Gå til innhold

Råd ang. sparing\nedbetaling.

Abellen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på hva som er lurest i min situasjon med tanke på nedbetaling og sparing.

For øyeblikket har jeg to lån, et huslån og et forbrukslån:

Huslånet: 1 212 513 - 3,5% Ordinær rentesats.

Betaler: 6143

Avdrag: 2852

Renter: 3256

Kostnader: 35

Forbrukslån: 27 744 - 6,25% Ordinær rentesats.

Betaler: 952

Avdrag: 784

Renter: 133

Kostnader: 35

Hva lønner seg mest?

Større avdrag på forbrukslånet?

Fylle opp BSU-en?

osv.

Alle ideer og innspill taes hjertelig imot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Fyll opp BSUen - hvis du forsatt får skattefradrag.

2. Forbrukslån.

3. Huslån.

Ikke enig. 2 skal åpenbart før 1, med mindre man har få år igjen å fylle den opp på. Dersom du kan ta skattefradraget BSU gir senere, lønner det seg å betale ned forbrukslånet nå.

Hvordan er reglene ang. fleksilån eller om det er noen mulighet og "flytte" forbrukslånet over på huslånet?

Der må du høre med banken, men dersom du har litt rom for å betale mer på forbrukslånet en periode (og det bør du vel ha, 1000 kroner i måneden er ikke veldig mye) så vil det sannsynligvis lønne seg å gjøre det framfor å refinansiere, da refinansiering som oftest innebærer noe kostnader.

Lenke til kommentar

Der må du høre med banken, men dersom du har litt rom for å betale mer på forbrukslånet en periode (og det bør du vel ha, 1000 kroner i måneden er ikke veldig mye) så vil det sannsynligvis lønne seg å gjøre det framfor å refinansiere, da refinansiering som oftest innebærer noe kostnader.

Er i etableringsfasen så har prioritert litt andre ting kontra det med nedbetaling av forbrukslånet, så ja, jeg har mulighet til større avdrag.

Takker for informativt svar.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får utnyttet BSU maksimalt før du fyller 34 år eller må spare maksimalt hvert år for å få utnyttet BSU maksimalt vil det lønne seg å prioritere BSU.

Klarer du å betale ned lånet å samtidig maksimere BSU-en etterpå vil du tjene på dette, dog ikke veldig mye fordi du har en relativt lav rente til å være forbrukslån og at rentene på BSU er ganske høy.

Man kan selvsagt også spare i BSU og nedbetale parallelt.

Den beste løsningen er selvsagt å implementere forbrukslån i boliglånet eller å for eksempel få avdragsfrihet en peridode på boliglånet slik at du får prioritert BSU/forbrukslån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...