1BlueAnd1White Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Nei, f.eks. her finnes det mange ulåste iPhone-er: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11135&mfr=APPLE ja, for 700kr mer. de må jo kjøpe dem av apple for det samme som oss Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Beklager, på grunn av tidspress brukte vi et illustrasjons-/arkivbilde, og jeg ser nå at den ekstra brede versjonen av bildet har med en gul Lumia som ikke er med på salgslistene. Fint at Samsung og Apple får mer konkurranse fra Sony nå, synd som du sier at ikke Nokia gjør det bedre. De lager knallgode telefoner, og konkurranse er alltid bra :-)Nokia har altid laget gode telefoner, ingen tvil om det, spesiellt på HW er de god.Men etter hva jeg har lest sliter de med ganske mye feil på nettopp lumia 920, vil tro att det legger en demper på salget?Det har jo også gått ganske dårlig med Nokia etter de gikk over til WP så de er rimelig langt nede for tiden (all time low) og er gått fra å være en av de største innen smartmobil (2010) til å være blant de minste idag, det setter sine spor...NOKIA FALL IN MARKET SHARE QUARTERLY 2011-2012 Q1 2011 - 24% Q2 2011 - 15% Q3 2011 - 14% Q4 2011 - 12% Q1 2012 - 8% Q2 2012 - 6% Q3 2012 - 4% Q4 2012 - 3% (est) Sources: Nokia quarterly data, industry analyst consensus, and TomiAhonen Consulting 2013 This table may be freely shared That is a world record, folks. A world record in market share fall in the mobile phone industry. A world record in failure. And how ironic, that Nokia would take this record, from previous record-holder Microsoft, by switching to a Microsoft-based strategy, and hiring a Microsoft guy as CEO. Yeah if you really want to fail spectacularly in mobile, you kind of need that Microsoft Windows power to really ruin your life, as we learn from such mobile industry failures as Sendo and Kin, who never even had the chance to get into the big time, or the falls of LG, Motorola and Palm, which all were fuelled partly or completely by Microsoft. http://communities-dominate.blogs.com/brands/2013...Når det er sagt har også Nokia gjort det veldig bra på Asha serien, de mobilene selger enormt bra og er å regne som en suksess for Nokia:-) Vi kan vell legge til at tallene for markedsandeler gjelder smarttelefoner, og fallet føres i hovedsak av symbian, ikke WP. Tomi Ahonen legger utrolig mye av skylden over på Elop og det såkalte burning platform memoet, og i neste omgang på det faktum at Nokia begynte med WP. Han er også kin på å "bevise" hvor rett han hadde da han ganske tidlig trakk fram dette memoet. Personlig mener jeg sannheten er at Symbian allerede var på vei utfor. Ergo årsaken til at memoet ble skrevet i første omgang. De som kjøpte symbian i 2010 gjorde det mye godt av gammel vane. Hadde det enda vært noe krutt i dette memoet, men nei, det eneste som står er at andre aktører har gjort innovasjoner Nokia ikke har vært med på, og at de har havnet bakpå. Videre legges det vekt på at applikasjonsutvikling for symbian er for tungvint. At dette memoet skulle få folk til å slutte å kjøpe symbianmobiler tror jeg ikke på. Folk flest kjenner ikke til at dette memoet eksisterer en gang. De vet ikke en gang at OS kan varierer fra mobil til mobil, at Samsung kan ha mange forskjellige OS, osv. I vår organisasjon standardiserte vi på Nokia symbian mobiler, og så etter hvert på Nokia og iPhone. Når folk etter hvert skiftet over til iPhone var det ingen som gjorde dette fordi de kjente til noe memo eller hadde noen forståelse for markedet som sådan. Det var rett og slett slik at de kunne gjøre alt det samme på en iPhone, og mye mer. I tillegg var den pen og trendy. Dette tror jeg er sannheten for 99% av de som skiftet over fra symbian til andre mobiler. På dette tidspunktet var det enda færre som ante at Windows Phone en gang eksisterte. Så personlig tror jeg symbian hadde krasjet like mye med eller uten Elop, og med eller uten dette memoet, og med eller uten WP. Det var tett og slett et skifte i markedet og Nokia var for treige til å respondere. Dette har vi sett i store markeder tidligere. Den amerikanske bilindustrien er et godt eksempel. Vi kan ikke se på Nokias tap av markedsandeler med symbian og bruk av disse tallene for å definere Windows Phone. Det er to digre aktører på OS siden i markedet, samtidig som stadig flere kjøper smarttelefon fremfor andre telefoner. Slik at selv om salgene for WP øker, øker dette salget mindre enn det totale salget av nye smartmobiler, og man kan derfor få en nedgang i markedsandel, selv om man selger stadig bedre. iPhone har solgt flere og flere mobiler hvert år, men markedsandelene har ikke vært like stigende hele tiden av den grunn. Det er samme dynamikken som gjelder der. Hvis vi ser på totalsalg av mobiltelefoner er fremdeles Nokia en gigant volummessig. Det betyr ikke at Asha mobilene er bedre telefoner enn Lumia modellene. Så får vi heller se på WP for seg selv, og hvordan de klarer å slå seg opp i markedet, fremfor å vise nedgangen til symbian i en hver WP diskusjon. 1 Lenke til kommentar
peters1 Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Rart at Nokia Lumia 920 er ikke engang mellom de første 10.Er det mulig at det gikk så dårlig?lumia 920 kom ikke ut før i slutten av januar, har den selv og den er helt fantastisk.synes dog Nokia har gjort en elendig jobb med og reklamere for en slik telefon, ser ikke mye TV men har ikke sett noen reklame noensteder av den. Samsung er nok de beste for tiden Lumia 920 ble vel egentlig lansert i november/desember i fjor. jeg bestillte min i begynnelsen av desember. men nokia hadde store problemer med å produsere telefoner fort nok.. måtte vente helt til midten av januar før jeg fikk min. og ja, den er helt fantastisk! Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Lumia 920 ble vel egentlig lansert i november/desember i fjor. jeg bestillte min i begynnelsen av desember. men nokia hadde store problemer med å produsere telefoner fort nok.. måtte vente helt til midten av januar før jeg fikk min. og ja, den er helt fantastisk! Nokia er elendig på å levere nok mobiler i tide, ingen tvil om det... Verst var nok Nokia 808, der gikk det 2-3 mnd etter lansering før de fleste fikk de.. Faktisk var det så ille att Amobil først fikk sitt testeksemplar (etter flere purringer) ca 3mnd etter de første her i Norge fikk mobilen, helt latterlig.... Sånn var det world wide. Jeg var en av de heldige som fikk tidlig av ett meget tidlig parti, men typisk kom det 10-15 mobiler til hver nettbutikk med lang tid mellom hver levering, ikke rart det ble ventelister... En forklaring kan være att Nokia har måttet sparke mye folk og har mindre produksjonskapasitet nå enn for eks 2 år siden... Endret 16. februar 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
Slai Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Netcom hadde ikke Nokias telefoner inne når resten av verden hadde den. Elkjøp fikk og sen levering. Derfor er ikke 920 på listene. Har den forøvrig selv, og er storfornøyd med den. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 ja, for 700kr mer. de må jo kjøpe dem av apple for det samme som oss Vel, Komplett var kanskje ikke det beste eksemplet. Se hos NetOnNet. Der er det iallfall samme pris som hos Apple. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg