Perrern Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Hei. Jeg har nå holdt på med java et par uker og så langt har det gått relativt greit. Intil nå har jeg faktisk ikke truffet noen feilmeldinger jeg ikke har klart å rette opp. Men nå har jeg kommet borti en litt rar error som jeg er usikker på hvordan jeg skal løse. Alle nye filer jeg nå prøver å kompilere får de samme feilmeldingene, gamle filer funker helt fram til jeg lagrer dem. /* * leser lengde i tommer, beregner * lengden i cm, og skriver ut hele * og cm og mm. åæø */ import static java.lang.System.*; import static java.lang.Integer.*; import static java.lang.Double.*; import static javax.swing.JOptionPane.*; import static java.lang.String.*; public class Omregning { public static void main(String[] args) { //Les inn lengde String tommeTxt = showInputDialog("Gi inn lengde i tommer: "); double tomme = parseDouble(tommeTxt); //Beregne cm og splitte i hele cm og mm double lengdeCm = tomme*2.54; int antCm = (int)lengdeCm; double restLengde = lengdeCm-antCm; int antMm = (int)(restLengde*10+0.5); //double tallToDes = (int)(100*cm+0.5)/100.0; //Utskrift showMessageDialog(null,"Lengde i tommer = " + tomme + "\nLengde i cm = " + lengdeCm + "\nAntall Cm: " + antCm + "\nAntall Mm: " + antMm); } } Det der funket helt fint fram til jeg lagret det på nytt igjen (Jeg kompilerte og testet det før jeg lagret det på nytt). Feilmeldingene jeg får er som følger: E:\Documents and Settings\Per-Morten\Mine dokumenter\My Dropbox\Skole\ProgrammeringIJava\Leksjon 3\Omregning.java:1: error: illegal character: \65279 ?/* ^ E:\Documents and Settings\Per-Morten\Mine dokumenter\My Dropbox\Skole\ProgrammeringIJava\Leksjon 3\Omregning.java:7: error: class, interface, or enum expected import static java.lang.System.*; ^ 2 errors Tool completed with exit code 1 Det er forresten texpad jeg bruker når jeg skriver og kompilerer, setter pris på hjelp Lenke til kommentar
HV Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 (endret) Sjekk encodingen i textpad, den bør settes til feks UTF-8. http://illegalargumentexception.blogspot.no/2009/05/java-rough-guide-to-character-encoding.html#javaencoding_sourcefiles Endret 12. februar 2013 av HV Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Den står til å være UTF-8 (glemte visst å skrive det ). Takk for linken skal ta en titt på den, forstår jeg ikke så er det jo heldigvis programmering i java fag i morgen så får spørre foreleser da . Takk for hjelpen I allefall Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 (endret) Læreren min foreslo også å se på om det var enkodingen som var feil. Men nå får jeg fortsatt samme feilmelding. Står liksom litt fast på hva det kan være for noe. Jeg får ikke problemet når jeg bruker Ansi, men når jeg har programmer som inneholder norske bokstaver så er det dritt å måtte forandre på alle de igjen. Endret 13. februar 2013 av Perrern Lenke til kommentar
quantum Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 ... men når jeg har programmer som inneholder norske bokstaver så er det dritt å måtte forandre på alle de igjen. Selv om det fungerer med norske tegn så får jeg aldri dreisen på å skrive "norsk" javakode, det blir babelsk, og jeg klarer ikke være konsekvent. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 Selv om det fungerer med norske tegn så får jeg aldri dreisen på å skrive "norsk" javakode, det blir babelsk, og jeg klarer ikke være konsekvent. Nope, prøver å unngå å gjøre det selv, prøver å holde meg til å skrive norsk når vi skriver ut til brukeren og når jeg lager meg sjekkliste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå