Gå til innhold

Bytte skole

M4ds

Anbefalte innlegg

Jeg studerer økonomi bachelor 1.året, og vil gjerne bytte skole. Altså at jeg starter 2.året på en annen skole. Jeg har prøvd å kontakte 3 skoler med samme spørsmål, men ingen svarer.

1. Hvordan er prosessen der? Hva må jeg gjøre?

2. Kommer alle inn 2.året, eller er det noen karakterkrav for å komme inn?

3. Når er fristen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antakelig må du søke gjennom Samordna opptak på grunnlag av karakterene fra videregående. Det vil si at du starter på nytt med en bachelor, men muligens kan du få godkjent noen eller alle fagene du har hatt, slik at du ikke trenger mer enn to år på å fullføre graden.

Lenke til kommentar

1. Jeg vet at dersom du vil studere 2. året etter å ha gått på årstudium i det samme faget og samme skole, så skal du IKKE søke gjennom samordna da du kommer inn på 1.året igjen. Hvordan prosessen fungerer tør jeg ikke svare på, men du bør kontakte rådgiver snarest da jeg mener professoren min sa at fristen går ut før samordna åpner. Kan være jeg tar feil, men det er bedre å være på den sikre siden?

2. Det er et visst antall studieplasser på 2.året hvor det er konkurranse om å komme inn. De med årsstudium og de fra andre skoler vil da konkurrere på samme grunnlag. Om grunnlaget er karakterer i løpet av 1.året eller fra vgs vet jeg ikke. Enkelte steder vil du sikkert komme inn ganske greit, mens andre steder er det langt fra sikkert. Oslo vil jeg tro er verre enn eks. Alta.

3. Aner ikke, men jeg ville funnet det ut snart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...