Gå til innhold

Bytte bank

Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bytte bank, og det store spørsmålet er hvilken bank jeg skal velge å bytte til.

Akkurat nå så bruker jeg Voss Vekselbank, men har et ønske om å bytte til en bank som f.eks DNB Nor, av åpenbare grunner.

- Voss Vekselbank er en lokalbank og er bare å finne i kommunen Voss, mens DNB Nor finnes over hele landet. så vidt jeg vet.

- Hvilken bank vil dere anbefale?

- Det jeg ønsker er en vanlig brukskonto og en rekke sparekontoer som skal brukes til sparing til forskjellige formål (leilighet, møbler, bil, osv...), så når det gjelder sparekontoer er det litt viktig for meg at de tilbyr en del ulike sparekontoer med tanke på rente og antall uttak per år.

- Vil det bli noe problem med å skaffe bankkonto(er) hos en annen bank dersom jeg allerede har bankkonto(er) i en annen (men mye mindre) bank?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som brukskonto kan jeg gjerne anbefale DNB. I min erfaring har de god kundeservice, med lange åpninstider. Fin, oversiktigelig og funksjonsrik nettbank. Og få ekstrakostnader, feks. ved mistet kort, bruk av kort, årsavgifter på kort. Noen av fordele kommer dog av at jeg fortsatt har studentfordeler hos dem.

Som sparebank kan jeg ikke anbefale dem. Dårlig rente, og restriksjoner på uttak, er nok grunner i seg selv til å ikke bruke dem. Bruker selv bank norwegian som har rimelig god rente, og ingen restriksjoner på uttak og overføringer.

Endret av epqr
Lenke til kommentar

Som sparebank kan jeg ikke anbefale dem. Dårlig rente, og restriksjoner på uttak, er nok grunner i seg selv til å ikke bruke dem. Bruker selv bank norwegian som har rimelig god rente, og ingen restriksjoner på uttak og overføringer.

Med "dårlig rente, og restriksjoner på uttak", hvor dårlige snakker vi om her?

Rentene er egentlig ikke så viktige, da det å ha forsjellige sparebankkontoer egentlig skal mer hovedsakelig ha med en god oversikt over hva pengene skal gå til (istedenfor å samle alle pengene på 1-2 kontoer) å gjøre.

- Vil helst forholde meg til bare en bank som jeg har fysisk og teknologisk tilgang til rundt om i hele landet, spesielt i de største byene som Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er du fortsatt ung, og da har de fleste større banker ganske gode ungdoms-løsninger. Derosm du vil ha landsdekkende bank med kontorer, så er det jo ikke så mange flere enn "Sparebank 1"-kjeden (og der er jeg usikker på hvordan det er å bruke filialer tilhørende en annen SB1-region enn den du selv tilhører), Nordea og DNB igjen. Jeg bruker Nordea og er kjempefornøyd med dem. Jeg har riktignok bare 3 brukskontoer (en jeg har kort til, en jeg og samboeren har hvert vårt kort til og en uten korttilgang som jeg bruker som bufferkonto, kjekt i tilfelle stjålet kort og for å ha kontroll), 1 sparekonto og BSU, altså ikke mange sparekontoer, så jeg vet ikke helt om det er gebyrer på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er dere andre sin erfaring når det gjelder erfaring med landsdekkende banker når det gjelder hovedsakelig sparing i både sparekontoer og brukskontoer, gode renter, antall uttak per år, og bruk av nettbank?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Jeg bruker skandiabanken , men de er strenge på lån osv så fikk huslånet på DNB.

Etter noen år byttet jeg til fokus bank / danske bank som det nå heter da "alt" var 10% bedre der og kjempefornøyd siden.

Hvilken bank du har betyr lite uten om brukergrensesnittet i nettbanken før man før huslån og betaler hundrevis av tusen i året i renter.

Lenke til kommentar

Har du ikke husalån så er det hvor god nettbanken er å bruke som er avgjørende.

DnB har instant overføring / kompisliste, sparebank 1 har god app med flere muligheter.

Fokus bank/danske bank har verdens dårligste nettbank, men ny kommer nå.

Skandiabanken har god nettbank, men lite med apps.

Når man betaler mange tusen i renter i mnd osv bytter man ofte bank til den som gir best rente og kan spare deg for mange tusen pr år. Før den tid så ville jeg ha valgt en som en enkel å bruke etter de kriterier man har.

Skandiabanken har for eks kontokreditt, dnb har overføringer på minuttet til forhåndsvalgte personer osv.

DNB hadde i min tid gebyrer på all butikkuttak og kjøp under 200kr osv, det er helt håpløst og ga meg 1000 kr i året i gebyrer.

Har du for eks krav til at du må kunne gå fysisk i banken er det lettere med en bank du har tilgang på og ikke for eks skandiabanken.

Lenke til kommentar

Har du ikke husalån så er det hvor god nettbanken er å bruke som er avgjørende.

DnB har instant overføring / kompisliste, sparebank 1 har god app med flere muligheter.

Fokus bank/danske bank har verdens dårligste nettbank, men ny kommer nå.

Skandiabanken har god nettbank, men lite med apps.

Når man betaler mange tusen i renter i mnd osv bytter man ofte bank til den som gir best rente og kan spare deg for mange tusen pr år. Før den tid så ville jeg ha valgt en som en enkel å bruke etter de kriterier man har.

Skandiabanken har for eks kontokreditt, dnb har overføringer på minuttet til forhåndsvalgte personer osv.

DNB hadde i min tid gebyrer på all butikkuttak og kjøp under 200kr osv, det er helt håpløst og ga meg 1000 kr i året i gebyrer.

Har du for eks krav til at du må kunne gå fysisk i banken er det lettere med en bank du har tilgang på og ikke for eks skandiabanken.

Da høres nok DNB ut som det som er det beste for meg, da jeg ikke har noen form for lån i noen banker.

Lenke til kommentar

Vet du om de har gebyrer som dette nå også?

Jeg har iallefall ikke merket noe til at min bank, som bare ligger i min kommune, har noen slike gebyrer.

Lenke til kommentar

DNB har gebyrer på uttak i andres minibanker på 7 kr, bortsett fra Intro- og Studentprogrammet som er gratis. I egne minibanker er det alltid gratis. På kortkjøp har de naturligvis ingen gebyrer, det er det butikken selv som forøvrig bestemmer (noe man har sett kommer mer og mer av i Danmark eks.)

Bruker selv DNB og som hovedbank er den ypperlig. Døgnåpen kundeservice, fillialer over hele landet, kan samle alt på et sted, praktisk nettbank og mobilapp og mange nyttige tjenester (eks. Min Økonomi hvor du kan se det personlige regnskapet ditt spesifisert på hva utgiftene dine er gått til hver måned, samt sette opp eget budsjett). Sparekonto har jeg et annet sted, da innskuddsrentene i DNB er elendige.

Lenke til kommentar

DNB har gebyrer på uttak i andres minibanker på 7 kr, bortsett fra Intro- og Studentprogrammet som er gratis. I egne minibanker er det alltid gratis. På kortkjøp har de naturligvis ingen gebyrer, det er det butikken selv som forøvrig bestemmer (noe man har sett kommer mer og mer av i Danmark eks.)

Bruker selv DNB og som hovedbank er den ypperlig. Døgnåpen kundeservice, fillialer over hele landet, kan samle alt på et sted, praktisk nettbank og mobilapp og mange nyttige tjenester (eks. Min Økonomi hvor du kan se det personlige regnskapet ditt spesifisert på hva utgiftene dine er gått til hver måned, samt sette opp eget budsjett). Sparekonto har jeg et annet sted, da innskuddsrentene i DNB er elendige.

Da blir nok ikke dette med gebyrer noe problem for meg, da jeg vanligvis ikke tar ut mer enn maks 300,- i måneden, men heller bruker kort. Selv når jeg bare skal kjøpe meg en liten brus bruker jeg kort :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...