Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HDD vises ikke i BIOS, Acer laptop

Anbefalte innlegg

Hei

I julen så skulle jeg formatere pcen (Acer Aspire 4810) og bestemte meg for å fjerne støv fra viften for å forminske støy. Etter å ha skrudd fra og sammen igjen pcen så testet jeg pcen for å se om alt fungerte før formateringen, alt bra så langt. Da jeg begynte formateringen (via CD) så måtte jeg flytte jeg på pcen, og pcen rebootet seg. Det var etter dette pcen ikke klarte å finne harddisken (ved oppstart og i BIOS, men den klarer å finne CD/DVD enheten).

Ettersom harddisken er 3 / 4 år gammel så tenkte jeg sikkert at det var den som hadde tatt kvelden og trengtes å fornyes.

Etter å ha satt inn den nye harddisken (er ikke så veldig erfaren med data, men synes det ikke var så vanskelig) så vises heller ikke den i BIOS. Dette gjør at jeg mistenker at det er noe kobling mellom harddisken og hovedkortet (motherboard??) som er problemet og ikke harddisken. Har forhørt meg rundt om en såkalt dokkingstasjon til harddisk som går via usb, eller andre enheter for å sjekke om harddiskene fungerer, men har ikke fått testet harddiskene enda. Er ganske sikker på at harddisken kjører ved at den lager lyd/vibrasjoner.

Jeg har også opplevd noe lignende i høst, at pcen rebootet helt plutselig og fikk opp screenen som viser at pcen ikke klarer å koble seg til harddisken. Jeg trodde det var noe feil med RAM eller noe, fikk vite i julen at dette var pga harddisken. Det som var litt rart var at pcen virket helt normalt ved å slå den av og på (noen ganger vente en time før man slo den på).

Noen datakyndige som kan avkrefte / bekrefte mine mistanker? All hjelp mottas med stor takknemlighet.

EDIT: Mulig min problemstilling er uklar, men er det noen som har erfaringer med HDD som ikke vises i BIOS og hva man kan gjøre for å løse dette. Hva gjør en BIOS update? Er dette noe som ikke oppdateres før man formaterer? Er det noen forskjell på at harddisken "kjøres" via IDE eller AHCI, siden i Acer står den på AHCI som default.

V

Endret av Vonsi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må du bruke eliminasjonsmetoden! :)

Virker noen av harddiskene på andre maskiner? Hvis begge virker, så er det noe galt med den bærbare. Det kan være SATA-porten og/eller -kabelen som har blitt skadet.

En BIOS-oppdatering oppdaterer BIOS-en, som er programvaren som knytter maskinvare og operativsystem sammen. Noen produsenter gjør dette via Windows, noen ved å boote fra CD og noen direkte i BIOS med oppdateringen på f.eks. en minnepenn.

Alle moderne harddisker (inkl. SSD) skal ha SATA = ACHI i BIOS for å yte optimalt.

For å sjekke harddiskene kan disse kobles direkte på hovedkortet i en stasjonær maskin, da de bruker samme kabler. Eller du kan kjøpe en dokking eller adapter for USB.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar :)

Har nå fått lånt en USB dokking og koblet til en annen pc, alt ser ut som det var før pcen sluttet å virke. Noe om betyr det jeg fryktet; at det er noen problemer med koblinger eller hovedkortet til laptopen.

Er ikke så kjent med hva som er inne i pcen, så er usikker på hva jeg skal lete etter hvis jeg åpner opp pcen. Forhåpentligvis så er lodding uaktuelt mtp tigjengeligheten på utstyr.

Som jeg sa i første post så opplevde jeg tegn på dårlig "kontakt" til harddisken på høsten (rebootet og fikk opp en screen som viste harddisk feil, fant det ut senere). Det rare er at da "ordnet" pcen det av seg selv ved å bare slå den av. Etter det bestemte jeg meg for å formatere pcen etter eksamensperioden i god tro i at det ville fikse problemet.

Lenke til kommentar

BUMP

Siden jeg vet at harddisken er fungerende, er det noen måte å få sjekket om det er hovedkortet eller kabler som er problemet? Evt hvor komplisert er dette mtp det er en laptop, mens på en stasjonær er det ganske lett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...