Gå til innhold

Hvilken av disse to PCene er best? (Prosessor/skjermkort spørsmål)

Gjest Slettet+987123

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123

Hei!

Ettersom PCen min døde i dag, har jeg bestemt meg for å kjøpe en ny (så raskt som mulig). For min nye PC har jeg egentlig kun tre-fire krav:

1. 15,6" (eller rundt der, ikke 17, ikke 13).

2. Oppløsning høyere enn 1368x768 (standard-oppløsningen i de fleste PCer...)

3. Kunne spille vanlige spill (trenger ikke å ha grafikk på ultra eller lignende) som LoL, CoD, Portal, Antichamber, samt andre spill som ikke krever så mye.

4. Pris rundt 6000 (helst ikke mer enn 7000).

5. Se filmer, høre på musikk, ikke bli for varm etc.

Etter et svært raskt søk, kom jeg frem til disse "to":

http://www.komplett....1543&sku=761540

Som dere ser er det den samme PCen, men med ulik prosessor, skjermkort og pris.

Så spørsmålet blir da; hva er best av disse to konfigurasjonene? (Mtp. at jeg kun skal spille spill som ikke er så altfor drøye, og helst unngå at PCen blir veldig varm).

Er det evt. en annen PC jeg bør gå for i stedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to er så like at du neppe vil merke noen forskjell på dem. Man kan kanskje si at HD 7730M grafikkortet vil yte ørlite bedre enn GT 635M til spill, men det betyr veldig lite i praksis. Og så er det jo forskjeller på prosessorene, selvsagt - AMD mot Intel. De fleste vil vel råde deg til å gå for Intel, men igjen - i praksis vil du neppe merke noen forskjell.

Eventuelle andre anbefalinger: Ja, klart. Kjøper du denne vil du få klart høyere ytelse for pengene, spesiellt i forbindelse med spilling. Som du ser kommer den uten installert OS (Windows), så det må du kjøpe i tillegg hvis du ikke har fra før. Og du kan velge om du vil ha Win 7 eller Win 8. Men totalprisen blir likevel fordelaktig. I og med at du da får din egen "rene" Windows på DVD, og du må installere selv, så får du også en maskin som er helt ren for bloat-/crapware, som så godt som alle andre laptoper er belemret med. Den har også en ledig plass for en ekstra harddisk, slik at du senere kan oppgradere med å sette inn en SSD, for eksempel.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123

Takk for svaret! :)

Men angående anbefalingen din, hvor er viften (er den bak?)?. Vil ikke denne bli mye varmere ettersom det er bedre grafikkkort etc.?

Og hvordan er den kvalitetmessig (byggekvalitet)? Ser ut som det kun er plast på den, men aluminium på den fra Asus...

Hvordan er matt skjerm vs. antirefleks (Asus-maskinen)?

Edit: sitter ofte og spiller i sofaen også, så da har jeg PCen på bena. Derfor jeg er såpass opptatt av varmen...

Endret av Slettet+987123
Lenke til kommentar

Tja. Jeg vet ikke, er vel svaret. Jeg vet ikke hvor varm Asus'ene blir, og jeg vet ikke hvor varm Multicom'en blir. Kjølingen i hver enkelt maskin er jo tilpasset varmeutviklingen fra innmaten, slik at det er for enkelt å bare anta at sterkere hardware automatisk gir høyere overflatetemperatur på maskinens "skall". Men forøvrig er det ingen laptoper som har særlig godt av å få blokkert luftinntakene på undersiden av maskinen. De fleste laptoper (unntakene finner man helst blant netbooks/mini-laptoper) har vifter som suger inn kald luft på undersiden, og den varme luften blåses ut bak. Det gjelder i hvert fall alle disse tre. Så du bør uansett passe på å ikke blokkere for lufttilførselen. Skaff deg for eksempel et tilpasset stativ, eller lag et selv, for å ha mellom lårene og laptopen. (Kanskje det var nettopp dette som gjorde at den gamle laptopen din døde? ...)

Byggekvalitetsmessig vurderer jeg Asus'ene og Multicom'en som temmelig like. Det at Asus'en har aluminiumsdetaljer betyr ikke nødvendigvis at den er sterkere eller mer holdbar - det er nok mest for pyntens skyld.

Jeg vet heller ikke hva Asus (eller Komplett) egentlig mener med "anti-refleks". Er det snakk om en "ekte" matt skjerm, eller er skjermen speilblank med et lag med anti-refleksbelegg utenpå?. Multicom sin er i hvert fall matt. Her er det snakk om smak og behag, selvfølgelig - jeg for min del velger matt skjerm hvis jeg får valget ... har aldri vært særlig ivrig på den moten som kom for noen år siden, da "alle" laptopene kom med speilblanke skjermer. Trenden har snudd seg litt i det siste, og man får nå flere laptoper med matt skjerm igjen.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...