Gå til innhold

EU og USA forhandler om gigantisk frihandelsavtale

Tollari

Anbefalte innlegg

Og Norge er ikke med.

http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/Onsker-verdens-storste-frihandelsomrade-7120901.html

En slik avtale kan innebære at det amerikanske markedet kommer til å foretrekke det europeiske fremfor det norske. Needless to say, en slik historisk avtale kan trigge en ny heftig EU-debatt her i landet - noe som den politiske eliten i Norge frykter verre enn pesten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Har ikke Norge bilaterale avtaler med USA?

Needless to say, en slik historisk avtale kan trigge en ny heftig EU-debatt her i landet - noe som den politiske eliten i Norge frykter verre enn pesten.

Det er vel det Aftenposten håper på.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det vil ikke bli noen ny EU debatt, kommer det til en folkeavstemning, stemmer folket det ned nok en gang.

Frihandelsavtaler er bare lokkemat for å få oss inn i EUs politistat. - Selv ser jeg ikke noen grunn til at hverken EU eller USA skulle forhindre fri handel til Norge uansett. Vi er hverken en kommuniststat eller et diktatur enda.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Det vil ikke bli noen ny EU debatt, kommer det til en folkeavstemning, stemmer folket det ned nok en gang.

Frihandelsavtaler er bare lokkemat for å få oss inn i EUs politistat. - Selv ser jeg ikke noen grunn til at hverken EU eller USA skulle forhindre fri handel til Norge uansett. Vi er hverken en kommuniststat eller et diktatur enda.

Men tollkvoter mot ost, kjøtt og en del andre ting, det har vi. Det gjør nok Norge mer til en sovjet stat enn alt annet.

Og nei, EU er ikke en politistat. Slikt ville innebære at EU allerede er en stat og har et eget politi til disposisjon for å holde kontroll over andre med makt.

Endret av Tollari
Lenke til kommentar

Problemet er jo den norske stats mentalitet om at vi ikke har behov for import. - Jeg regner med at vi lett hadde opprettet en avtale med USA dersom vi ønsket det.

Edit; for all del, tollkvoter lukter det kommunisme av. For min del kunne vi fjernet alt som het tollkvoter og stats-subsidiering. - Men det betyr ikke at jeg ønsker å melde Norge inn i EU, ikke bare kan det kreves at vi må låne bort hele formuen for å redde skakkjørte land, men det kan også påføres lovverk på befolkningen som vi ALDRI demokratisk hadde akseptert.

Jeg er kanskje markedsliberalist, men først og fremst, støtter jeg demokratiet.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Blir nok ikke EU debatt for Norges del før oljen tar slutt og vi er på vei over stupet.

Det spørs om EU i det hele tatt er interessert i å ha Norge som medlem til og med i dag. Norge er et land som tilsynelatende kun vil holde seg etter internasjonale avtaler så lenge landet ikke må yte noe i retur.

Lenke til kommentar

Har ikke Norge bilaterale avtaler med USA?

Nei.

Norge har frihandelsavtale med landene listet her http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/tema/frihandelsavtaler/partner-land.html?id=438843

de fleste via EFTA, men noen er kun mellom Norge og det aktuelle landet.

De som er forhandlet frem via EFTA er listet her http://www.efta.int/free-trade/free-trade-agreements.aspx :)

Frihandelsavtaler mellom EU og tredjeland gjelder ikke Norge/EFTA.

Lenke til kommentar

Problemet er jo den norske stats mentalitet om at vi ikke har behov for import. - Jeg regner med at vi lett hadde opprettet en avtale med USA dersom vi ønsket det.

For at et land ikke skal ha behov for noe import innebærer at det har en industri som kan produsere alle varene på egen hånd. Bort sett fra olje, gass og strøm produserer Norge ingenting.

Lenke til kommentar

For at et land ikke skal ha behov for noe import innebærer at det har en industri som kan produsere alle varene på egen hånd. Bort sett fra olje, gass og strøm produserer Norge ingenting.

Delvis sant. På den andre side, produserer vi ferskvarer, og meieriprodukter selv. Vi har bryggeri i Norge, og produserer bl.a. møbler.

Selvfølgelig er det mye vi ikke kan produsere, der er det fremdels mye toll. Da slipper vi høy import, og dermed får et positivt import-eksport resultat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Delvis sant. På den andre side, produserer vi ferskvarer, og meieriprodukter selv. Vi har bryggeri i Norge, og produserer bl.a. møbler.

Selvfølgelig er det mye vi ikke kan produsere, der er det fremdels mye toll. Da slipper vi høy import, og dermed får et positivt import-eksport resultat.

joda, men vi produserer ikke nok mat til selvkost engang. Norge er avhengig import for å kunne greie seg på alle nivåer.

Lenke til kommentar

Det gjør også resten av europa, bare med et mye bedre vareutvalg med bedre kvalitet og til lavere pris og uten tollrestriksjoner.

Lenke til kommentar

Jeg er selvfølgelig enig med dere. Vi trenger derimot ikke å være medlem i EU for å bli kvitt tollrestriksjonene, de har faktisk vår egen regjering satt på oss.

Motsatt vei er derimot ikke opp til den norske regjering.

Norge/EFTA vs USA når det skal forhandles om tariffer stiller vel litt svakere enn EU? Eller? Jeg vet egentlig ikke... Men EU som samlet gruppe bær vel ha mer påvirkningskraft enn Norge alene.

Lenke til kommentar

På hvilket grunnlag skulle vi stille svakere enn EU? - Vi er hverken en kommuniststat eller et diktatur. Både EU og USA tjener på handel med Norge.

Vi er også et medlem av NATO, både EU og USA nyter godt av at en alliert har en sunn økonomi.

Vi kan selvfølgelig bli medlem i EU, og få avtalen der, da må vi godta direktiver derfra, om de selv om de skulle stride mot norsk grunnlov. - Vi kan også bli tvunget til å måtte betale for å holde konkurs-land i live.

Skulle vi også gå så langt som å påta oss euroen, hadde vi mistet muligheten til å trykke egne penger, og EU kunne i teorien "trykket" pengene ut av Norge igjennom inflasjon.

Lenke til kommentar

Men vi handler med USA?

...med skyhøye tollsatser og andre hindringer. Bare et lite eksempel: Hvor lett er det å importere og kjøpe en amerikansk bil sammenliknet med å kjøpe og importere en eu-typegodkjent bil fra tyskland eller sverige? Need I say more?

Endret av Tollari
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...