emilnh Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Hei! Jeg har tenkt til å gå til anskaffelse av et nytt systemkamera, og trenger noen tips. Jeg har nemlig noen spesifikke ønsker, hva som er viktig og ikke for meg. I tillegg til å bruke det som et stillbildekamera er det nemlig viktig for meg at det har en bra video-funksjon! Jeg syntes det virker spennende med muligheten å kombinere HD-video med optikk-mulighetene til et systemkamera. Hvilke kamera har kommet lengst på dette området? Fins det øvre grenser på opptakslengde, eller er det kun minnekortstørrelsen som avgjør dette? Videofunksjonen er altså et viktig punkt. Helst skal det kunne ta video i minst 60fps også! Håper noen med litt erfaring med dette kan svare meg. Håper også å holde meg under 5000kr på kjøp av kamera. Emil Lenke til kommentar
emilnh Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 Nå har jeg intensivt gjort research i et døgn og kommet fram til at Sony NEX-6 kan være et veldig godt alternativ for meg. De fleste er enig om at det kan produsere meget gode bilder og ikke minst video. Baksiden av video-medaljen er her at det ikke har egen jack-inngang til mikrofon. Blitz-skoen kan imidlertid brukes dersom jeg er avhengig av å bruke mik-lyd tilkoblet kameraet. Det er også litt dyrere enn det jeg hadde forestilt meg, men er det ikke alltid det....? Men det er fortsatt et svar jeg ikke kan finne noe sted. Fins det en øvre grense på opptakslengden til Sony NEX-6? Eller er det størrelsen på minnekortet som som avgjør dette? Eller er det en maks filstørrelse? Blir f.eks et times langt opptak delt opp i flere filer på minnekortet? Dette har litt å si for meg ettersom det hender jeg filmer revyer. Og ett halvt sekunds "blackout" midt i et nummer kan være ganske ødeleggende. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Dette med max. lengde på filmen står det ikke så mye om, nei. Etter det jeg har forstått har dette noe med avgiftsklasser å gjøre. Utstyr som gjør opptak lengre enn 30 minutter skal i annen avgiftsklasse. Derfor ser du at speilreflekskameraer gjerne har 29.59 minutter maksimal lengde på videofilmen. Filsystemet har også begrensninger på 4 GB pr. fil, iallfall ofte. Ser derfor for meg tre mulig løsninger for deg: 1) Gjør et opphold (ny fil) i filmingen mellom hvert revynummer. 2) Koble til en ekstern opptaksenhet som tar opp signaler fra HDMI-ut fra kameraet ditt. 3) Bruke et dedikert videokamera til slike jobber. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Hvis du er kresen på videokvalitet vil jeg anbefale å kikke på Panasonic GH2 og GH3 - de har glimrende videokvalitet og mulighet for et stort utvalg god optikk. Lenke til kommentar
emilnh Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 GH3 virker jo å være helt fantastisk. Der er imidlertid maks opptakstid på 30 min, helt sikkert. Som flyndrefjes skriver så er det mange måter å løse det på, men jeg lurer fortsatt på om dette også gjelder NEX-6. GH3 er også for dyrt for meg desverre. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Side 36 i den engelske brukermanualen: You can continously record a movie for up to 29 minutes, and an MP4 format movie for up to 2 GB. The recording time may shorten depending on the ambient temperatures or recording conditions. Lenke til kommentar
emilnh Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 Ok, takk flyndrefjes. Det er jo litt kjipt, GH3 og EOS 60D har den samme 29-minutters grensen, men de har 4GB grense. Det er ca. 12 minutter med HD-video. Dvs ca 6 minutter på NEX-6, hvis ikke 2GB bare gjaldt mp4. Så vidt jeg har skjønt fins det en løsning til Canon-kameraene, en tredjeparts firmware som "patcher" filene sammen, slik at det framstår som ett sømløst opptak. Må undersøke det litt nærmere, i så fall er jo Canon EOS 60D aktuell. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Det er mulig 2 GB-grensen kun hadde med MP4-formatet å gjøre. Generelt var det dårlig beskrevet i manualen. Nesten så dårlig at det virker som en opplysning som er forsøkt skjult. Canon er sikkert aktuell. Se også på EOS 650D. Lenke til kommentar
emilnh Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Ja de liker vel ikke å reklamere med hvilke begrensninger som finnes i kameraet... Har sett på EOS 650D, men liker 60D bedre, selv om det i grunn er minimale forskjeller mellom de to. Har også sett at begge disse to EOS-kameraene filmer sømløst, selv om filene blir delt opp etter 4GB, og det er en god nyhet, for jeg har tenkt å bruke et redigeringsprogram uansett. Hva som skjer etter 30 minutter er derimot mer uklart. Og også hvordan NEX-6 håndterer denne oppdelinga. Ser ut som det står mellom EOS 60D og NEX-6 for meg nå, veldig interessante kameraer begge to. Fordelen med NEX-6 er jo da at det er litt mer praktisk å ha med seg rundt og litt mer "brukervennlig" dvs. litt mer lettvint. EOS 60D tar potensielt bedre bilder samtidig som det er billigere. valgets kval... Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 GH3 virker jo å være helt fantastisk. Der er imidlertid maks opptakstid på 30 min, helt sikkert. Som flyndrefjes skriver så er det mange måter å løse det på, men jeg lurer fortsatt på om dette også gjelder NEX-6. GH3 er også for dyrt for meg desverre. Du kan prøve å følge litt med på bruktmarkedet på foto.no og finn.no samt ebay og amazon etter en GH2 eller helst GH3. GH3 er verdens beste systemkamera på video. Det finnes ingen over og ingen ved siden. GH2 er også ekstremt bra og det eneste systemkameraet med bedre videokvalitet er GH3. Og GH2 får man nå ekstremt billig både brukt og nytt Det er vanlig å installere en hack som Vitaliy Kiselev har laget. Da får man bitrates helt oppi 100mbps pr sekund og sperren for 30 min forsvinner da helt. Skal du ha video som primærmål med gode stillbilder som sekundærmål er GH2 veien å gå dersom du ikke har råd til GH3 Har tidligere hatt GH2 som jeg før jul, erstattet med GH3, og med hacken er det mange muligheter med det. Du får blant annet 1080p med 60fps og veldig god ISO ytelse. Det er altså god videokvalitet i mørket Du kan ta en titt på videoene nedefor jeg har laget med GH2. Mtp på at youtube også knekker kvaliteten litt er den fremdeles knallbra Lenke til kommentar
emilnh Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Takk for bra svar IceBlitz. GH3 er vanskelig å få tak i brukt ser jeg. GH2 er et alternativ, men tror fortsatt jeg liker Eos 60D og NEX-6 bedre, av helt forskjellige grunner, åpenbart... Vanskelig dette her. Men har for så vidt fått svar på det jeg lurte på her. Samtidig har noen nye spørsmål dukket opp... Jeg starter en ny tråd som går på det med maks opptakstid av video. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Har sett på EOS 650D, men liker 60D bedre, selv om det i grunn er minimale forskjeller mellom de to. Har også sett at begge disse to EOS-kameraene filmer sømløst, selv om filene blir delt opp etter 4GB, og det er en god nyhet, for jeg har tenkt å bruke et redigeringsprogram uansett. Hva som skjer etter 30 minutter er derimot mer uklart. Og også hvordan NEX-6 håndterer denne oppdelinga..... Meget interessante opplysninger, spesielt ettersom jeg er på utkikk etter lignende system selv. Krysser fingrene for at 30-minuttersgrensa ikke blir tolket som et sammenhenge opptak ettersom filene ligger i flere deler. Vanskelig å vite. Uansett, 30-minutter er mer enn ca. 12 minutter. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) Skjønner ikke helt hvorfor 30 minutters grensen er så viktig? Det er jo så enkelt å smekke to klipp sammen til ett i etterbehandlingen at dersom det ses på som vanskelig bør man kanskje styre helt unna kamera idéen hehe Endret 18. februar 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Joda, jeg har jo HD-videokamera fra før, så at det er støtte for å filme konserter, revyer andre ting som kan kreve kontinuerlig filming mer enn 30 minutter, er bare en bonus. I mange tilfeller ligger den ene dingsten igjen hjemme, så jeg syns absolutt det er interessant med gode videomuligheter på fotoapparat, og motsatt, god stillbildefunksjon på videoapparatet. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) Men hvor stort problem er det å starte en ny 30 minutters filmsekvens etter at man er ferdig med de første 30 minuttene? Ikke engang på filmsett der jeg har vært kameramann i 16-20 timer i strekk har jeg hatt behov for å filme med enn 30 min i strekk. Endret 18. februar 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) Og bare sånn btw, dersom man filmer på feks 35mbps bitrate koster dette 16GB minnekort pr time, og har man ofte et stort behov for å filme lengre enn 30 minutter i strekk vil ikke en dedikert harddisk på 2 terrabytes holde lenge engang. Til mitt bruk har jeg 6 terrabytes til filmproduksjon, og jøye meg. Skulle jeg ofte filmet i en time i strekk noen ganger hadde ikke engang 6 TB vært på langt nær nok diskplass. EDIT: WHOOPS ble en dobbelpost der ja. Sorry, forumet Endret 18. februar 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
emilnh Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Det er kun i situasjoner som krever det, at det å filme over 30 minutter i ett klipp er nødvendig (som f.eks revyfilming osv). Det er nok mest praktisk å bruke et rent videokamera til dette, ja. Men jeg, som flyndrefjes, syntes det er interessant å utforske muligheten for å filme med et stillbildekamera (pga optikk, og lavlystoleranse). Man må ofte ut med en ganske pen slump penger for å få tilsvarende optikk på et videokamera. Derfor synte jeg det er interessant med maks opptakstid på disse kameraene, selv om det i dag ikke er det mest praktiske (kanskje om noen år?). Det er forøvrig mange måter å løse problematikken på i forhold til revyfilming (eller lignende). Man kan stoppe og starte opptaket mellom hvert innslag, altså sørge for å kontrollere hvor disse "glippene" i tidsforløpet kommer. Man kan bruke tredjeparts firmware (magic lantern til Canon). Man kan også bruke en HDMI-kabel og ta opp bildet på f.eks en datamaskin (kun praktisk mulig med fastmonterte kamera). Dette er jo interessant å utforske. Selv har jeg nå kjøpt Sony NEX-6, og har da altså gitt opp opptak over 30 minutter, eller 4GB. Men videofunksjonen er kjempebra, og kamera er fantastisk som stillbildekamera. Også er det langt mer praktisk å ha med seg enn f.eks. eos 60D eller GH3, noe som veide tungt for meg til slutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå