Gå til innhold

Hvordan fungerer angreretten ved nettkjøp?

Pizzaen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte en mobil for ikke så lenge siden som jeg mottok på fredag fra Dustin.no. Jeg har brukt mobilen som min egen i, i underkant av en uke nå og jeg er ekstremt misfornøyd med batteritiden. Jeg kastet selvfølgelig arket om angrerett.

Hvordan er reglene på dette punktet? Kan jeg sende den tilbake til Dustin, selv om jeg har brukt den som min egen i underkant av en uke? Innpakningen og alt er brutt og det er egentlig ikke en feil på produktet.

Og er det ikke slik at det er datoen jeg mottok varen på som gjelder i forhold til de to ukene jeg har angrerett?

Edit: For nærmere forklaring av problemet, se tråd her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1490301

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og er det ikke slik at det er datoen jeg mottok varen på som gjelder i forhold til de to ukene jeg har angrerett?

Jo.

Fra angrerettloven §12 bokstav a:

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

Altså, om telefonen bærer preg av å være "godt brukt" etter bare en knapp uke, vil du ikke kunne benytte angreretten.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Resett telefonen til fabrikkinnstillingene, tørk over med en tørr klut som ikke loer eller lager riper, og legg alt tilbake i esken slik det var når du mottok telefonen (så godt som mulig i hvert fall). Husk da også å ta ut batteriet og legg det på egnet sted i esken, gjerne i plasten den kom i hvis mulig.

Eventuelt minnekort som kom med telefonen må også formateres i telefonen, og du må selvsagt ta ut SIM-kortet da det vel er ditt eget.

Hvis telefon og tilbehør ikke har riper eller ser slitt ut, burde det ikke være noe problem å levere denne tilbake på angrerett, uten at jeg kan garantere noe som helst.

Lenke til kommentar

I FTU-sak 2008-873 var mobiltelefonen brukt til å ringe med i ca 41 minutter samt sende/motta 17 SMS, og utvalget kom der til at bruken av telefonen var innenfor det som kan påregnes ved en utprøving av telefonen, og at slik bruk heller ikke kunne anses å ha forringet telefonen nevneverdig.

I FTU-sak 2007-242 kom utvalgets flertall til at angreretten var i behold der ringetiden var 2 minutter og 50 sekunder og antall SMS 12. Det ble lagt til grunn at en slik beskjeden bruk vanskelig kunne ha forringet telefonen nevneverdig, og at telefonen dermed var i tilnærmet samme stand og mengde.

I FTU-sak 2007-378 dreide det seg om et betydelig antall SMS, sannsynligvis flere hundre. Utvalget kom der til at selv om det ikke forelå sikre opplysninger om virkningen på telefonen av at det var sendt så mange SMS, måtte det naturlige utgangspunkt være at så omfattende bruk til en viss grad forringer telefonen. Bruker lå derfor utenfor det som må anses som aktsom prøving av telefonen.

kilde: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/722/731/733

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...