Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Voksen ADHD

Ann-K1991

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er ei jente på 21år.

I min oppvekst opplevde jeg grov omsorgssvikt og ble banket hver eneste dag av min far, samtidig som de var alkoholmisbrukere. Jeg slet p åskolen med det meste og de viste det da jeg ble flytta i et fosterhjem, Etter det fikk jeg dis. PTSD.

Dette behandles jeg for i tana

sleit mye på skolen og havnet ofte opp med klinsj med andre elever på mange forskjellige måter.

Karakterene var så såm så. jeg var irritabel og noen ganger som en tikkende bombe..

Men så kom det nylig en sky over meg og spurte meg om jeg hadde ADHD-Voksen. Nei ikke det jeg vet av i alle fall. hun sa til meg at så lenge jeg har kjent deg, vært trener og lærer, så synes jeg du bør bli testa.

hun sa at det kunne gi så mye svar på hvrfor jeg alltid har slitt med det meste på skolen. og sliter nå økonomisk. jeg har lastet ned en app der jeg slo ut på høyst sannsynlig at jeg har adhd voksen.

Og når jeg leser om andre artikler, om symptomer og slikt, så er det som at det er en brikke inni meg som faller på plass. Alle de pungtene sliter jeg vanvittig med..

Og det skremmer meg litt..For det trenger jo ikke være det, men det kan være...

Så hva gjør jeg med dette da?

Skal jeg bare løpe rett til legen å si det at; Hei jeg tror jeg gar adhd, kan du sjekke meg for det?

Er det noen som kan lede meg litt her ?

Det er kanskje litt rart forklart og fremstilt, men har akuratt tatt stilnoct så det er ikke så litt å finne de tastene som rører seg så fælt.

Men om det er noen som har peiling innom for dette, så vil jeg svært gjerne ta imot alt fra råd og tips.

Takk _ _ _ Ann-Kristin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må utredes hos psykiater for å få en diagnose. For å få til dette må du ha en henvisning. Denne kan du få hos legen, legevakten og sikkert noen til. Hvis du er heldig med den, kommer du nokså fort i gang, hvis ikke kan det ta noe lenger tid. Det finnes regler på hvor lenge du skal være nødt til å vente alt etter hvor store problemer du vurderes å ha. Derfor er det ingen grunn til å holde tilbake når du får henvisningen skrevet.

Hvis du skulle få en diagnose, er det bare en begynnelse, på ingen måte noen snarvei til lykke. Medisinene du får vil ikke fjerne alle problemene dine, du vil fremdeles måtte jobbe med deg selv, men det kan bli noe lettere å være deg. Du vil nok kunne trenge litt hjelp til å stable den nye hverdagen på plass, så prøv å skaffe deg videre behandling et sted. I din posisjon vil det trolig være mulig å få innvilget arbeidsavklaring hos Nav med en slik diagnose, men holdningen deres er ofte av typen "nå som hun har fått medisiner, må da alt være i orden".

Lykke til, men husk at kampen ikke er over om du skulle få en (korrekt) diagnose. Oddsene har bare tippet litt i din retning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du må til voksenpsykiatrien så vil de utrede deg for adhd, så kan du få div preparater som mulig kan hjelpe med finne ro, balanse er en haug av ting for adhd, så som andre har skrevet diagnosen er bare en start på en ganske lang stige..

Ingen her inne kan gi deg noe bedre råd en å oppsøke voksenpsykiatrien, snakk med legen så setter han/hun deg i kontakt med nærmeste sted..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må utredes hos psykiater for å få en diagnose. For å få til dette må du ha en henvisning. Denne kan du få hos legen, legevakten og sikkert noen til. Hvis du er heldig med den, kommer du nokså fort i gang, hvis ikke kan det ta noe lenger tid. Det finnes regler på hvor lenge du skal være nødt til å vente alt etter hvor store problemer du vurderes å ha. Derfor er det ingen grunn til å holde tilbake når du får henvisningen skrevet.

Hvis du skulle få en diagnose, er det bare en begynnelse, på ingen måte noen snarvei til lykke. Medisinene du får vil ikke fjerne alle problemene dine, du vil fremdeles måtte jobbe med deg selv, men det kan bli noe lettere å være deg. Du vil nok kunne trenge litt hjelp til å stable den nye hverdagen på plass, så prøv å skaffe deg videre behandling et sted. I din posisjon vil det trolig være mulig å få innvilget arbeidsavklaring hos Nav med en slik diagnose, men holdningen deres er ofte av typen "nå som hun har fått medisiner, må da alt være i orden".

Lykke til, men husk at kampen ikke er over om du skulle få en (korrekt) diagnose. Oddsene har bare tippet litt i din retning.

Takk for dette svaret. Da vet jeg hvor jeg er iløypa nå. Å hvordan det bør og skal gå fremover.

Tusen takk :)

Min ukvalifiserte mening er at PTSD kan føre til ADHD, men det er nok kontroversielt.

Ja hvem vet, ikke jeg i alle fall :)

Greit å få litt brainig fra andre litt rundt om.

Takk for svaret til deg også.

Så vil jeg bare si at jeg har hørt noe av det samme.. Men hvem vet.

Lenke til kommentar

Min ukvalifiserte mening er at PTSD kan føre til ADHD, men det er nok kontroversielt.

Høna-Egget prinsippet:

PTSD er noe du får, altså ikke noe du har i utgangspunktet.

ADHD er ikke noe du får, men noe du har i utgangspunktet.

Jeg har tro på at forskning på ADHD i fremtiden vil komme til at ADHD som samlebegrep vil bli delt opp i fler undergrupper. Bl.a. fordi man allerede snakker om atypisk ADHD og ADHD som følge av...

I tillegg var det ikke mange år siden man snakket om MBD. Siden ble MBD splittet opp til ADD, ADHD, DAMP, etc.

Men inntil da, må vi forholde oss til at ADHD er en medfødt biokemisk forstyrrelse i hjernen som i ulik grad medfører utfordringer i livet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En kan vel også se det som at noen med ADHD er mer utsatt for mobbing, fordi de har kortere lunte, som mobbere setter pris på, og at den kjemiske effekten av det (stresshormoner), kan gjøre det vanskeligere og vokse ut av en ADHD.

Endret av festen
Lenke til kommentar

En kan vel også se det som at noen med ADHD er mer utsatt for mobbing, fordi de har kortere lunte, som mobbere setter pris på, og at den kjemiske effekten av det (stresshormoner), kan gjøre det vanskeligere og vokse ut av en ADHD.

Jeg var en av de som ikke kunne sitte stille, aldri blitt mobbet i mit liv, og ingen andre jeg kjenner med adhd diagnose er blitt mobbet, mulig vi bare er heldige..

Nå skal det sies å bli behandlet som noe unormalt og helle tiden få kjeft fører til en negativ spiral, fikk min diagnose i en alder av 23 med påskrift og anbefaling om å ta opp sak til retten pga dårlig oppfølgning ifra skole etc.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...