Gå til innhold

Backup ifb med virtualiserte servere

Anbefalte innlegg

Hei !

Planleggeer å kjøre noen virtualiserte servere under Vmware ESX-i.

Når det gjelder backup så hadde jeg tenkt meg å i all enkelhet stenge ned den virtualiserte serveren og så kopiere over hele filen til den virtualiserte serveren på en ekstern USB harddisk, med jamne mellomrom.

Er dette av en eller annen (for meg ukjent) grunn en dårlig løsning ?

Det ser for meg ut til å være en nokså enkel løsning der man både kan lage en full backup og restore en full backup, så og si "uten å tenke".

Er dette riktig eller tenker jeg feil ?

Andre anbefalte metoder ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-245639

I ESXi kan du bruke noe som heter snapshots som lar deg rulle tilbake / fremover av systemet, men pass på: dette er ikke en full backup. Du kan lese mer om det her: http://kb.vmware.com...ernalId=1025279

Så det betyr at du kan ta full backup engang i mnd eller uken f.eks og snapshots hver tredje dag om det er mye endringer i OS-et.

Snapshot skal ikke brukes til annet en nødløsninger og ved patching / oppgradering. Poenget med snapshots er å kunne ro seg ut av situasjoner der en driter seg ut. ellers så anbefales det ikke å ta snapshot av domenekontrollere eller virtuelle disker som inneholder databaser og/eller fildata.

Hei !

Planleggeer å kjøre noen virtualiserte servere under Vmware ESX-i.

Når det gjelder backup så hadde jeg tenkt meg å i all enkelhet stenge ned den virtualiserte serveren og så kopiere over hele filen til den virtualiserte serveren på en ekstern USB harddisk, med jamne mellomrom.

Er dette av en eller annen (for meg ukjent) grunn en dårlig løsning ?

Det ser for meg ut til å være en nokså enkel løsning der man både kan lage en full backup og restore en full backup, så og si "uten å tenke".

Er dette riktig eller tenker jeg feil ?

Andre anbefalte metoder ?

Metoden din vil virke, men den er skikkelig tunggrodd. Spørsmålet er hvilken versjon av ESXi du skal bruke, skal du ha VirtualCenter og hvor mange, og hva slags, virtuelle maskiner har du?

Lenke til kommentar

Tja, de er jo gratis for "småinstalalsjoner" med mindre enn 32 GIG RAM, så man kan jo bruke den nyeste eller den nest nyeste. (5.x, 4.x). (Fra siste testing så mener jeg huske at 4.x kjørte på det meste av hardwaren, mens det var en del problemer med 5.x)

Hvor mange virtuelle maskiner .. dette dreier seg vel for en stor del om "småtteri" innenfor de 32 GB ram, noe slikt som kanskje 4-5-6 virtuelle maskiner. Det er heller ikke snakk om noen stor trafikk.

Er veldig glad for tilbakemelding om "best practice for så vel "småtterier" så vel som litt større "saker og ting". Forsøker jo i all enkelhet å lære litt. (Selv om det sikkert bare er "småtteriene" som blir gjort om til praktisk virkelighet".)

Slik som jeg har utført backup så har jeg i all enkelhet kopiert hele imagen av den virtuelle serveren via nett. Det skulle vel ikke forbause meg om det skulle finnes noen bedre eller mer sofistikerte måter enn dette. Forsøker å lære litt om de muligheter som er.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

I denne "småtteri" verdenen som du lever i nå er det helt kurant å gjøre som du har gjort. Men jeg ville tatt tradisjonell filbackup inne i serverne i tillegg. Betaler du for et filbackup-program så er det lite ekstra kost for å få lisenser til å ta backup av VMDK-filene med mer. De fleste backupløsninger støtter backup og recovery av filene for de virtuelle maskinene i dag.

I større miljøer der en betaler de lappene det koster så finnes VMware Data Protection:

http://www.vmware.com/products/datacenter-virtualization/vsphere/data-protection.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...