Sarasin Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Hei. Har akkurat kjøpt denne disken på clas ohlson (nærmeste jeg hadde tilgjengelig for øyeblikket) og lurer på hvor/hvordan jeg får tak i softwaren som skal brukes for å klone systemdisken min. All hjelp er høyt verdsatt, og hvis dette fantes i en tråd fra før beklager jeg det. Skriv gjerne linken her så jeg kan lese selv På forhånd takk! Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Du kan bruke EaseUS Todo Backup Free http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm Programmet er så og si selvforklarende. Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 (endret) Så dette programmet kloner disken som acronis ville gjort? Tror nemlig det er det de mener jeg skal bruke om jeg hadde kjøpt full upgrade kit. Systemdisken min er på 80gb og ssden er på 120gb, vil den lage partisjon på fulle 120gb eller bare kopiere partisjonen slik den er nå? edit: Bare for å utdype litt her, det finnes to partisjoner på den ene harddisken min: en systempartisjon på 80gb og en partisjon på resten av disken (500gb totalt). Vil dette programmet kunne klone systempartisjonen over på ssd'en og ikke den andre partisjonen? Endret 13. februar 2013 av Sarasin Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Todo Backup fungerer på samme måte som Acronis. Du kan klone over bare systempartisjonen, og du kan utvide den til å fylle hele SSD'en. Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Takk for hjelpen, skal gjøre dette i ettermiddag Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Enda et (dumt?) spørsmål: Jeg har jo i tillegg til de to partisjonene nevnt ovenfor, også en "skjult" partisjon (sikkert til recovery osv) på denne disken. Er det noen spesiell fremgangsmåte jeg må bruke for å gjøre dette riktig slik at recoverypartisjonen holder seg som recoverypartisjon? Skal jeg overføre recovery først, og systempartisjonen på resten av ssd'en? Vil systempartisjonen automatisk bli registrert som boot-partisjon? Skal jeg bruke SATA1 (av 4) til ssd'en og flytte harddisk to (og tre (lagringsdisk)) til henholdsvis SATA 2 og 3? Har dette noe å si på ytelse? Takker igjen for svar, er på vei ut for å kjøpe SATA-kabel nå, som jeg naturligvis ikke hadde hjemme Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Enda et (dumt?) spørsmål: Jeg har jo i tillegg til de to partisjonene nevnt ovenfor, også en "skjult" partisjon (sikkert til recovery osv) på denne disken. Er det noen spesiell fremgangsmåte jeg må bruke for å gjøre dette riktig slik at recoverypartisjonen holder seg som recoverypartisjon? Skal jeg overføre recovery først, og systempartisjonen på resten av ssd'en? Vil systempartisjonen automatisk bli registrert som boot-partisjon? Skal jeg bruke SATA1 (av 4) til ssd'en og flytte harddisk to (og tre (lagringsdisk)) til henholdsvis SATA 2 og 3? Har dette noe å si på ytelse? Takker igjen for svar, er på vei ut for å kjøpe SATA-kabel nå, som jeg naturligvis ikke hadde hjemme Jeg ville ha klonet recovery og systempartisjon 1:1 i en omgang til SSD'en, for deretter og utvide systempartisjonen til å fylle resten av SSD'en etter vellykket boot fra denne. Til dette kan du bruke gratisprogrammet EaseUS® Partition Master 9.2.1 Home Edition, som også er mer eller mindre selvforklarende http://www.partition-tool.com/personal.htm Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 (endret) Men det ser ut som om hvis jeg skal gjøre både recovery og systempartisjonen, så vil den også ha med den siste partisjonen? Eller kan jeg velge to partisjoner som jeg flytter til ssd'en i en omgang (altså ikke clone disc, men clone partition)? Skal jeg forresten huke av "Optimize for SSD" (eller noe i den dur?)? Og skal jeg bruke "sector-to-sector"? Endret 13. februar 2013 av Sarasin Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Men det ser ut som om hvis jeg skal gjøre både recovery og systempartisjonen, så vil den også ha med den siste partisjonen? Eller kan jeg velge to partisjoner som jeg flytter til ssd'en i en omgang (altså ikke clone disc, men clone partition)? Skal jeg forresten huke av "Optimize for SSD" (eller noe i den dur?)? Og skal jeg bruke "sector-to-sector"? Du må bruke clone partition og velge de to aktuelle partisjonene. "Optimize for SSD" har jeg ikke brukt, men det er lurt å prøve. Jeg ville prøvd uten "sector-to-sector" i første omgang. Bare ikke formater den gamle disken før du har fått vellykket boot fra SSD. Da kan du gjøre så mange forsøk, med forskjellige valg, som du måtte ønske. Lykke til! Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Tusen takk for hjelpen igjen Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Hva skal jeg stille inn BIOS på når jeg har en SSD og to mekaniske disker? SATA, RAID (ikke denne går jeg ut i fra), eller ACPI (om det er dét det heter?)? Hører noen rykter om at ACPI (?) er det kjappeste, men vet ikke hvordan dette fungerer med de mekaniske diskene... Ellers har det gått strålende, etter at systemet skjønte det var en ny harddisk der flytta jeg recoverypartisjonen først, deretter systempartisjonen (med både optimize for SSD og sector to sector huket av). Skrudde av maskinen, koblet av den gamle disken og prøvde å boote fra SSD. Gikk helt strålende. Deretter utvidet jeg partisjonen ved hjelp av det programmet du nevnte, og etter noen reboots var det også i orden. Nå har jeg koblet til den gamle systemdisken, og er i ferd med å fjerne recovery- og systempartisjonene fra den mekaniske disken, for deretter å utvide den ene lagringspartisjonen som er der. Hastigheten på disken er naturligvis definitivt merkbar, men med en tre og et halvt år gammel maskin er det mye som skal gjennom prosessor også. Har nok spart et halvminutt på boot i hvertfall, og det er digg Men tilbake til spørsmålet - hvilken setting skal harddiskene ha? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 For alle moderne disker (inkl. SSD) skal SATA = ACHI i BIOS. Hvis den står til IDE, må du først endre en verdi i registeret til Windows før du endrer innstillingen i BIOS. Dette står forklart i SSD-benche tråden. En av de første postene. Generelle instillinger:1. Singel SSD: For alle, husk AHCI i bios, Win7/Vista default settings i Device Manager fungerer utmerket og behøver ikke endres som f. eks. flushing. Har du driti på draget og lagt inn Win7/Vista på IDE mode på din nye SSD så finn denne registernøkkelen med regedit : "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci" og modify denne til "0", etter dette kan du reboote og bytte til AHCI i bios.. Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Ok, diskene står som "default" på SATA, men da bytter jeg enkelt denne til AHCI og ser hva som skjer. Hva er egentlig forskjellen? edit: Endret i BIOS fra SATA til AHCI, og dermed kommer det blåskjerm og restart direkte når Windows (Vista) loader. Maskinen er vel 3,5 år gammel og ikke akkurat "het" lengre, så jeg skal kikke inne i registeret å se hva "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci" står som. Regner med at dette er "enkelt nok å rette opp dersom det skulle gå galt edit2: I regedit mappen er det 6 filer: (standad) REG-SZ (verdi ikke angitt) ErrorControl REG_DWORD 0X00000003 (3) Group REG_SZ SCSI Miniport ImagePath REG_EXPAND_SZ \SystemRoot\System32\drivers\msachi.sys Start REG_DWORD 0x00000004 (4) Type REG_DWORD 0x00000001 (1) Hvilken er det jeg skal endre? edit3: Leste meg litt mer opp i tråden du refererte til, og forsto det slik at det var Start jeg skulle endre fra 4 (som den sto på) til 0. Startet på nytt og endret bios, da gikk det fint. Ble en del enhetsinnstallasjon i Windows, men etter nok en restart gikk det bra igjen. Men hva er forskjellen (på SATA og AHCI) egentlig? Endret 15. februar 2013 av Sarasin Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Slik jeg har skjønt det: SATA er det fysiske grensnittet for lagringsenheter, som kabler og porter. ACHI er kommunikasjonen som foregår mellom enhetene. Man bruker RAID hvis man skal koble sammen flere enheter til et volum. Gammel standard het IDE og var parallellkommunikasjon, som du sikkert husker fra de brede kablene. Sånn røflig Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 så med andre ord, det er et kommunikasjonsgrensesnitt som er "forbedret" i forhold til tidligere standarder? I bios har jeg ikke engang mulighet til å velge IDE... Så lurte på forskjellen mellom SATA og AHCI siden jeg kan velge en av de to. Kjekt å bruke den kjappeste såklart Lenke til kommentar
Grønnsaksuppe Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Slik jeg har skjønt det: SATA er det fysiske grensnittet for lagringsenheter, som kabler og porter. ACHI er kommunikasjonen som foregår mellom enhetene. Man bruker RAID hvis man skal koble sammen flere enheter til et volum. Gammel standard het IDE og var parallellkommunikasjon, som du sikkert husker fra de brede kablene. Sånn røflig da har du "skjønt" feil. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 da har du "skjønt" feil. Han har ikke skjønt helt feil, men noe. Men i steden for å komme med en slik lite opplysende kommentar, kan du heller prøve å forklare forskjellen. AHCI er en nyere standard, som støtter nyere teknologier som "native command queing". Dette kan forenklet forklares på følgende måte: To personer går samtidig inn i en heis i 1. etg. Den første trykker på knappen for 12. etg, den andre velger 6. etg. Med gammel ide-mode, går heisen først til 12. etg, for så å gå tilbake til 6. etg. Med "native command queing" (en del av AHCI) stopper heisen i 6. etg, før den går videre til 12. etg. Mer forklaring her http://www.diffen.com/difference/AHCI_vs_IDE Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Takk for furnuftig og enkel forklaring. Ergo er SATA-setupet det samme som IDE var før i tiden? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Takk for furnuftig og enkel forklaring. Ergo er SATA-setupet det samme som IDE var før i tiden? Det er bios avhengig, men i din bios betyr SATA at det opereres i "Legacy Parallel ATA emulation" (IDE). Jeg har også sett bios hvor det kalles "IDE mode", men det mest vanlige i dag er SATA, AHCI eller RAID. Hvis du ikke skal sette opp HDD'er eller SSD'er i RAID, er AHCI det beste valget. Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 16. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2013 Igjen, takker for informativt svar Og veldig takk for hjelpen med å finne disse programmene du refererte til - de var enkle og greie, og gjorde jobben uten et eneste problem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå