nanoO Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Hei! Jeg trenger litt akutt hjelp, jeg skal på en litt lengere, kjedelig biltur i dag og vil gjerne at anlegget mitt skal fungere igjen. Har satt det på vent, men nå gidder jeg ikke å høre på lyden fra mobilen lenger. Problemet er slik at hele anlegget skurrer på uansett nivå, og det piper i høyttalerene foran (pipingen pleier å komme på starten med avtagende volum, men her bare blir det på samme nivå konstant). Det høres ut som om de er skikkelig sprengt. Jeg har to høyttalere, to diskanter og to basselementer. Man kunne sikkert sagt at det var spengt, hadde det ikke vært for at alle 6 elementene virkelig spraker og skurrer. Basselementene tar helt av og de er nye og uinnspilte, så det er veldig skummelt. Jeg fant - ledningen til bassen ute, men utenom det ser jeg ingenting galt, og lurer virkelig på hva jeg kan gjøre. Forsterkeren har konstant strøm, så det er ikke problemet. Er det noen som har noen ideer til hva jeg skal sjekke og hvordan? Jeg er ingen ekspert, men jeg er ikke helt grønn heller Har en del verktøy også (tenker å sjekke litt strøm med multimeteret). Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Å du har jordet forsterkeren hvor?? Lenke til kommentar
nanoO Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 I karosseriet bak, ikke jeg som gjorde det, så usikker på hvor, men det er under lykta bak mener jeg å huske. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 I karosseriet bak, ikke jeg som gjorde det, så usikker på hvor, men det er under lykta bak mener jeg å huske. Da har du problemet ditt der... Prøv å bytte jordingspunkt, bruk setebeltefestet bak/under baksetet. Husk å pusse deg ned til rent metall, og bruk skikkelig kabelsko på kabelen Lenke til kommentar
nanoO Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 Det blir et utrolig ulogisk punkt på en sedan, og det er et helvete å få ledninger gjennom.. Lenke til kommentar
Suit-up Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 mulig det, men uansett er baklykta et langt mindre logisk sted da kablene er ufattelig tynne. Du skal hvertfall ha 20mm kabler for 2 subber, ville jeg satsa på som et minimum for selv en 2x150w forsterker.du skal ha et kraftig jordingspunkt som kan bære energien du sender gjennom anlegget. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Det blir et utrolig ulogisk punkt på en sedan, og det er et helvete å få ledninger gjennom.. Det er kanskje 2 skruer som fester sittedelen av baksetet, så hvis du synes det blir mye jobb for å få dette bra så burde du kanskje revurdere hele anlegget Lenke til kommentar
nanoO Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 Baksetene sitter, det er helvegg, så jeg får ikke de ned. Og jeg ser ikke poeng med å jorde der, når det er tonnevis av muligheter rett under forsterkeren. Og så det er nevnt, så har anlegget fungert frem til nylig.. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 (endret) Greit nok at det er stål andre steder, og det er sikkert mange steder som er godt egnet til jording, men ikke alt stålet er like godt egnet ser du, for noe av det kan være "limt" og ikke sveiset osv.... Men hvis du leser noen av de andre innleggene her inne, så ser du fort at noen av oss er litt over gjennomsnittet interessert, og har endel erfaring innen bilstereo. Du vil også se at dårlig jording er en gjenganger. Så da kan du jo velge om du lar stereoen din være som den er, eller prøver å finne et bedre jordingspunkt for å se om det hjelper, evt legger opp en ekstra jording til en annen plass. signalkabelen din kan også være en mulig feilkilde her, men vi må starte en plass, og da foreslår jeg at du starter med jordingen. Du kan jo måle spenningen inn på forsterkeren, og se om det blir mye forskjell når du spiller og ikke Endret 14. februar 2013 av cossiemk1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå