appelsinbrus Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 (endret) Har plukka ut motoren fra ei vaskemaskin og skal bruke den til en båndpussemaskin jeg har laga meg. Alt er klart, jeg må bare få motoren til å gå i rett hastighet. Fikk den til å gå i stad, på sinnsykt turtall, så må få mekka meg en måte å regulere hastigheten på. Vet at likestrømsmotorer gjerne bare bruker et potmeter for å styre hastigheten, men nå har jo jeg en vekselstrømmotor. Mener å ha lest et sted at man kan brenne motoren eller noe sånt om man prøver å regulere en ac-motor på denne måten, så da må jeg vel ha en slik dings som endrer frekvensen, må jeg ikke det? Kunne en av disse ha gjort susen, eller noe tilsvarende? Det står jo at de er beregnet for vekselstrøm, men stoler ikke helt på dem.. http://www.alibaba.c...ed_control.html http://www.quasarele...-750w-1500w.htm Tenkte også på at det sikkert finnes en eller annen maskin der jeg kunne plukka ut hastighetskontrollen, en eller annen hvitevare eller noe sånt. Andre forslag? Problemet er bare at det ER motorstyring i vaskemaskina jeg plukka i stykker, bare at det er en eneste stor printplate og jeg vet ikke hvilken krets som er motorstyringa. Endret 13. februar 2013 av appelsinbrus Lenke til kommentar
XAndy Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Høres ut som du trenger en frekvensomformer.... Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Ja, det var det jeg skrev ca midt i innlegget... Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 vekselstrømsmotor. kjøp en brukt danfoss vlt.2800. Stabile, gode, enkle å programmere, og generelt god frekvensomformer. Søk etter den på ebay. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Linkene jeg la med burde være et hint på at jeg ikke er gira på å bruke 4-5k på en sånn.. Blir jo mye billigere å bare få tak i en ny likestrømsmotor og bruke et potmeter. Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Så en nettopp på ebay noen dager siden for 200 usd. Denne var velfungerende og i god stand. Hold utkikt Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Ser den, men problemet er jo ikke bare prisen, men at det også blir moms/toll og frakt. Vi har sånne dritsmarte regler for import her i landet, vet dere... Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 (endret) Er det tilfelle at jeg kan brenne motoren om jeg bare skrur ned spenningen? Edit: Kan noe av dette fungere? http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313&_nkw=ac+motor+speed+&_sacat=0&_from=R40 Endret 14. februar 2013 av appelsinbrus Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Litt smålig usikker men redusert spenning gir høyere strøm, og da må motoren kvitte seg med mer varme. Veit ikke helt hvordan det er med kjølevifta, og om 115VAC og 230VAC motorer bruker samme viklinger, så vil ikke kommentere det. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Snakka med en kar på nettet nå som sa at det funka med vanlig pære-dimmer om det var motor med børster, noe det er. En dimmer er jo ikke så dyrt, får jo en 400 watts sak på Biltema til under 300 kr. Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Jeg er virkelig glad for at du ikke jobber som elektriker Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Å, DET var virkelig til hjelp! Tusen takk, altså, nå kan jeg danse lykkelig bortover engen i gledesrus over den fantastiske hjelpen jeg har fått!! Hehe nei da.. Men hadde jeg visst hva som funker hadde jeg jo ikke spurt her. (Men du har vel for så vidt rett i at det er bra jeg ikke er elektriker.. ) Endret 15. februar 2013 av appelsinbrus 1 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 en "vanlig" pæredimmer...det finnes absolutt mer en en type som er vanlig å bruke. og ingen av disse vil være egnet som hastighetstyring på en AC motor. en vekselstrøm motor vil ikke gå senere ved lavere spenning, den vil gå senere ved lavere frekvens. ved lavere spenning vil den som regel bruke mer strøm og du får varmgang som kan ødelegge motoren (ikke lenge siden jeg var med å brant en på jobb grunnet feil strømforsyning fra skapbygger). eventuelt hvis den har flere sett viklinger, så er det vel mulig å koble disse på en lur måte for å regulere hastigheten. men det er jeg veldig usikker på. Anbefaler deg å lese deg opp på elektro, automasjon og styringsteknikk og etterspør kilder når folk gir deg svar på hva som virker. 1 Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Ok, så kortvarianten er at det er bedre å få tak i en likestrømsmotor, en omformer og et potmeter? Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Hmm når jeg tenker etter - kan godt være det er to sett med viklinger, for motoren går jo fort når sentrifuga går, men den går jo ganske sakte på vanlig klesvask. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 16. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2013 Her er forresten koblingsskjema til motoren. Riktignok på russisk, men kanskje noen skjønner noe av det likevel. http://turnir.vminske.com/dviglo.htm Det som er på inngang 6 leser jeg som en motstand eller noe sånt, eller er det kanskje enda en spole, eller hva er det? Strøm er nå koblet inn på 3, fra 4-5, og så ut på 6 igjen. Kanskje den går saktere om jeg bare kobler til på 3 og 4? Ka dåkk trur? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Google translate på siden Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 16. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Jeg har oversatt og lest koblingsskjemaet - det jeg lurte på er om noen får noe vettugt ut av bildene. Altså, hva er lasten som er på inngang 6? Endret 16. februar 2013 av appelsinbrus Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Han karen fra internett var ikke helt på bærtur da, små enfasemotorer kan ofte reguleres på lignende vis som lyspærer, men det finnes egne regulatorer for dette. Feks denne fra Elko: http://www.elko.no/dimmere-rs/rs16-400-hr-hastighetsreg-ph-article102-218.html Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Hvordan vet jeg om motoren min er enfaset? Får du til å se det på linken jeg postet? Edit: Den hastighetsregulatoren der er jo for induksjonsmotorer, og det er jo ikke det jeg har, så vidt jeg har skjønt(?). Induksjonsmotorer har jo ikke børster. Endret 17. februar 2013 av appelsinbrus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå