Gå til innhold

[Løst] Sharp Aquos 70LE741S baklys erfaringer

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp hengt opp en 70" Sharp Aquos på kinorommet mitt istede for prosjektorløsningen jeg har brukt før. Etter å ha saumfart nettet for erfaringer og reviews så dette ut som mye tv for pengene. Er det noen andre som har erfaringer med denne "doningen"?

Jeg har kalibrert og justert etter beste evne og er relativt fornøyd med bildekvaliteten. Det eneste som plager meg litt er ujevnt baklys på skjermen i mørke filmscener. Bleed fra alle hjørnene er ganske synlig + noen andre felter rundt på skjermen. Er det noen andre som har merket seg dette?

(jeg spørr fordi jeg har ikke funnet andre som har klaget over dette på denne modellen og lurer på om jeg kan ha fått en mandagsutgave) :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fleste edge led tvr sliter med dette spesielt 65" av samsung es8000 som har et virkelig lyshow ,skru ned baklyset så lavt du føler du kan. Er ikke mye annet å gjøre med edge led tvr desverre. Kansje løsningen din er å bytte han inn mot en 65" plasma fra panasonic st 50 selger komplett til 17lapper fortiden og den er meget god med tanke på pris vs performance.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Takk for svar, ja det kan virke som dette er en gjenganger på nevnte teknologi. Jeg får la det modnes over noen dager samt justere etter beste evne og se om det eventuelt er noe jeg kan leve med :wee:

Jeg er veldig fornøyd ellers, en verdig arvtaker etter mange års bruk av prosjektor, men så var det dette baklyset da :hmm:

Jeg har en 50" plasma i stua av den rimligere typen hvor bilde er nydelig, så det var litt nedtur å oppdage akkurat dette. Jeg har ikke fulgt med så godt på panelutviklingen på LCD de senere årene og tok det for gitt at baklys utfordringer var kommet noe lengre. Litt baklys kan jeg leve med, men ujevnt baklys er jeg litt mer usikker på...

Håper også på innspill av andre som har samme TV! Prisen på 17990,- skulle tilsi at det muligens er flere som har kjøpt 70 tommer de siste dagene?!?

Lenke til kommentar

Full led tvr (med untak av phillips 9 serie) har et annet problem .. "blooming" lys halo ringer rundt lyse objekter på sort bakgrunn .. Som exs stjerner i en mørk natt..

Bakgrunns led tvr har for få led soner ... så de klarer ikke å dimme lyset rundt et lyse objekter helt

Lenke til kommentar

Jaja, enden på visa var at jeg byttet til 80" idag. Så får vi bare krysse fingrene på at den er jevnere i og med at den har full LED belysning kontra edge. Litt clouding kommer man ikke utenom dersom man ikke velger plasma har jeg skjønt. Så da får jeg klare meg med denne lille 70" inntil storebror kommer på mandag.

Lenke til kommentar

Jaja, enden på visa var at jeg byttet til 80" idag. Så får vi bare krysse fingrene på at den er jevnere i og med at den har full LED belysning kontra edge. Litt clouding kommer man ikke utenom dersom man ikke velger plasma har jeg skjønt. Så da får jeg klare meg med denne lille 70" inntil storebror kommer på mandag.

Gi oss en tilbake melding på hvordan tvn var

Her er en you tube video som vise halo problemet på en sony 950 med fullt led baklys

som en ilustrasjon på hva jeg mente tidligere.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Gi oss en tilbake melding på hvordan tvn var

Oh, hva skal jeg si... Den er en helt annen liga en EDGE-LED 70"!!! :omg:

Jevnt og fint baklys, ingen flekker, bare anelse bleed i de 2 nedre hjørner, men VELDIG lite kontra den forrige. Jeg må si meg sinnsykt fornøyd så langt!! Bra sortnivå også...

Men, den er svær, den er tung og jeg har litt nåja for at den skal ta med seg veggfeste og deise i golvet... :hm: Vi var 2 voksne karer som bare så vidt fikk manøvrert den gjennom huset og opp trappa. Og jeg har ganske stor og romslig trapp :ohmy:

Jeg gir mine varmeste anbefalninger til de som har prosjektor/ hjemmekino. Det er herlig å slippe viftestøy, kunne ha på lys samt slippe å stenge igjen vinduer når dagslyset står på.

Jeg var usikker på om jeg synes 70 tommeren var verdt prisen, mens denne 80" virker billig i forhold! Det sier litt om hvor mye bedre denne er da den tross alt koster nesten det dobbelte.

Veldig entusiastisk nå selvsagt, så får vi se om det vedvarer :) Nei, nå blir det filmkveld! :w00t:

-Lars

Lenke til kommentar

Oh, hva skal jeg si... Den er en helt annen liga en EDGE-LED 70"!!! :omg:

Jevnt og fint baklys, ingen flekker, bare anelse bleed i de 2 nedre hjørner, men VELDIG lite kontra den forrige. Jeg må si meg sinnsykt fornøyd så langt!! Bra sortnivå også...

Men, den er svær, den er tung og jeg har litt nåja for at den skal ta med seg veggfeste og deise i golvet... :hm: Vi var 2 voksne karer som bare så vidt fikk manøvrert den gjennom huset og opp trappa. Og jeg har ganske stor og romslig trapp :ohmy:

Jeg gir mine varmeste anbefalninger til de som har prosjektor/ hjemmekino. Det er herlig å slippe viftestøy, kunne ha på lys samt slippe å stenge igjen vinduer når dagslyset står på.

Jeg var usikker på om jeg synes 70 tommeren var verdt prisen, mens denne 80" virker billig i forhold! Det sier litt om hvor mye bedre denne er da den tross alt koster nesten det dobbelte.

Veldig entusiastisk nå selvsagt, så får vi se om det vedvarer :) Nei, nå blir det filmkveld! :w00t:

-Lars

Kjempe at panelet ikke har lys lekasjer..

Lenke til kommentar

Full led tvr (med untak av phillips 9 serie) har et annet problem .. "blooming" lys halo ringer rundt lyse objekter på sort bakgrunn .. Som exs stjerner i en mørk natt..

Bakgrunns led tvr har for få led soner ... så de klarer ikke å dimme lyset rundt et lyse objekter helt

Jeg skal ha 9 serien. Sliter ikke dennenmed holoing? Min brors tre år gamle 9 serie gjør det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...