hean Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 For å prøve å si dette på en måte som "du får jo en PC med samme CPU billigere og Apple svindler alle"-gjengen kan forstå: Du kan holde deg mett, varm og tørr med bare en felleskjøpet-dress, knekkebrød og en lavvo. De gjør samme jobben som god mat, klær og skikkelig mat og koster mye mindre. Du kan også komme deg akkurat like bra fra A til B med en 1980-modell Lada som med en hvilken som helst annen bil. Så hvorfor i alle dager sløse bort penger på å kjøpe noe annet? Objektivt sett er det jo de samme produktene! Er fullstendig enig med deg i tankegangen men tar meg selv i å få veldig lyst på en mac hver gang jeg kjøper en ny PC. Maskinvaren er vel fra samme produsenter stort sett men hvis du sier at det objektivt sett er de samme produktene klarer du ikke å se objektivt på det, tenker da først å fremst på OS. Uansett hva man kjøper enten det er bil, båt, motorsykkel, matvarer, TV, HiFi, PC eller skrivesaker kjøper vi det for å dekke ett behov. Behovet vi dekker er ikke bare praktiske men også det vi kan kalle "følelsesmessige" som også kanskje gir litt "status". At Apple lager produkter der de faktisk klarer å ta det det skrittet lengre fra at de kun det praktiske behovet til at man går over på det følelsesmessige er en stor pluss for Apple. Jeg er ingen Apple-elsker men følelsen jeg fikk når jeg fikk den kalde iPhone`n av glass og metall i hånden kan ingen annen mobilprodusent måle seg med i mine øyne, uansett spesifikasjoner. Å betale litt ekstra for å bytte ut plasten med glass og metall, få bort grunnleggende dårlige skjermer mot kanskje markedets beste og samtidig få følelsen av at du faktisk har kjøpt noe fint skjønner jeg godt at folk gjør. Å kalle det bortkastet penger kun fordi at du man selv synes det blir litt trangsynt i mine øyne. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 (endret) Apple har klart noe som ikke andre produsenter ser ut til å klare, fokusere på hva du kan bruke maskinen til istedenfor spesifikasjoner (som de aller fleste ikke har, eller vil ha, noe forhold til). Jeg prøvde å komme på hva som faktisk sitter i maskinen min, men fant ut at jeg rett og slett ikke vet hverken hvilken CPU eller GPU som står i denne (anna enn at det er en i7, hva nå enn det er..) Endret 13. februar 2013 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Det er utrolig at ikke flere mobil- og pc-produsenter begynner å tenke på den samme måten. Først: "Hva prøver vi å lage - hvilket problem skal dette produktet løse?", for så å designe et produkt utfra dette. Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Det er nok hva dem gjør. Ingen menneske er like, men vi har en del preferanse og økonomisk sett er det lurest å satse på den største gruppen. Å forvente et produkt som skal tilfredstille alle sammen er rett å slett umulig siden hva en mener om kvalitet varierer stort. Noen forbinder kvalitet med "mye (teknisk) for pengene", andre med "mye (følelse) for pengene" osv. Lenke til kommentar
Revox Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Får man utnyttet 2880x1800 oppløsningen på en 15" skjerm? Jeg synes til og med 1920x1080 gjør at ting blir for smått på min bærbare, så jeg har satt den ned til 1600x900 for at ting skal bli lesbart. Hvorfor redusere oppløsningen på en native 1920x1080 skjerm når man kan blåse opp ikon og tekststørrelse? Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Tråden har blitt ryddet for off- topic, personangrep og søppel. Dessverre har det også godt med noen gode innlegg, disse er da slettet fordi de inneholder sitater av slettede innlegg. Neste innlegg som blir slettet pga. noe av det overstående vil få en reaksjon. MVH KVTL Bra Derfor las jeg artikkelen i går, men venter til i dag med å se på kommentarene Apple har klart noe som ikke andre produsenter ser ut til å klare, fokusere på hva du kan bruke maskinen til istedenfor spesifikasjoner (som de aller fleste ikke har, eller vil ha, noe forhold til). Jeg prøvde å komme på hva som faktisk sitter i maskinen min, men fant ut at jeg rett og slett ikke vet hverken hvilken CPU eller GPU som står i denne (anna enn at det er en i7, hva nå enn det er..) Jeg er nok bare delvis enig. Tror nok mange kjøper en kraftigere maskin enn de har bruk for. Uansett produsent. Er nok mange som har klart seg med en billigversjon til epost og surfing. Men da må du vel over på ipad i apple-universet? Ble lettere frustrert da mamma kjøpte sin første bærbare for et par år siden. Ville ha noe bra (selfølgelig), så hun kjøpte en til i overkant av 10k. Bruker den til web/epost/office. Er nå irritert for at batteriet ikke er så bra lengre. Hun hadde fint greid seg med den jeg kjøpte til 3k (og bruker enda). Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 (endret) Bra Derfor las jeg artikkelen i går, men venter til i dag med å se på kommentarene Jeg er nok bare delvis enig. Tror nok mange kjøper en kraftigere maskin enn de har bruk for. Uansett produsent. Er nok mange som har klart seg med en billigversjon til epost og surfing. Men da må du vel over på ipad i apple-universet? Ble lettere frustrert da mamma kjøpte sin første bærbare for et par år siden. Ville ha noe bra (selfølgelig), så hun kjøpte en til i overkant av 10k. Bruker den til web/epost/office. Er nå irritert for at batteriet ikke er så bra lengre. Hun hadde fint greid seg med den jeg kjøpte til 3k (og bruker enda). Jeg er uenig i denne ideen om at amatørbrukere klarer seg med dårlige maskiner. Det er ofte mer styr med billigmaskinene, ting som crapware, hw-feil, ustabilitet osv. Folk som kan data takler sånt, mens "amatørene" sliter mye mer. Etter at jeg fikk mine foreldre til å skaffe seg macer har behovet for hjelp (og frustrasjonsnivået deres) gått ned til nesten null, der jeg før måtte innom og fikse ting stadig vekk. Nå har de maskiner som bare virker og der ting som backup, software updates o.l. går av seg selv uten at de tenker på det. Rene specs blir selvsagt noe annet, der er alle maskiner (iallfall de med SSD) gode nok for dagens software om man ikke skal spille. Endret 14. februar 2013 av kvasbo Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Her må jeg si meg ganske så enig. At Ola og Kari Nordmann kanskje ikke merker allverdens til forskjell på en maskin med Intel Core i3-3120M og en Intel Core i7-3520M er forsåvidt greit nok, samtidig som de færreste sikkert merker forskjellen på et integrert Intel HD 4000 skjermkort og et dedikert GeForce GT 650M osv osv.. De stiller gjerne ikke de høyeste kravene til byggekvalitet, prikkfri touchpad, skikkelig støtte bak tastaturet, høyoppløst webkamera, høyttalerkvalitet osv som ikke nødvendigvis fremstår så alt for klart av maskinvarespesifikasjonene fra produsenten. Men er det noen som virkelig lar seg irritere når ting rett og slett ikke fungerer etter forventningene, når ting begynner å gå tregt uten at de har kunnskapsnivået til å verken feilsøke eller ha noen som helst anelse av hva problemet kan være så er det nettopp disse brukerne. Og dette er gjerne brukere som forventer at maskinen skal være, og gjerne da fungere knirkefritt i 4-6 år og da er sjeldent billig HP og Acer maskiner til 3'500 - 6'000kr veien å gå, verken når det kommer til spesifikasjoner, byggekvalitet eller kvalitetskontroll. Noe av det mer irriterende jeg vet, er når slike mennesker gjerne tar med seg "sønnen" på 15-16år som "kan alt" og argumenterer foreldrene bort fra en solid Asus eller Samsung maskin til 6'500 - 9'000kr og får de over til den rimelige Acer eller HP maskinen med noe tilsvarende spesifikasjoner til 4'500 - 5'500kr. Her var altså Ola og Kari Nordmann innstilt på å faktisk investere en viss sum i sin maskin, og heller betale litt ekstra for å ikke nødvendigvis gå for det aller rimeligste med greie spesifikasjoner og heller betale litt for maskiner som har et generelt bedre rykte og omdømme men ender da opp en maskin som det er stort sannsynlighet for at de kommer tilbake med innen 1-2år fordi det er et eller annet som har gått i stå. Det hersker vell liten tvil om at det å se bort ifra de aller rimeligste maskinene i hver maskinvareklasse, og heller punge ut en tusenlapp eller to ekstra for en av de bedre seriene til blant annet Asus, Lenovo eller Samsung generelt gir deg en langt mindre kronglete hverdag. Men PC-brukere kan egentlig bare takke seg selv om du spør meg, dette higet etter å absolutt skulle ha de beste spesifikasjonene til så lav pris som overhode mulig har skapt den heller labre kvalitetskontrollen som er på disse "rimelige" modellene som herjer markedet nå og eneste grunnen til at disse har fått såpass stort fokus og nesten samtlige produsenter pumper ut disse maskinene på samlebånd er jo nettopp fordi folk skal ha gull og grønne skoger, til en slikk og ingenting. Når sant skal sies så anbefaler jeg stort sett uvitende brukere, med generelt liten erfaring å heller gå for en av de billigere Mac modellene. For om du ikke har endel innøvde Microsoft vaner i blodet (som uansett gjerne blir et lite irritasjonsmoment med Windows 8 uansett..) så er OS X så definitivt ikke noe mindre brukervennlig for en ny bruker enn hva Windows er, og for en lett bruker så finnes det vell knapt noe som helst du ikke kan kjøre rett i OS X som de eventuelt kunne ha kjørt i Windows. Og er det noe Apple skal ha skryt for så er det den stramme holdningen til oppdatering av programvare og plugins på maskinene, det er generelt enklere for en uvitende å holde OS X oppdatert da stort sett alt går via AppStore som installerer oppdateringene for deg som du selv ignorerer dem over en liten periode (kan naturligvis manuelt deaktiveres i innstillingene for de som på død og liv ikke oppdatere) og de få tingene som går utenfor vil automatisk poppe opp for brukeren etter en viss tid med ikke oppdatert programvare. Også har vi jo alt dette med Java, Flash Player osv hvor Apple faktisk direkte forteller brukeren at nå må du oppdatere, for nå sitter du på en lite trygg utgave som du burde ha oppdatert for en stund tilbake. Noen vil vell si at dette er litt vell drastisk, men mye av problematikken rundt dritt som skjer i Windows skyldes jo hovedsaklig at uvitende brukere stort sett aldri oppdaterer noe som helst og dermed fort sitter med 3år gammel Java og Flash Player, som ikke engang var oppdatert når de kjøpte maskinen og dermed sitter å sprer beina for enhver som skulle ønske å rote det til for brukerne. 4 Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Her må jeg si meg ganske så enig. At Ola og Kari Nordmann kanskje ikke merker allverdens til forskjell på en maskin med Intel Core i3-3120M og en Intel Core i7-3520M er forsåvidt greit nok, samtidig som de færreste sikkert merker forskjellen på et integrert Intel HD 4000 skjermkort og et dedikert GeForce GT 650M osv osv.. De stiller gjerne ikke de høyeste kravene til byggekvalitet, prikkfri touchpad, skikkelig støtte bak tastaturet, høyoppløst webkamera, høyttalerkvalitet osv som ikke nødvendigvis fremstår så alt for klart av maskinvarespesifikasjonene fra produsenten. Men er det noen som virkelig lar seg irritere når ting rett og slett ikke fungerer etter forventningene, når ting begynner å gå tregt uten at de har kunnskapsnivået til å verken feilsøke eller ha noen som helst anelse av hva problemet kan være så er det nettopp disse brukerne. Og dette er gjerne brukere som forventer at maskinen skal være, og gjerne da fungere knirkefritt i 4-6 år og da er sjeldent billig HP og Acer maskiner til 3'500 - 6'000kr veien å gå, verken når det kommer til spesifikasjoner, byggekvalitet eller kvalitetskontroll. Noe av det mer irriterende jeg vet, er når slike mennesker gjerne tar med seg "sønnen" på 15-16år som "kan alt" og argumenterer foreldrene bort fra en solid Asus eller Samsung maskin til 6'500 - 9'000kr og får de over til den rimelige Acer eller HP maskinen med noe tilsvarende spesifikasjoner til 4'500 - 5'500kr. Her var altså Ola og Kari Nordmann innstilt på å faktisk investere en viss sum i sin maskin, og heller betale litt ekstra for å ikke nødvendigvis gå for det aller rimeligste med greie spesifikasjoner og heller betale litt for maskiner som har et generelt bedre rykte og omdømme men ender da opp en maskin som det er stort sannsynlighet for at de kommer tilbake med innen 1-2år fordi det er et eller annet som har gått i stå. Det hersker vell liten tvil om at det å se bort ifra de aller rimeligste maskinene i hver maskinvareklasse, og heller punge ut en tusenlapp eller to ekstra for en av de bedre seriene til blant annet Asus, Lenovo eller Samsung generelt gir deg en langt mindre kronglete hverdag. Men PC-brukere kan egentlig bare takke seg selv om du spør meg, dette higet etter å absolutt skulle ha de beste spesifikasjonene til så lav pris som overhode mulig har skapt den heller labre kvalitetskontrollen som er på disse "rimelige" modellene som herjer markedet nå og eneste grunnen til at disse har fått såpass stort fokus og nesten samtlige produsenter pumper ut disse maskinene på samlebånd er jo nettopp fordi folk skal ha gull og grønne skoger, til en slikk og ingenting. Når sant skal sies så anbefaler jeg stort sett uvitende brukere, med generelt liten erfaring å heller gå for en av de billigere Mac modellene. For om du ikke har endel innøvde Microsoft vaner i blodet (som uansett gjerne blir et lite irritasjonsmoment med Windows 8 uansett..) så er OS X så definitivt ikke noe mindre brukervennlig for en ny bruker enn hva Windows er, og for en lett bruker så finnes det vell knapt noe som helst du ikke kan kjøre rett i OS X som de eventuelt kunne ha kjørt i Windows. Og er det noe Apple skal ha skryt for så er det den stramme holdningen til oppdatering av programvare og plugins på maskinene, det er generelt enklere for en uvitende å holde OS X oppdatert da stort sett alt går via AppStore som installerer oppdateringene for deg som du selv ignorerer dem over en liten periode (kan naturligvis manuelt deaktiveres i innstillingene for de som på død og liv ikke oppdatere) og de få tingene som går utenfor vil automatisk poppe opp for brukeren etter en viss tid med ikke oppdatert programvare. Også har vi jo alt dette med Java, Flash Player osv hvor Apple faktisk direkte forteller brukeren at nå må du oppdatere, for nå sitter du på en lite trygg utgave som du burde ha oppdatert for en stund tilbake. Noen vil vell si at dette er litt vell drastisk, men mye av problematikken rundt dritt som skjer i Windows skyldes jo hovedsaklig at uvitende brukere stort sett aldri oppdaterer noe som helst og dermed fort sitter med 3år gammel Java og Flash Player, som ikke engang var oppdatert når de kjøpte maskinen og dermed sitter å sprer beina for enhver som skulle ønske å rote det til for brukerne. Mye rett i det du skriver bortsett fra noe her... hvorfor skal en maskin til 6500-9500kr være så mye bedre enn en maskin til 4500-5500kr. Når man kan få en godt spesifisert plastmaskin til 5500 kr ser jeg ikke noen grunn til å kjøpe en omtrent lik spesifisert plastmaskin til 9500 kr... da ville jeg heller spart de siste kronene latt rentene gå og kjøpt en ny PC til 5500 kr om noen år. Det er da faktisk 5 års reklamasjonsrett på PC uansett prisklasse og de fleste "foreldre" er vel av den typen som ofte bruker laptopen som en stasjonær PC. Derfor bør man tenke på bruk og behov og ikke dra alle over en kam som du gjør i dette innlegget. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Mye rett i det du skriver bortsett fra noe her... hvorfor skal en maskin til 6500-9500kr være så mye bedre enn en maskin til 4500-5500kr. Når man kan få en godt spesifisert plastmaskin til 5500 kr ser jeg ikke noen grunn til å kjøpe en omtrent lik spesifisert plastmaskin til 9500 kr... da ville jeg heller spart de siste kronene latt rentene gå og kjøpt en ny PC til 5500 kr om noen år. Det er da faktisk 5 års reklamasjonsrett på PC uansett prisklasse og de fleste "foreldre" er vel av den typen som ofte bruker laptopen som en stasjonær PC. Derfor bør man tenke på bruk og behov og ikke dra alle over en kam som du gjør i dette innlegget. Det er mange elementer der. Om skjermkvalitet, touchpad, tastatur, lydutvikling og alt annet er identisk, og det ikke er mer crapware på den ene enn den andre, samt at garantier, support og service er likt kan jeg være delvis enig med deg, selv om de fleste slike brukere nok er bedre tjent med å bruke en maskin i seks enn i tre år selv om de kunne byttet i midten og endt opp med samme pris. Ingen vits å oppgradere en surfemaskin om den fortsatt gjør jobben. Men om du mener "likt spesifisert" sånn jeg tror du gjør så er det feil spesifikasjoner å se på. For de fleste slike brukere er de spesifikasjonene nerdene bryr seg om fullstendig irrelevante (harddiskstørrelse f.eks)., mens specs nerder overser (hvor mye crapware er det på den) er kjempeviktige. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Hvorfor redusere oppløsningen på en native 1920x1080 skjerm når man kan blåse opp ikon og tekststørrelse? Får ikke startet opp enkelte spill når jeg setter opp ikon og tekst størrelsen. Vinduet blir så stort at den går utfor skjermen, derfor er det lettere å bare sette ned oppløsningen. Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 (endret) Når sant skal sies så anbefaler jeg stort sett uvitende brukere, med generelt liten erfaring å heller gå for en av de billigere Mac modellene. For om du ikke har endel innøvde Microsoft vaner i blodet (som uansett gjerne blir et lite irritasjonsmoment med Windows 8 uansett..) så er OS X så definitivt ikke noe mindre brukervennlig for en ny bruker enn hva Windows er, og for en lett bruker så finnes det vell knapt noe som helst du ikke kan kjøre rett i OS X som de eventuelt kunne ha kjørt i Windows. Og er det noe Apple skal ha skryt for så er det den stramme holdningen til oppdatering av programvare og plugins på maskinene, det er generelt enklere for en uvitende å holde OS X oppdatert da stort sett alt går via AppStore som installerer oppdateringene for deg som du selv ignorerer dem over en liten periode (kan naturligvis manuelt deaktiveres i innstillingene for de som på død og liv ikke oppdatere) og de få tingene som går utenfor vil automatisk poppe opp for brukeren etter en viss tid med ikke oppdatert programvare. Også har vi jo alt dette med Java, Flash Player osv hvor Apple faktisk direkte forteller brukeren at nå må du oppdatere, for nå sitter du på en lite trygg utgave som du burde ha oppdatert for en stund tilbake. Må helt ærlig si at det jeg har hatt absolutt minst problemer med er Ubuntumaskinen til min bestemor, skal du kun drive med e-post, surfing og kanskje skrive noen notater og ikke er opplært i noe system er Linux et kongealternativ, ikke har jeg hatt behov for å lære henne at man ikke skal trykke på alt mulig rart man får i mail, og om hun ikke oppdaterer programmene sine er det ikke så viktig, jeg tar som regel å ser om det er noe som bør gjøres når jeg er hos henne og ser på den, og enda har det ikke skjedd noe rart med den. Min far derimot som absolutt skulle spare penger og ha MS Word sitter på en 3000kr Windows maskin som jeg hater, fordi det alltid er noe som er galt. Ser dette ble en digresjon, men ye, en lav-mid PC hvor du installerer Linux på er mitt tips til de som ikke skal gjøre noe "avansert" med maskinen. Og ellers er det ofte sant at man får hva man betaler for. Kanskje ikke alltid i form av specs, men etter hva jeg forstår selger Apple også en knakende god supportservice? Endret 14. februar 2013 av Battaman Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Det er mange elementer der. Om skjermkvalitet, touchpad, tastatur, lydutvikling og alt annet er identisk, og det ikke er mer crapware på den ene enn den andre, samt at garantier, support og service er likt kan jeg være delvis enig med deg, selv om de fleste slike brukere nok er bedre tjent med å bruke en maskin i seks enn i tre år selv om de kunne byttet i midten og endt opp med samme pris. Ingen vits å oppgradere en surfemaskin om den fortsatt gjør jobben. Men om du mener "likt spesifisert" sånn jeg tror du gjør så er det feil spesifikasjoner å se på. For de fleste slike brukere er de spesifikasjonene nerdene bryr seg om fullstendig irrelevante (harddiskstørrelse f.eks)., mens specs nerder overser (hvor mye crapware er det på den) er kjempeviktige. Mengde Crapware kommer an på merke, ikke pris... det trodde jeg du visste. Måten å unngå Crapware på er å installere en egen OEM versjon av Windows som man kan laste ned og bruke. Inntrykket mitt er vel at mengde crapware er for mye uansett merke. Sitter selv på en Bærbar som jeg kjøpte for 5500 kr med den aller første generasjonen i7 prosessor for nærmere 2 år siden. Er kjempefornøyd med den PC-en og det er omtrent ikke tegn til slitasjoe på den... å jeg bruker den MYE!! Lenke til kommentar
MrL Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Retina modellene er fine maskiner, faktisk får det alt annet til å se ut som søppel i forhold etter min mening. Synd bare prislappen er for stiv og jeg ikke ønsker å tilpasse meg Apple sine "lover" og økosystem. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 (endret) Mengde Crapware kommer an på merke, ikke pris... det trodde jeg du visste. Måten å unngå Crapware på er å installere en egen OEM versjon av Windows som man kan laste ned og bruke. Inntrykket mitt er vel at mengde crapware er for mye uansett merke. Sitter selv på en Bærbar som jeg kjøpte for 5500 kr med den aller første generasjonen i7 prosessor for nærmere 2 år siden. Er kjempefornøyd med den PC-en og det er omtrent ikke tegn til slitasjoe på den... å jeg bruker den MYE!! Å installere en OEM-versjon av Windows er ikke et alternativ for de fleste brukerne. De tar ut maskinen av esken og begynner å bruke den, akkurat sånn det burde være. Og jo, mengde crapware varierer med modell. Businessmodeller har som regel ingenting. Ikke Applemaskiner heller. Endret 14. februar 2013 av kvasbo Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 (endret) Å installere en OEM-versjon av Windows er ikke et alternativ for de fleste brukerne. De tar ut maskinen av esken og begynner å bruke den, akkurat sånn det burde være. Og jo, mengde crapware varierer med modell. Businessmodeller har som regel ingenting. Ikke Applemaskiner heller. På slutten av 2011 kjøpte en venn av meg en PC for nesten 20 000 kr, en bussinessmodell, full av crapware, laaaaangt i fra bra specet til prisen... husker ikke merket men kan kanskje sjekke det opp.. Det kan enkelt å greit ikke være mer av slikt på billige modeller. Når det gjelder Apple er oppfatningen min at de ikke driver med slikt på sine OS. Edit: Snakket med en annen kamerat om dette nettopp og det kan være forskjell på RENE bussinessmodeller og forbrukermodeller men langt i fra hele tiden. Når det gjelder prisklassen 5000 kr og 10 000 kr er det ikke forskjell på mengde crapware som følger med, forskjell mellom merker men ikke mellom modeller og Acer er vel ikke best i klassen akkurat her etter min erfaring. Endret 14. februar 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Hovedgrunnen til at jeg holder meg unna Apple er at de er så kjipe på forbruker-rettigheter. Jobber i en butikk som selger en god del produkter fra Apple, og det er ALLTID stress når noen vil reklamere (garanti er mye lettere). I en periode nektet Apple service på ALLE produkter som var over ett år gamle. De begrunnet dette med at de ikke kunne gi norske forbrukere bedre vilkår enn andre. Som kjent fikk Apple skikkelig smekk i retten og måtte pent føye seg etter norsk kjøpslov. Når det er sagt så er det påfallende mange servicer mot Apple som bli avvist grunnet fukt- eller brukerskade... Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Har jobbet i markedet over fem år nå, og har ingen erfaring med at Apple er spesielt kranglete. Både garanti og reklamasjon har gått helt greit. Lenke til kommentar
genser Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Etter en kjapp kikk på Apple sin butikk ser det ut til at _alle_ bærbare har blitt redusert i pris. Air, Pro og nye Pro. Bra for oss. Ellers ser jeg at folk sier at "denne er kraftigere enn denne" og viser til f.eks. en i7-ultrabook mot en vanlig i5. Er det ikke slik at U-prosessorene er vesentlig svakere? Intel er åpenbart gode på branding. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Som kjent fikk Apple skikkelig smekk i retten og måtte pent føye seg etter norsk kjøpslov. Når det er sagt så er det påfallende mange servicer mot Apple som bli avvist grunnet fukt- eller brukerskade... Tror du forveksler Apple og Nokia her. Meg bekjent har det aldri vært noen rettssak mot Apple i Norge som angår Lov om forbrukerkjøp, men det var en generell uenighet mellom elektronikkbransjen og forbrukerorganisasjonene om rekamasjonstid for småelektronikk (telefoner, mp3-spillere, osv.) fram til Høyesteretts avgjørelse i saken mot bransjeorganisasjonen Elektronikkbaransjen og Nokia i 2007: http://www.amobil.no/artikler/endelig_dom_fem_aars_reklamasjon_paa_mobiltelefoner/43547 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå