Okapi Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Du siterer feil kardinal. Det der er Robert Sarah, ikke Peter Turkson; han dukker først opp i avsnittet under. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Nei, det er vel heller dette som er standpunktet hans om akkurat det (hentet fra din link) "The number of men and women who have deep-seated homosexual tendencies is not negligible. They must be accepted with respect, compassion, and sensitivity. Every sign of unjust discrimination in their regard should be avoided. These persons are called to fulfil God’s will in their lives and, if they are Christians, to unite to the sacrifice of the Lord’s Cross the difficulties they may encounter from their condition (2358).” Du siterer feil kardinal. Det der er Robert Sarah, ikke Peter Turkson; han dukker først opp i avsnittet under. Dette er ikke et kardinal sitat, dette er den katolske kirkes syn nr 2358 http://www.scborromeo.org/ccc/para/2358.htm Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Vel, disse to linkene er til to hjemmesider for homoseksuelle. At de sier kardinal Peter støtter drap av homoseksuelle, bekrefter ikke at det er slik, Datasmurf Jeg er rimelig sikker på at Huffington Post ikke er en hjemmeside for homoseksuelle. Så vidt jeg vet er det en fri og politisk uavhengig nettavis. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Jeg er rimelig sikker på at Huffington Post ikke er en hjemmeside for homoseksuelle. Så vidt jeg vet er det en fri og politisk uavhengig nettavis. Ikke det ? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 USAs president er svart, hvis også paven er svart, vil nok Afrikas befolkning endre selvbildet sitt, noe som igjen kan trekke hele Afrikas befolkning ut av det historiske uføre de til nå har vært i. Godt poeng Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 USAs president er svart, hvis også paven er svart, vil nok Afrikas befolkning endre selvbildet sitt, noe som igjen kan trekke hele Afrikas befolkning ut av det historiske uføre de til nå har vært i. Godt poeng Blir spennende å se om kardinalene tenker på denne måten når de velger hvem av dem som skal være den neste paven ? Kanskje også komunikasjonen med muslimene forbedres med kardinal Peter ? Det er et par gamle "profetier" ut å går som kardinalene ikke har lyst til å oppfylle (profetien om petrus romanus og profetien om den sorte paven) Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Godt poeng Egentlig ikke, for det er det samme tullet de skal fortsette å preke enten fyren er svart eller hvit eller gul eller blå OG de fleste afrikanske land er islam fremtredende... Så det ville ikke løftet afrika opp av uføret i det hele tatt... Da må vi fjerne religion i sin helhet er nede og gi dem skikkelig viten og kunnskap, da kanskje...... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Egentlig ikke, for det er det samme tullet de skal fortsette å preke enten fyren er svart eller hvit eller gul eller blå OG de fleste afrikanske land er islam fremtredende... Så det ville ikke løftet afrika opp av uføret i det hele tatt... Da må vi fjerne religion i sin helhet er nede og gi dem skikkelig viten og kunnskap, da kanskje...... Du RWS, nå har den katolske kirken ordnet skolegang for 20 millioner barn i Afrika, så dette går helt fint. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Du RWS, nå har den katolske kirken ordnet skolegang for 20 millioner barn i Afrika, så dette går helt fint. Skolegang der man trer et gammel myte i form at et jøfdelik oppi ræva til stakkarene som trenger ordentlig lærdom og ikke hokus pokus for å komme opp av dumpa de befinner seg i? Hva med kondomer da IHS, som kunne reddet ti tusenvis av liv og som i katolsk tro er forbud? Er dette noe katolikkene skal lære bort også? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Du RWS, nå har den katolske kirken ordnet skolegang for 20 millioner barn i Afrika, så dette går helt fint. Skolegang der man trer et gammel myte i form at et jøfdelik oppi ræva til stakkarene som trenger ordentlig lærdom og ikke hokus pokus for å komme opp av dumpa de befinner seg i? De må nok gå den samme veien som hele den vestlige verden gikk, RWS det skjønner de selv, tilstrømningen til kirken er enorm, valget av en svart pave vil bare yterligere forsterke tilstrømningen Endret 15. februar 2013 av IHS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 De må nok gå den samme veien som hele den vestlige verden gikk, RWS det skjønner de selv, tilstrømningen til kirken er enorm, valget av en svart pave vil bare yterligere forsterke tilstrømningen Tilstrømningen? Det er jo der feilen ligger jo, for de trenger ikke overtro og myter, men skikkelig lærdom og kunnskap!! Hvorfor er det så ufattelig vanskelig å forstå at myter og fantasier ikke får dem noen vei? Det er IKKE fordi vi har hatt krstendom i europa at vi er der vi er i dag, men på grunn av sekulære verdier og tenkemåter! Overtro bringer stagnasjon og mer overtro, ikke menneskerettigheter, likestilling og velstand, det har religion ALDRI klart!! (For andre enn en søkkrik kirke da, som er lesset ned av verdier fra alle de samfunnene de har voldtatt oppover... Lenke til kommentar
limahc Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Hm får litt assosiasjoner til As an atheist, I truly believe Africa needs God Now a confirmed atheist, I've become convinced of the enormous contribution that Christian evangelism makes in Africa: sharply distinct from the work of secular NGOs, government projects and international aid efforts. These alone will not do. Education and training alone will not do. In Africa Christianity changes people's hearts. It brings a spiritual transformation. The rebirth is real. The change is good. Hva med kondomer da IHS, som kunne reddet ti tusenvis av liv og som i katolsk tro er forbud? Er dette noe katolikkene skal lære bort også? Isåfall vil det vil være et mer berettiget standpunkt å vise til at den aristotelisk-thomistiske naturfilosofien er feil, samt andre som man heller bør bygge sin etikk på, i stedet for å bare si at man er uenig. Det er IKKE fordi vi har hatt krstendom i europa at vi er der vi er i dag, men på grunn av sekulære verdier og tenkemåter! Overtro bringer stagnasjon og mer overtro, ikke menneskerettigheter, likestilling og velstand, det har religion ALDRI klart!! (For andre enn en søkkrik kirke da, som er lesset ned av verdier fra alle de samfunnene de har voldtatt oppover... Hva er sekulære verdier og tenkemåter? Og hva i ditt grunnsyn på tilværelsen er det som tilsier at menneskerettigheter, likestilling og velstand er noe å strebe etter? Er det noen "sannheter" i dette, eller bare fordi det gir oss en go'følelse? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) ...Det er IKKE fordi vi har hatt krstendom i europa at vi er der vi er i dag.men på grunn av sekulære verdier og tenkemåter!... Jo, det hele begynte med Jesus Kristus som fullstendig endret oppfatelsen av hva et menneske er, RWS Sekulære spin-offs av det Jesus Kristus opprinelig innførte endrer ikke dette faktum, nå er det Afrika som skal reise seg opp, ved hjelp av Jesus Kristus, det nye mennesket. PS: Jesu Kristi kjærlighet endrer folks selvbilde og selvfølelse. Endret 15. februar 2013 av IHS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Hva er sekulære verdier og tenkemåter? Kort sagt at alle mennesker har et likeverd og at alle kan tenke, føle, mene og si hva de vil. Ting som aldri ville fått plass i et teokrati faktisk.... Og hva i ditt grunnsyn på tilværelsen er det som tilsier at menneskerettigheter, likestilling og velstand er noe å strebe etter? Jeg liker å ha det godt og da går jeg ut i fra at de rundt meg, naboer, venner, samfunnet rundt meg, også vil ha det best mulig. Nå driter jeg tynt i rikdom, da det ikke gir meg noe, jeg er fornøyd så lenge jeg klarer meg jeg, noe mer trenger jeg ikke. Når det er sagt så følger jeg ikke den strømmen av moter, nye biler, tv'er, klokker whatever folk trakter etter og som de tror gjør dem lykkeligere og som bare øker trykket på våre felles ressurser og jeg skulle ønske ingen andre gjorde det heller... Men menneskerettigheter, ytringsfrihet og likestilling er noe jeg streber etter, da jeg skjønner at jeg ikke er noe mer eller mindre verdt enn andre og ønsker derfor at de også skal få si, tenke og mene hva de vil, innenfor alles komfort rammer såklart, og selvfølgelig er likestilling noe å strebe etter, selv om jeg til tider syntes det går litt langt når man pusher dette til tross for at naturen sier noe annet... Det hele har et litt religiøst preg over seg til tider, der kvinner SKAL stå når de pisser liksom, selv om naturen sier noe annet... Men selvfølgelig er kvinner like mye verdt som en mann, hvor kommer slike tanker om noe annet fra liksom? Men du syntes ikke det? For deg er det gud først og blir det igjen noe så skal jesus ha det også? Er det noen "sannheter" i dette, eller bare fordi det gir oss en go'følelse? ER det ikke go'føelsen vi alle forsøker å følge? Det vi kaller det gode liv? Kjenner ingen jeg som utelukkende gjør ting de føler seg ukomfortable med, tvert i mot så gjør de det de kan for å føle den go'følelsen, kunsten er jo å ikke la det gå på bekostning av andre... Nå syntes jeg folk overdriver en del for å få den go'følelsen da, som nevnt over, for lykke er ikke for ever og alltid.. Er du lykkelig hele tiden så er du jo ikke lykkelig til slutt da, du har det bare vanlig, så hvorfor ikke senke "standaren" for den lykke følelsen litt? Ta vare på de små eventene i livet, de små tingene som du kommer over i livet? Isteden ser det ut til at "ALLE" trakter etter lotto gevinsten på 75 millioner i den tro at de blir lykkeligere av det og glemmer helt å få med seg den nydelige solnedgangen i den tro at slikt ikke vil gi dem noe.... Eller andre "små" ting... Fikk en aha opplevelse for noen år siden, etter at jeg begynte i en ny jobb der jeg tjente omtrent det dobbelte av hva jeg gjorde før. Min kone og jeg hadde da store planer om å kjøpe et større hus (Vi var da hele 8 stykker i husholdningen (vi er "bare" seks nå da de to eldste har flyttet ut...) og har på grunn av det måttet innrede hele kjelleren med soverom for å gi dem et rom hver i vårt heller moderat store hus på en etasje...), men hva skulle vi med det? Vi hadde jo alle rommene vi trengte, og selv om det til tider var trangt både på kjøkkenet, badene (vi har to) og den lille stua vår hadde vi det helt toppers der vi var, så hvorfor ønske noe mer? Jeg lagde den lenge etterlengtede veranden for tre år siden, der vi sitter støtt og stadig hele sommeren igjennom, nytt bad oppe og nede (klarte å lage to bad til den latterlige prisen av 27 000 da vi gjorde alt selv (er elektriker og kan derfor legge alt sammen selv... noe som sparer en del...), og nå går vi og planlegger nytt kjøkken... Så har vi har bevilget oss er en nyere bil, da far i huset begynte å bli LITT lei av å ligge å skru på de gamle vrakene vi hadde så fort han hadde en ledig stund, UTEN å låne ei krone. Så vi har isteden nedbetalt huset vi fremdeles bor, og som om ti år blir MER enn stort nok for meg og min kone etter at ungene er fløyet fra redet, med de ekstra pengene jeg har tjent og vi har dratt på noen sydenturer (Heller ikke billig når 8 stykker skal reise skal jeg si deg...) og lagt om litt i hva vi ønsker oss, blitt flinkere til å ta vare på de små tingene i livene våre ISTEDEN for å kaste oss på jaget som de aller fleste tror de finner lykken i.... Og ja, jeg ER lykkelig slik jeg lever. Jeg har en alle tiders kone, flotte barn og faktisk, for første gang i livet, råd til å kjøpe en ny vaske maskin om den gamle ryker uten å måtte vente til neste lønning eller ta opp lån, om det skulle trengs... Merkelig følelse det å ha penger helt frem til neste lønning skal jeg si deg... noe jeg antagelig ikke hadde hatt hadde vi kjøpt oss større hus den gangen.... og deilig å ha mulighet til foreksempel å kunne betale min heller fattige søsters trafikkbot på 701 kroner som hun fikk rett før jul (etter at hun og hennes sønn og min minste sønn hadde vært å sett på nøtte knekkeren på operaen..)... Det var et sånt lite øyeblikk det er verdt å ta vare på når jeg så gleden i hennes øyne da jeg smilende nappet boten ut av hånden hennes og sa jeg kunne betale den for henne og at hun ikke trengte å tenke på den mer. Det gir go'følelse skal jeg si deg å være snill mot andre mennesker.... og se dem bli glade for noe så lite som en trafikkbot (som jeg vet at hun hadde slitt med som ekstrautgift rett før jul...) Det er det gode livet for meg, å ha nok til å klare meg. Det gode livet er faktisk hva du selv gjør det til, ikke hva andre definerer det som.... Så klart det er noe å strebe etter, med modifikasjoner for mitt vedkommende... Lenke til kommentar
limahc Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Kort sagt at alle mennesker har et likeverd og at alle kan tenke, føle, mene og si hva de vil. Ting som aldri ville fått plass i et teokrati faktisk.... Dersom man skal begrunne likeverd i noe som kunne vært annerledes, blir det ganske vilkårlig. Da kan vi gjerne betrakte likeverd ut fra at vi alle har kragebein. Men det springer ikke akuratt noen store allmenne forpliktelser eller konklusjoner ut av dette. Et teokrati er det vel neppe noen som ønsker seg. Foruten muligens enkelte av våre naboer litt lenger sør på kloden. Men menneskerettigheter, ytringsfrihet og likestilling er noe jeg streber etter, da jeg skjønner at jeg ikke er noe mer eller mindre verdt enn andre og ønsker derfor at de også skal få si, tenke og mene hva de vil, innenfor alles komfort rammer såklart, og selvfølgelig er likestilling noe å strebe etter, selv om jeg til tider syntes det går litt langt når man pusher dette til tross for at naturen sier noe annet... Det hele har et litt religiøst preg over seg til tider, der kvinner SKAL stå når de pisser liksom, selv om naturen sier noe annet... Men selvfølgelig er kvinner like mye verdt som en mann, hvor kommer slike tanker om noe annet fra liksom? Men du syntes ikke det? For deg er det gud først og blir det igjen noe så skal jesus ha det også? Nå har jo ikke akuratt menneskerettigheter, ytringsfrihet og likestilling stått først i køen rent historisk. Hvis dette er noen reelle verdier, korleis begrunne, sikre og ivareta de for fremtiden? ER det ikke go'føelsen vi alle forsøker å følge? Det vi kaller det gode liv? Jovist, tenk om vi faktisk hadde vist hva det gode var a ;o Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 USAs president er svart, hvis også paven er svart, vil nok Afrikas befolkning endre selvbildet sitt, noe som igjen kan trekke hele Afrikas befolkning ut av det historiske uføre de til nå har vært i. Bare at siden en afrikansk pave kommer til å være om mulig mer konservativ enn Ratzinger, så vil de få færre kondomer og mer AIDS og synke lenger ned i uføret. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Bare at siden en afrikansk pave kommer til å være om mulig mer konservativ enn Ratzinger, så vil de få færre kondomer og mer AIDS og synke lenger ned i uføret. Så du tror det vil bli mer AIDS i Afrika hvis de velger en svart pave neste måned. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Så du tror det vil bli mer AIDS i Afrika hvis de velger en svart pave neste måned. Definitivt hvis han er enda mer konservativ en ratzinger ja... Det er ille nå, men det kommer til å bli et helvette der da, for sex er faktisk en helt naturlig del av vår natur og forsøke å fremmedgjøre den på katolsk vis er fånyttes (du klarer ikke å innbille majoriteten at sølibat er naturlig og godt når kåtheten river i kroppen...) Sex blir bare mer skittent av å innbille seg de katolske doktriner og hva er prostutisjon om ikke et offer på den kristne tros alter? Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Så du tror det vil bli mer AIDS i Afrika hvis de velger en svart pave neste måned. Hvis han er mer konservativ ja. Og når du ser på konfliktene i den anglikanske kirke, så går den ut på at afrikanerne er mye mer konservative enn eruopeerne og amerikanerne, så jeg antar det samme gjelder for katolikkene. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 1. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2013 (endret) Det blir et spennende valg Stem Peter Turkson Endret 1. mars 2013 av IHS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå