simska Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Hei Har lagd en liten spørreundersøkelse om kriminalitet og straff, og hadde satt stor pris på om dere tok dere tid til å svare på den. Undersøkelsen tar kun 1-2 minutter, og dere vil forbli helt anonyme http://www.surveymonkey.com/s/KSRDGKC Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Besvart, men jeg synes enkelte av spørsmålene er litt for enten eller. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Samme her. Tenker særlig på spørsmålet om tilregnelighet. Jeg mener i utgangspunktet at en del psykiske lidelser burde medføre at man ikke regnes som strafferettslig utilregnelig, som i dag, men at man må gjøre en endring mtp. de som faller mellom to stoler - for frisk for tvungen psykiatrisk behandling, men for syk for fengsel. 1 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 (endret) Tja, vet ikke om jeg hadde syntes det var så greit at en som har drept noen som står meg nær, skal være utilregnelig. Jeg syntes man bør straffes på grunnlag av handlingen, og ikke hva man har mellom ørene. Endret 14. februar 2013 av Notelitten Lenke til kommentar
simska Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 Takk for konstruktive svar, skal ta det med i betraktningen når jeg analyserer resultatene Lenke til kommentar
Samara Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Har svart. Er enig med de andre her om at noe av det blir litt for enten eller (ting er aldri svart/hvitt, selv om man i mange ting er nødt til å falle på én side), men samtidig syns jeg spørsmålene og svaralternativene dine var bedre enn mange andre jeg har sett Lenke til kommentar
simska Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 Takk for det Første gang jeg har lagd en slik undersøkelse, så har ikke så mye erfaring med det. Men ser poenget deres, så skal tenke på det til neste gang! Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 (endret) "I blant annet USA vil en person som begår en forbrytelse for tredje gang får en veldig mye strengere straff. Synes du dette er en løsning som burde bli innført i Norge?" Mulighetene er altså ja og nei, og jeg valgte da ja, men det jeg mener er at dette må være for grov kriminalitet. På 60 Minutes for et par år siden var det tilfeller hvor bla. én fyr hadde stjålet et pizzastykke, og en annen en sykkel. Dette gav dem da livstid. I Oslo f.eks har vi rundt 200 hyperkriminelle som står for halvparten av kriminaliteten, og disse burde bures inn for mye lenger, om bare slik at de ikke kan begå nye forhold. Endret 14. februar 2013 av omnomnomnivore 3 Lenke til kommentar
KristofferHavn Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg må si, som mange andre, at en del av spørsmålene var veldig enten eller. Jeg vil også nevne spørsmålet om tilregnelighet. Jeg synes at tilregnelighet skal taes hensyn til, men at man ikke skal slippe straff selv om man er utilregnelig. Likevel skal man kunne få behandling i fengsel. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå