Gå til innhold

Router med mulighet for throttling av bandwidth?

Anbefalte innlegg

Hei!

I husholdningen har vi per dags dato 5 laptops, 2 stasjonære, 1 playstation, 2 iPads og 5 smarttelefoner - og det blir nok flere devices før det blir færre. Selvom vi sitter på hva vi selv mener er et anstendig M30 abonnement fra Get (D:30/U:5) så resulterer det ofte, spesielt når vi har besøk av andre som skal på nett, i choking (for de som spiller), avbrutt streaming (for de som bruker netflix) eller altfor hyppig nedetid. I tillegg er vår D-Link router av heller tvilsom kvalitet. Grunnet dette så har vi bestemt oss for å gå til innkjøp av en litt bedre router slik at vi kan ta mer kontroll over nettverket, og forhåpentligvis oppnå litt mer stabilitet.

Før vi fikk så mye tablets og smartphones så pleide jeg å løse tilsvarende problemer med tvangsinnstallasjon av netlimiter for alle som ville online. Nå sliter jeg litt mer, og ser behovet for muligheten til å throttle bandwidth for alle som er på nettverket gjennom routerens admin side.

Jeg fikk anbefalt Asus RT-N66U av en kamerat, men han var ikke sikker på om admin interface tilbød dette nivået av kontroll gjennom admin interface. Dessuten så ser jeg at det er ett par tråder der folk melder om veldig ustabilt wifi som ofte detter ned. Vet ikke om dette er et vanlig problemer med RT-N66U, men tenkte det var greit å forhøre seg med noen som er hakket mer oppdatert på routere.

Både jeg og min yngre bror liker å spille online, både via PC og PS3, og min far har for vane å digitalisere både musikk- og film-samlinga si. Enkel og oversiktlig måte for å forwarde porter til de ulike devicene, samt sette statisk IP innad i nettverket er derfor ønskelig. Vi vil også gjerne også ha en router som tillater fildeling på nettverket gjennom enkel USB tilkobling fra media-diskene våre.

Hvis noen kunne anbefale noen routere som passer til våre formål (eller bekrefte at Asus RT-N66U er hva vi trenger) så hadde det vært helt supert! Budsjettet er vel relativt romslig, men under 2000,- og helst nærmere 1500,-.

Takker for eventuelle svar og hjelp! :-)

Endret av oslofreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vanlig router vil nok ikke funke til så spesifikk deling. Alle nye routere har en viss QOS funksjonalitet men det er mer snakk om generelle regler enn stryping av linje.

Skal du ha avansert QOS så må man inn med en Switch med full VLAN funksjonalitet så man kan dele opp linja i segmenter.

Det er mulig et en router med DD-WRT kan løse problemet bedre enn stock firmware men jeg kan ikke DD-WRT så det får noen andre svare for.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro RT-N66U vil være en bra router for trådstarter.

Jeg har den selv og har beskrevet litt om flashing av alternativ firmware med brukbar kontroll på QoS.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1420138

Det er f.eks ikke noe problem å trottle bittorrent til en gitt størrelse, slik at det ikke ødelegger annen aktivitet på nettverket.

Har ikke oppdaget noen problemer med trådløsnett på denne. Det er heller ikke noe jeg har lest at andre plages spesielt med. Jeg vil heller si at jeg har aldri opplevd en så god og stabil router :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...