanligste approachen.

En passe presis beskrivelse av lossy audio codecer er :

1. Del kurveformen inn i tid/frekvens-slots (gjerne signal-adaptivt)

2. Kvantiser (avrund) på en smart måte

 

"Modulering av støygulvet" kan gjerne være en måte du oppfatter artifaktene på men det har lite å gjøre med hvordan lossy koding gjøres.

 

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt at folk liker tiltaket :) Dersom det skulle være interesse, kan jeg senere når denne testen er ferdig legge ut samme strekket av låta i følgende 3 versjoner:

  • Umikset råopptak fra studio
  • Ferdig mikset
  • Ferdig mikset og pre-mastret

Så kan de nysgjerrige få et lite innblikk i hva som skjer fra opptak til ferdig produkt.

Det er et veldig godt pedagogisk tiltak fordi mange utenfor bransjen er helt uvitende om hvor mye som gjøres med lydbilde fra mikrofon og fram til (f.eks CD). Når disse sammenligner en vinylutgivelse fra 1987 med en remastret CD fra 1995 og konkluderer med at forskjellene må skyldes at vinyl er et teknisk bedre format så trengs det litt folkeopplysning.

 

-k

Lenke til kommentar

Fint tiltak. Men ja, jeg hører forskjell. Og det er fordi jeg vet hva jeg skal høre etter, ikke fordi jeg plukker den jeg liker best. For som sagt lenger oppe i tråden - med litt mye støy på opptaket, ikke helt ferdig produksjon, osv, så høres det ofte bedre ut når du har kjørt opptaket gjennom vaskemaskinen. Og å bruke lossless på et slikt opptak er bare tull uansett, med mindre du vil vise fram subbing av en stol, og hornisten som skraper på messingen i truten, blåsingen i klaffene på andre siden av rekka, hvesing i klarinettene, osv.

 

Det som ville vært mer aktuelt var om du gjorde produksjonen helt ferdig, hadde en master-teip i råformat - og så laget grader av komprimering på den etterpå.

 

Dette er også hva som skjer med musikk du kan kjøpe online, og musikk som blir mastret på cd (ta en titt innom Nine Inch Nails' hjemmeside og få et godt eksempel). Og her er det forferdelig lett å høre forskjell på et loss-less komprimert format og et mer "fornuftig" lydformat som mp3 eller redbook. Kommer litt an på typen musikk, selvfølgelig. Og det kommer an på anlegget en har. Men jeg har bevisst valgt en spesifikk streaming-tjeneste på grunn av at de tilbyr høy bitrate versjoner på musikken, og har byttet ut cd kun på grunn av kvaliteten.

 

Men det er litt komplisert hele greia. Hadde en lang feide med dette her med en slektning - de sverget på at cd var bedre enn mp3, for eksempel. Selv om jeg kunne bevise at det er to komprimerte formater med potensielt bedre lyd på en av dem - så visste han at cd var bedre. For det var det jo på anlegget hans. Var helt korrekt det - cd spilleren hadde gode filter, og forsterkeren håndterte input bedre på den godt isolerte kanalen i forhold til stereopluggen foran.

 

Samtidig hadde vi ikke så mange eksempler på noe annet enn konvertert cd.

 

Det er mange distraksjoner en kan få i forhold til dette om en skal relatere det til salgbarhet av lossless. Og er litt redd for at denne testen egentlig er det også. Men mange gode innlegg her. Veldig fin lesing.

 

Men vær så snill å ikke glem at akkurat nå har vi telefoner som enkelt kan dekode lossless med høy datakompresjon, uten merkbart større batteritrekk. Merk at lossless ikke er det samme som "råformat", det er.. feil forklart... en zippet råfil, Du kan også lagre døgnvis med lossless musikk på et minnekort. Internett-tilkoblinger går på 20+Mbit, Så det er ingen grunn lenger til å ikke lage et mål på en produksjon som er tapsløs med tanke på kvaliteten i opptaket.

 

Og det er heller ingen grunn til å ikke tilby lossless som et alternativ til mp3 (til mobilen og pod'en for trening), cd (til bilen?), eller lossless (til anlegget og headset). Om veldig kort tid kan vi se for oss at det blir mulig å skrive egne instruksjonssett til pod'er og tableter, osv. Og da vil vi kunne se for oss dekomprimering av lossless formater, åpne eller lukkede, på en.. vel.. laveste idle-nivå på prosessoren, med masse tid til overs.

 

Så den tekniske biten med formatet - skulle ønske folk kunne ta denne separat fra "hva jeg liker best", av diverse grunner. Men allikevel - fin tråd, Distressor.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar

Beklager, men det var så dårlig sunget at det ikke var gøy å høre på, og det virker som filene er tuklet for mye med til å kalle dette en test.

 

1. Det er for stor forskjell på filstørrelsen til å si at alle unntatt 1 kommer fra samme fil (det kan godt være mulig)

2. De fleste vil ikke ha utstyr til å høre forskjellen.

3. Vil gjerne se resultatene.

Endret av Vebb
Lenke til kommentar

Filstørrelsen er ulik fordi det er en ulik mengde stillhet i forkant av lyden. Hvorfor jeg har gjort dette er for å legge på et lite ørlite lag av obfuskering, slik at det blir litt vanskeligere å bare kjøre en fasevende-kanselleringstest på filene.

 

Ellers kommer alle filene fra samme flersporsmaster, og de er ikke "tuklet" med i ettertid. Spørsmål om dette kan rettes etter at fasiten med mine kommentarer foreligger, jeg tror det meste skal være forholdsvis klart etter det.

 

At du ikke liker vokalen er så. Man finner aldri et eksempel som tilfredstiller alle.

 

Det som ville vært mer aktuelt var om du gjorde produksjonen helt ferdig, hadde en master-teip i råformat - og så laget grader av komprimering på den etterpå.

 

Tenker du da på dynamikkompresjon / masterlimitering, eller ulike bitrater av lossy filkompresjon?

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Jeg bruker uDAC og Denon AH-D2000, og er rimelig sikker på at jeg har valgt rett fil. Men uten å ha noe kunnskap i feltet så kan jeg bare si at eneste forskjell jeg hørte var at filen jeg valgte var nærmere midten av hodet enn de andre... At lyden kom mer fra midt mellom ørene enn de andre. Jeg merket det mye mer på høyt volum enn på lavt. Jeg hørte ingen forskjell i starten, jeg måtte skru opp volumet til over "kose-nivå".

Lenke til kommentar

"Modulering av støygulvet" kan gjerne være en måte du oppfatter artifaktene på men det har lite å gjøre med hvordan lossy koding gjøres.

 

 

Leser meg litt opp på gammel teori, og kom over noen småting på Wikipedia (måtte ty til det, siden jeg ikke er hjemme og ikke har tilgang på teoribøkene mine):

 

"The compression works by reducing accuracy of certain parts of sound that are considered to be beyond the auditory resolution ability of most people. This method is commonly referred to as perceptual coding. It uses psychoacoustic models to discard or reduce precision of components less audible to human hearing, and then records the remaining information in an efficient manner."

 

Min forståelse var at enkodere låter ulikt da utviklerne har kommet frem til ulike psykoakustiske modeller - og noen modeller er bedre enn andre.

 

Litt mer: http://www.digitalpr...fdd000012.shtml

 

Det samsvarer noenlunde med hva jeg tidligere sa om at enkoderen "forkaster" lyd som anses som ikke-hørbar av det menneskelige øret, da med hensyn til perceptual coding og psykoakustiske modeller. "Modulerende støygulv" er noe jeg husker fra hine hårde dagers digital lydteknikk-forelesninger, men det kan jeg hende jeg blander temaer. Jeg må lese litt mer om dette. Forøvrig, dersom man kjører en nulltest (fasevende-kansellere) mellom en .wav og en mp3, vil man sitte igjen med noe som høres ut som støy som moduleres i amplitude og frekvensspekter.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

 

Tenker du da på dynamikkompresjon / masterlimitering, eller ulike bitrater av lossy filkompresjon?

Nå har ikke jeg noe særlig kompetanse på dette utover å ha skikkelig kresne ører, så jeg skal ikke preke for mye. Men slik jeg forstår det så kan du trekke mange filter på råsporet som teknisk sett reduserer "kvalitet" i form av redusert bitrate. Men siden den er spesifikk på ett spekter, så mister du ikke definisjon på det som gjenstår.

 

Forskjellen mellom å isolere mellomtone, eller å legge inn tilfeldig snø på hele spekteret?

 

Så ja, at du kjører filter og regulering ferdig mot et "lossless"-mål. Og så komprimerer etterpå. Ørene mine liker det best, selv på et dårlig anlegg. Og det blir også best komprimerte mål av det i 90% av tilfellene, synes jeg, siden vi gjerne ikke har lavere enn 128kbps nå uansett..

 

Hører det med en gang, om noen har kjørt vokalen eller et av instrumentene i en egen loop. Eller trekker "digital" litt langt, på den måten at de tror det ikke er forskjell så lenge bitraten er uforandret hver gang en kjører et nytt spor. Blir fysisk vondt :p

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg heeelt forstår hvor du vil :wee: Men det legges jo på ulike filtre underveis mens man mikser, enten for å dempe eller fremheve frekvensområder i enkeltinstrumenter, på grupper av instrumenter, eller på hele masteren for å oppnå et ønsket estetisk uttrykk.

 

Man legger også på støy når man går fra høy oppløsning til en lavere oppløsning, for eksempel fra 24- til 16-bit. Vi var inne på det her tidligere, det kalles dither og er godt forklart på Wikipedia. Dither kan støyformes slik at støyen som dithering legger på lyden blir mindre merkbar, da øret er mer følsomt for noen frekvenser enn andre (dette kalles fletcher-munson kurver). De med virkelig spisset hørsel mener å ha evnen til å detektere hva slags type dither som er brukt, og de foretrykker visse typer dither fremfor andre på ulike musikksjangere. Hørselen min er ikke så godt trent at jeg er i stand til å si noe om hva slags dither som er brukt.

 

Når det gjelder dynamikkompresjon, så er det greit å påpeke at det ikke har noenting med bitrate-reduksjon å gjøre. Dynamikkompresjon er et estetisk virkemiddel, på samme måte som equalizere, og fornuftig bruk av dynamiske kompressorer under innspilling, nedmiks og mastering er en av nøkkelpunktene når det gjelder å oppnå et lydmessig estetisk uttrykk som vil oppfattes som "profesjonelt". Hva som er "fornuftig bruk" varierer fra sjanger til sjanger. Det finnes gjerne uskrevne sjangerkonvensjoner der ute for hva et musikkstykke innen en viss sjanger skal tilstrebe når det gjelder estetikk. Dynamikkompresjon i en jazz-setting vil være noe helt annet enn dynamikkompresjon hos et thrashmetal-band. Det har i utgangspunktet med de ønskede estetiske uttrykkene å gjøre.

 

Nå er vi litt på siden, men jeg synes det er spennende å snakke om dette :)

Endret av Distressor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor kan jeg se hva jeg svarte? Jeg husker faktisk ikke hva jeg stemte, men jeg mener det var det som nå viste seg å være riktig (sounds like the famous words, doesn't it? :blush: ).

Ved de få, tidligere avstemninger jeg har deltatt i så kunne man se hvem som har svart hva ved mouse-over - jeg får ikke til det her.

 

Edit:

Lett å si nå, men etter å ha hørt igjennom spor 3 og 4 på nytt, så hører ørene mine fortsatt mer grums på spor 3, til tross for evt. psykologiske påvirkinger - må virkelig konsentrere meg om å lytte og veksle mellom sporene flere ganger, men de små forskjellene er ingenting jeg vil legge merke til i det daglige.

 

Just done the requested Shift+Del. :)

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg måtte fjerne min stemme for å sjekke hvilket alternativ som mistet en stemme :p

 

Svarte forøvrig alt. 3 (hørte ikke forskjell!!)

Lenke til kommentar

Jeg vil ha mere :) må jage noen mennesker ut av huset, forøvrig noen dyr må også på ferie. Men jeg ønsker meg en runde til :)

 

Morro og lese så mye ekspertise rundt et tema jeg syntes er interessant.

Har selv hevdet at mp3 mot lossless er en kamp allerede vunnet. Mer info i et lydpor = bedre. Derfor savner jeg også et par senheiser for kritisk lyttig!

 

Tusen takk, og måtte det komme en oppfølger :)

Lenke til kommentar

Jeg stemte alternativ 4. Dette trolig fordi jeg var fast bestemt på at jeg hørte en forskjell. Tror forskjellen jeg hørte dog var såpass liten at det kun var underbevisstheten min som oppfattet den, og det eneste jeg visste var at det var en eller annen forskjell på klipp 3 og klipp 4. Det er ihvertfall min teori.

Lenke til kommentar

Takk for en fin test og håper du tar deg bryet med å lage en til senere.

Jeg mener også at det er bedre å ha to alternativer og flere låter/sjangere. Slik som testen var nå så er det en ganske tidkrevende og til dels kjedelig jobb å sammenligne alle 8. Det er mer motiverende å prøve å finne den komprimerte filen hvis man vet at en av de er komprimert. Foobar og ABX er da et supert hjelpemiddel.

Jeg synes du er i overkant ydmyk i forhold til kvaliteten og resultatene fra denne. Sånn som jeg ser det så viser det seg at 320kb/s er svært vanskelig å høre forskjell på uten å ta på seg hodetelefoner og sette seg ned å finlytte på detaljer. Detaljer som er så små at de på ingen måte forringer musikken.

Og at det faktisk ER en forskjell har det vel aldri vært tvil om....

 

EDIT: Interessant at 4 fikk så mye stemmer. Forklaringen ligger kanskje i at spor 3 og 4 er de mest naturlige å sammenligne for de som tester to og to mot hverandre. Og når de gjør dette så vil de høre at det er en forskjell men velger feil spor fordi de ikke er i stand til å høre hva som er riktig og hva som er feil.

Endret av ArmandAanekre
Lenke til kommentar

Mente jeg hørte forskjell på 2 og 3, så valgte selvsagt nr 2. :closedeyes:

 

Har testet litt selv for noen dager siden med vinyl VS. Spotify, måtte tukle med equalizer'en mellom vær gang så ble ikke helt optimalt, men kan ikke si det var store forskjellen, hørte igjennom hele Kesha Animal platen, eneste jeg fikk med meg av forskjell var at vinylen dempet de høyeste frekvensene fint (jeg liker ikke at det skjærer i hodet når jeg spiller musikk høyt). + noe mer jeg ikke beskrive, er ikke så inn i lydverdenen egentlig:P

Endret av SVD
Lenke til kommentar

Etter å ha lest oppsumeringsposten din er ting kommet klarere frem. Du skal ha creds for innsatsen.

 

Hvis du skulle gjennomført en liknende test senere vil jeg anbefale 3 ting:

- Benytt en nettside undersøkelse

- ABX test

- Flere sanger

 

Har selv deltatt på en omfattende test på NTNU. Mener å huske at vedkommende som holdt testen selv hadde utviklet en kompresjonsalgoritme. Denne ble sammenlignet med flere eksisterende typer og original. Desverre fikk jeg aldri vite mitt resultat eller resultatet fra prosjektet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...