Gå til innhold

Brukertest - DELL XPS 14, HD+, i5 3317U "ultrabook". En dønn solid maskin!

OC-Freak

Anbefalte innlegg

Nok et impulskjøp. ;)

Spesifiaksjoner:

DELL XPS 14.

14" HD+ 1600 x 900 skjerm

Intel i5 3317U CPU/HD 4000 GPU

4Gb RAM

500Gb 5400rpm HDD + 32Gb mSata SSD.

Førsteinntrykk:

For en kjempesvær eske for en så liten maskin var tanken når jeg henta den på postkontoret. Når jeg kom hjem fant jeg grunnen, inni den store esken, mellom skumgummidingser lå en liten eske som inneholdt maskinen + strømforsyning og et par ark med div info. Aldri noen gang sett en bedre innpakket maskin, realistisk sett hadde det vært nok med en eske på tredjeparten av størrelsen.

Maskinen er lekker og dønn solid! Dønn solid betyr også ganske tung, mye tyngre enn det jeg forbinder med navnet "ultrabook". Alle overflater har en gummiaktig følelse, eller de er av metall. Dette gjør håndleddstøttene særdeles komfortable, og gir maskinen en følelese av klasse. Byggekvalitesmessig har jeg absolutt ikke noe å utsette på maskinen, det er heldekkende gorilla glass forran skjermen som gjør sitt til å forsterke inntrykket av soliditeten (og som gjør at man kan bruke skjermen som speil - for de som syns det er positivt!).

Tastatur:

Meget bra og bakbelyst tastatur, litt forvirrende med mange tegn på noen taster siden det er et kombinert nordisk tastatur. Tastaturet kunne gjerne vært litt bredere og utnyttet mer av maskinens bredde, regner med det er slik fordi de bruker samme tastatur på de mindre XPS modellene. Dog totalt sett meget bra og god følelse og respons når man skriver.

Pekeplate:

Pekeplaten er stor og presis, den har en litt gummiaktig overflate og er derfor ikke spesielt glatt, men det er en vanesak.

Skjerm:

Tja hvor skal man begynne? Ta det positive først? Oppløsningen på 1600 x 900 passer perfekt til skjermstørrelsen. Det er også mer enn nok lysstyrke for folk flest. Gorillaglasset gjør at skjermen føles klarere og er lett å rengjøre.

På den negative siden så kan jeg begynne med det samme gorillaglasset som gjør skjermen svært reflektiv. Innsynsvinklene er dårlige og likeså svartnivået og kontrasten. Og som ofte på AUO Optronics skjermer kan men skimte loddrette piksellinjer ved enkelte grånyanser, dette er dog noe man sjelden legger merke til og venner seg til over tid. Syns det er synd DELL ikke har valgt en bedre skjerm til en så dyr ultrabook, i følge DELL skyldes det at det ikke var mange alternativer som passet sammen med gorilla glasset.

Støy:

Ved normalt bruk er maskinen svært stillegående. Ved maks belastning er den dog relativt hørbar, noe over det jeg er vant med på maskiner av denne typen (ultrabooks). Hitachi harddisken i maskinene er hørbar når den jobber også, noe mer enn jeg er vant til fra samsung/seagate disker.

Varme:

Ved normalt bruk er den ikke varm i det hele tatt. Ved tung belastning merkes det at den er litt varm, men ikke noe problem. Er dog litt skeptisk til hvordan samme maskin med GT630M grafikk klarer seg på dette området, når den ble såpass lunken av bare intel CPU/GPU.

Ytelse:

Svært god generell ytelse takket være 32Gb msata SSD'en fra samsung som er satt opp som cache til disken på 500Gb. Erstatter ikke en fullverdig SSD, men er ikke så veldig langt unna siden det er hele 32Gb og minnet er en rask variant fra samsung. En fin arbeidsmaskin og studiemaskin. Det er dog ikke noen spillmaskin, man må nøye seg med eldre klassikere eller lettere nye spill.

Trådløst nett:

Intel 6235 trådløst nett...... men virker som DELL har en dårlig antenneløsning, skal ikke langt bort fra ruteren (5-6meter) før den begynner å få svakt signal og treg overføringshastighet. Rundt 7 meter unna begynner den å miste nett i perioder. Dette er dog et problem jeg ser på svært mange nye maskiner. 2-3 år gamle maskiner har sjelden problemer med rekkevidde på trådløst nett.

Høyttalere:

Særdeles positivt overrasket, lyden er klar og fyldig til tross for mangel på sub. Volumnivået er også svært bra. Høyttalerene sitter forran/under maskinen, uten at jeg har merket noen negative konsekvenser av det - så lenge man ikke har maskinen oppå dyna eller tilsvarende.

Batteritid:

Ved vanlig nettsurfing på wifi er batteritiden rundt 6 timer +/- med ca 30% lysstyrke på skjermen. Uten wifi vil man nok klare et par timer til.

Konklusjon:

En dønn solid arbeidsmaskin med godt tastatur/pekeplate og god batteritid!

Positivt:

+Byggekvalitet og byggekvalitet. Nevnte jeg byggekvalitet?

+Kvalitetsfølelse allerede når man henter pakken på postkontoret!

+Fin oppløsning på skjermen, god lysstyrke på skjermen.

+Godt bakbelyst tastatur og god pekeplate.

+Gode høyttalere

+God generell ytelse.

+Lavt støynivå/varmenivå ved de fleste arbeidsoppgaver

Negativt:

-Skuffende sortnivå/kontrast og innsynsvinkler på skjermen fra AUO Optronics. Gorillaglasset gir mye lysreflekser.

-Prisen (startprisen til denne maskinen er på ca 8500,- hos dell).

-Tung til "ultrabook" å være.

-Dårlig wifi rekkevidde.

Helt til slutt en liten sammenligning med min Samsung 700Z3C og litt kverulering, begge koster ca det samme i utgangspunktet (ca 8500).

Samsung har bedre CPU og den har GT630M GPU (man kan få det på XPS 14 også, men til høyere pris).

Samsungen har litt bedre skjerm.

Samsungen har optisk stasjon.

Begge er omtrent like fysisk store og tunge.

Begge har gode tastaturer og pekeplater.

Begge har ca samme batteritid.

Dell har 32Gb rask SSD cache, samsung har 8Gb "treg" SSD cache - i praksis er det her stor forskjell i favør Dell.

Alt peker jo imot at man får mer igjen for pengene med samsungen. Men det er en ting som jeg med hånda på hjertet kan si at Dell er bedre på, og det er byggekvaliteten. Den føles flere klasser over samsungen, og samsungen syns jeg i utgangspunktet er en svært god maskin på det området. Totalfølelsen og soliditeten er uslåelig.

Så jeg ser jo at man betaler mye for design og byggekvalitet, ja til og med kvaliteten på emballasjen som maskinen kommer i!

Ser man dog på ytelse per krone så kommer XPS dårlig ut (samme gjør dog majoriteten av ultrabooks!). "Vanlige" bærbare gir mye mer ytelse per krone, men kan ikke vise til byggekvliteten og batteritiden som dyrere ultrabooks har.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer nok til å selge denne om noen dager når jeg har lekt ferdig med den. :) Jeg liker å fyre opp et spill i ny og ne, samt at jeg liker skjermen på samsungen bedre. Så det blir nok til at jeg beholder samsungen, til tross for at det er mye bra med Dell'en, spesielt msata SSD'en er et merkbart fortrinn over samsungen i praksis.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...