RattleBattle Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Går ut fra at han mener Opera sine plug-ins. Går ut i fra at han mente Webkit og ikke Chromium også? Skruvde nettopp av autoupdate, Chrominumilurum grensesnittet skal ikke jeg ha... Selv om jeg putter en Ford-motor i en Mazda får man ikke dashbordet til Ford. Hva er det som er så vanskelig med å forstå at de har byttet nettlesermotor og ikke noe annet? Endret 15. februar 2013 av RattleBattle Lenke til kommentar
uruvon Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Selv om jeg putter en Ford-motor i en Mazda får man ikke dashbordet til Ford. Hva er det som er så vanskelig med å forstå at de har byttet nettlesermotor og ikke noe annet? Tillater meg å sitere fra artikkelen til hardware.no - den artikkelen som dette er diskusjonstråden til:Det er ikke bare motoren som Opera nå bytter ut. Grensesnittet skal over på Chromium, som også er et prosjekt med åpen kildekode. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Tillater meg å sitere fra artikkelen til hardware.no - den artikkelen som dette er diskusjonstråden til: Jeg skal innrømme at jeg ikke leste hele denne artikkelen, men fikk informasjon om dette fra digi som har et intervju hvor nyansene kommer fram. Slik jeg tolker det, skal de ha kode fra Webkit og kodebase fra Chromium, men at dette fortsatt er kode under panseret og at Opera fortsatt vil ha sitt eget "dashbord". http://www.digi.no/9...t-opera-motoren EDIT. Her også On the same day as announcing that Opera has 300 million users, we're also announcing that for all new products Opera will use WebKit as its rendering engine and V8 as its JavaScript engine. It's built using the open-source Chromium browser as one of its components. Of course, a browser is much more than just a renderer and a JS engine, so this is primarily an "under the hood" change http://my.opera.com/...-move-to-webkit Så i bunn og grunn er dette en forandring i JS-motor og nettlesermotor. Endret 15. februar 2013 av RattleBattle Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Da var det rett og slett hw.no sin artikkel som var upresis. Jeg forstod det slik at grensesnittet skulle over til Chromium. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Skal man nå gå tilbake til et monopol der alle bruker samme motor ? Er det ikke bra med skikkelig konkurranse lenger ? Det betyr ikke automatisk at vi har noe å tape. Så lenge byggeklossene er frie og kan benyttes slik man vil uten urimelige kostnader (Webkit ser ut til å være gratis for alle) ser jeg ikke problemet. Opera kan bidra til å gjøre Webkit bedre enn den er i dag. Vil du kalle industrien rundt CPUer for mobiltelefoner for et monopol? Endret 15. februar 2013 av Nedward Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Det betyr ikke automatisk at vi har noe å tape. Så lenge byggeklossene er frie og kan benyttes slik man vil uten urimelige kostnader (Webkit ser ut til å være gratis for alle) ser jeg ikke problemet. Opera kan bidra til å gjøre Webkit bedre enn den er i dag. Vil du kalle industrien rundt CPUer for mobiltelefoner for et monopol? Det er ikke langt unna . hvis man tar for seg alle produsenten så lages bare noen få CPUene. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Det er ikke langt unna . hvis man tar for seg alle produsenten så lages bare noen få CPUene. Du svarte det motsatte av det jeg forventet. Det er vel 10-13 forskjellige designer ARM-prosessorer. Men poenget er at det ikke er monopol selv om stort sett alle telefoner er basert på ARM-arkitekturen som er lisensiert av ARM Holdings. De fleste som bruker ARM har laget egne design basert på referansen. Det samme skjer med Webkit. Grunnmuren er felles men overbygget er en egen løsning. Da er det i alles interesse at grunnmuren er så god og tilgjengelig som mulig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Poenget er det ikke må bare vare en "motor" som driver beregningene en nettleser bruker for da kan de være sårbare for angrep fra hackere m.m Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Et interesant men nok riktig valg Ikke minst en interesant historie. Origins The code that would become WebKit began in 1998 as the KDE's HTML layout engine KHTML and KDE's JavaScript engine (KJS). The WebKit project was started within Apple by Don Melton on 25 June 2001[10] as a fork of KHTML and KJS. Melton explained in an e-mail to KDE developers[2] that KHTML and KJS allowed easier development than other available technologies by virtue of being small (fewer than 140,000 lines of code), cleanly designed and standards-compliant. KHTML and KJS were ported to OS X with the help of an adapter library and renamed WebCore and JavaScriptCore.[2] JavaScriptCore was announced in an e-mail to a KDE mailing list in June 2002, alongside the first release of Apple's changes.[11] WebCore was announced at the Macworld Expo in January 2003 by Apple CEO Steve Jobs with the release of the Safari web browser. JavaScriptCore was first included with Mac OS X v10.2 as a private framework which Apple used within their Sherlock application, while WebCore debuted with the first beta of Safari. Mac OS X v10.3 was the first major release of Apple's operating system to bundle WebKit, although it had already been bundled with a minor release of 10.2. However, the exchange of code patches between the two branches of KHTML has previously been difficult and the code base diverged because both projects had different approaches in coding.[12] One of the reasons for this is that Apple worked on their version of KHTML for a year before making their fork public. Despite this, the KDE project was able to incorporate some of these changes to improve KHTML's rendering speed and add features, including compliance with the Acid2 rendering test.[13] Konqueror 3.5 passed the Acid2 test, which was released after Apple had opened its WebKit Concurrent Versions System (CVS) and Bug Database. According to Apple, some changes involved OS X–specific features (e.g., Objective-C, KWQ,[14] OS X calls) that are absent in KDE's KHTML, which called for different development tactics.[15] Open-sourcing On June 7, 2005, Safari developer Dave Hyatt announced on his weblog that Apple was open-sourcing WebKit (previously, only WebCore and JavaScriptCore were open source) and opening up access to WebKit's CVS tree and the bug Database tool.[19] This was announced at Apple's Worldwide Developers Conference 2005 by Apple Senior Vice President of Software Engineering Bertrand Serlet. In mid-December 2005 support for Scalable Vector Graphics was merged into the standard build[23] and in early January 2006 the source code was migrated from CVS to Subversion. WebKit's JavaScriptCore and WebCore components are available under the GNU Lesser General Public License, while the rest of WebKit is available under a BSD-style license. Endret 16. februar 2013 av Theo343 Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Dette er nok bra for HTML5! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå