Anders Leipsland Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 jeg snakket ikke om dekning i det hele tatt. Men du sa at Norge var en vits når det gjaldt bredbånd. Det er jeg totalt uenig i og dekningen er en viktig del når du skal bedømme bredbåndstilbudet i et land. og sverige er det landet som det er mest naturlig å sammenlikne oss med i veldig mange sammenhenger. I mange sammenhenger ja, men å uttale at Norge er en vits i bredbåndssammenheng bare fordi akkurat Sverige er langt forann oss blir feil. Hva er galt med f.eks å sammenligne oss med f.eks Danmark? Prisene og tilgangen i Sverige har gjort at veldig mange tror at Norge er så utrolig elendig og alt er galt her. Sannheten er jo en helt annen. 512K/128K 5GB Peak / 5GB Off Peak for 385kroner månedenBare litt kjipern GB grense da.. Neida er ikke så ille, men dårligere enn du får i Norge. Jeg hadde helst lyst å finne en ISP som tok betalt per MB upload, men orka ikke google mer enn 1 gang Ser gjerne at noen kommenterer Cybercity og Easynet også... Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Uenig der. Norge har bra dekning. Telenor dekker over 60% med ADSL. i folketall kansje, ikke i areal. også har vi jo dette at telenor eier kobbern da (skikkelig dårlig ide, den skulle vært håndtert på samme måte som veier og strømnett!) så når en leverandør fikk det for seg å levere i lokalområdet mitt fikk de beskjed om at linja mi måtte skiftes og telenor ville ikke ta regninga, 15000 for å skifte linja, nei takk! Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hva er galt med f.eks å sammenligne oss med f.eks Danmark? I denne sammenhengen er forskjellen mellom Norge og Danmark stor. Danmark er flatt, og befolkningstettheten er høy i forhold til Norge. Det betyr at fortjeneste regnet mot avstand blir mye høyere. Det skal mindre til for at det lønner seg. Se bare på posten. Jeg har bodd i København, og jeg bestilte på en nettbutikk som holdt til i Århus, kl. sju om kvelden. Kvart over sju neste morgen banka postmannen på døra med pakken i hånda. Sånt lar seg kun gjøre når folk bor tett og transportmulighetene er gode (landet er flatt). Samme er det med bredbånd. Det skal mindre til for å dekke flere kunder, siden alle bor tettere. De har heller ikke noe stort ondt monopolselskap som sitter (tungt) på all teknologi. Selv for et par år siden hadde et selskap tilbud med ADSL til 350,- med abonnement for fastnett telefon med i prisen. Det var snakk om et firma som drev og bygde ut, og for 400,- i måneden tilbydde de raskt ADSL, fastnett abonnement, fem telefon nummere og gratis minutt takst til alle fastnett telefoner i Danmark. Det skulle jeg sett her i bygda... Ja, det her ble mye pjatt om Danmark, men poenget var at Danmark ikke kan sammenliknes med Norge. Sverige er bedre sånn geografisk, men der er det andre forutsetninger som er anderledes. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Får håpa upc får ut fingen når det gjelde detta da 10Mbps til 500 Lenke til kommentar
Calm Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Kjære Bjørnar, det er jo ikke snakk om å bruke telenettet her da! Det står ettertrykkelig i artikkelen at det dreier seg om kabelnettet - artikkelen heter jo "50 Mbps over kablenettet"... hvorfor pjatter du i vei om telenettet? Nettverk over coax er jo en gammel teknologi, så alt ditt snakk om 2 kobberpar er jo bare tullball... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Altså som i strømnettet? Lenke til kommentar
durabit Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Jeg er helt enig med Anders Leipsland. Jeg er med i ett internasjonalt nettverk (type oppgis ikke ) og så langt jeg kan dømme er Norge godt plassert mhp. dekning og ikke minst priser. Men noen skal alltid klage og forestille situasjonen som håpløs i Norge. Jeg er også uenig i at det går lang tid før ny teknologi blir tatt i bruk her i landet. Vi forbrukere her i landet er tvertimot meget flinke til å ta i bruk ny teknologi og nye "duppedingser". Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Jeg er helt enig med Anders Leipsland. Jeg er med i ett internasjonalt nettverk (type oppgis ikke ) og så langt jeg kan dømme er Norge godt plassert mhp. dekning og ikke minst priser. Men noen skal alltid klage og forestille situasjonen som håpløs i Norge. Jeg er også uenig i at det går lang tid før ny teknologi blir tatt i bruk her i landet. Vi forbrukere her i landet er tvertimot meget flinke til å ta i bruk ny teknologi og nye "duppedingser". [off-topic] Hvorfor er det ikke flere som har kastet seg på f.eks. Tablet PC'er da? D'ekke noe om dem hos barbara.no engang... [/off-topic] Det er lett for alle som har bredbånd å si at Norge har god dekning. Men for oss som ikke har bredbånd og som bor steder der det overhodet ikke er noen planer om å bygge ut, er det ganske irriterende. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Det triste med norge er at det er kun telenor som driver å bygger ut, og de satser på DSL, som er en foreldet teknologi. Det er vel ingenting som tilsier at de har tenkt å bygge ut BREDbånd i den nærmeste fremtiden. De skal melke ADSL linjene sine i minst 10 år til, slik de har gjort, og fremdeles gjør med ISDN. Jeg er delvis enig i at Norge er en vits når det gjelder bredbånd/internett. 60% dekning er jo ikke akkurat mye (ja jeg vet terrenget er vanskelig), men prisene er OK. Prisene på bredbånd altså. Vi som bor litt "utenfor" derimot - vi som ikke har mulighet for å få bredbånd og blir tvunget til å bruke dial-up, vi blir tynt kraftig. Er det noen andre enn meg som synes det ville vært rimelig av Telenor å tilby dem som ikke har mulighet for å få bredbånd, ubegrenset dial-up bruk til samme pris som ADSL i mnd? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Det er lett for alle som har bredbånd å si at Norge har god dekning. Men for oss som ikke har bredbånd og som bor steder der det overhodet ikke er noen planer om å bygge ut, er det ganske irriterende. Selvsagt er det kjedelig for de som ikke har mulighet for å få bredbånd. Ingen benekter det, men av det jeg har sett av statistikk så ligger ikke Norge så veldig dårlig an i prosentvis dekning og i pris. Det triste med norge er at det er kun telenor som driver å bygger ut, og de satser på DSL, som er en foreldet teknologi. Hva skulle Telenor satsa på da? Du tror vel ikke at Telenor kunne rulla ut fiber til 60% av Norges befolkning? Se på BKK, Lyse og iVisjon. De strekker fiber i Sørvestlandet. Men hvor mange prosent av innbyggerne på sørvestlandet kan nyte godt av fiberen? Det er ikke mange. Er helt nødvendig å satse på bredbånd over telenettet noe som i praksis vil si DSL for å få en ok dekningsgrad tror jeg. Og en ting, hva skal egentlig for med 10Mbit? Finnes jo knapt innhold. Lenke til kommentar
TeMA Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Når deg gjelder Norge og priser på bredbånd der er jeg enig med de som mener at prisene er alt for høye. Er prisene nogenludne "normale", så kan man maks laste ned 1GB. Flyttet til Sverige i november i fjor til et lite sted som ligger langt fra noen store byer. Her har jeg bredbånd gjennom kabel med 1024/1024 og en grense på 100GB i måneden, for dette betaler jeg 300 SEK . Så prisene i norge er ALT for høye :-? ... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 interassant artikkel fra i dag: http://www.digi.no/php/art.php?id=93196 jeg for min del kjøper ikke bredbånd før det koster rundt 200,- pr.mnd har ikke bruk for store hastigheter, men for en grei fastpris og til deg over meg, hva mener du med innhold, er det å ha muligheten til å bli underholdt til døde av "innhold" fra underholdningsindustrien forutsetning for å ha muligheten til å kjøpe raske linjer? eller har du andre tanker om innhold? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Er det noen andre enn meg som synes det ville vært rimelig av Telenor å tilby dem som ikke har mulighet for å få bredbånd, ubegrenset dial-up bruk til samme pris som ADSL i mnd? Ja, det syns jeg hadde vært bra. 8) Men jeg tror nok aldri at Telenor kommer til å bli rimelig... Når det gjelder innhold, vil jeg si at jeg kunne kommet opp i mye uten problemer. Som spill interessert laster jeg ned spilldemoer (fort 200MB) og masse trailere og filmsnutter. Trust me, jeg hadde merka forskjell mellom 704kbps og 10Mbps. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 igjen og igjen hører jeg om at norge er godt dekket fordi 60%+ har dsl. det er bare ett problem med det tallet, dem snakker om folketall, ikke areal, og siden størsteparten av folket bor i byene blir det fort 60% om en bygger ut noen byer... nei jeg likte stort han politikern som sa at telenor (og andre for den del) burde begynne å tilby fast takst på modem og/eller isdn for de som ville ha om de ikke kunne få dsl eller kabel i det området (lurer på hva som hadde skjedd her da, telenor hadde vel ikke gitt meg det tilbudet for her er det dsl tilbud så lenge noen betaler 15000 til telenor for å skifte ut ca 500 med telefonkabel *sukk* )... Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 hvorfor klage så lenge du har 0.5mbit(+) i nedlastningshastighet og fast oppkobling? gjør som "alle andre" og sett igang dl når du legger deg, er på skolen/jobben osv. men klart at 10mbit er ingen uting. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Altså, jeg har ikke DSL i det hele tatt, det jeg gjør av downloading gjør jeg fra arbeidsplassen. Jeg ville bare å vise poenget med 10Mb linje, spesielt hvis det skulle bli tilgjengelig for mer enn 60% av Norges befolkning... Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hvis man klarer å få 10mbit på kabelnettet så blir det strålende, da kan kabelselskapene konkurere med telenor, og da kanskje de tar til vettet og bygger ut no snæks Lenke til kommentar
OeO Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 det med at telenor eier linjene selv, er faktisk delt opp i flere selskaper. Så det er ikke samme selskap som eier linjene og som selger tjenester. sånn offisiellt... Hadde bare ikke telenor blitt børsnotert.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå