Gå til innhold

Hjelp til første systemkamera


Anbefalte innlegg

Min klare anbefaling akkurat nå for førstegangskjøpere er som følger :

Nikon D5100 ( bare huset ) : 2994 ,-

Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di II VC LD Aspherical : 3695,-

+Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 Di USD : 2748 ,-

 

Hele denne pakka koster da : 9437 ,- hos japanfoto .

 

eller denne :

Nikon D5100 m/18-55mm VR til 3995,- + Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 Di USD: 2748,-

 

denne pakka koster da : 6743,-

Endret av uffe1103
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta Nikon D5100 og D5200 så koster de henholdvis 2995 ,- og 5685,- for bare huset og med et 18-105 mm VR objektiv 4385,- og 7185,- på Japanfoto , og jeg tror ikke pris hoppet opp til D5200 er verd å gå for litt nyere teknologi for begge har samme sensor og samme muligheter . da får man helt klart mere for penga med D5100 :)

For førstegangskjøpere tror jeg bombesikkert at D5100 er det man får mest for penga akkurat nå :)

 

D5200 overgår D5100 på det meste.

Om det er verdt pengene overlater jeg til andre å vurdere.

 

http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon-D5200/specs

 

Kan nevnes: 24Mpx vs 16Mpx, Mindre støy ved høy ISO, Video-opptak med 60fps. Forbedret autofokus.

http://photographylife.com/nikon-d5200-vs-d5100

Lenke til kommentar

Jeg tror nok også D5100 som du setter opp til ca 6.7k er den beste "value-pack-en" i utgangspunktet, for min del (selv om D5200 også ser veldig spennende ut, men må prøve å ikke ta helt av ifht pris...) ;). Grunnen til at jeg ikke helt har slått til på det enda er rett og slett fordi jeg lurer på om det i lengden kan være lurt av meg å gå for Pentax-en pga WR-en. Vet jo det er muligheter for å kjøpe "sleeves" til andre kameraer så de også tåler litt dårligere vær, men likevel.

 

Er ute med bikkja i all slags vær og kan jo være noen morsomme bilder man kan ta i dårlig vær også. Bor jo også ved sjøen og der er det jo sand og bølger og sjøsprøyt osv. Så det frister litt med det også...

 

Ellers tenker jeg vel sånn at bare linsene ikke blir ødelagte, så er det jo ikke superkrise med D5100 kamerahuset eventuelt, og blir jeg veldig foto-fan så er jo D7xxx serien og oppover tilsynelatende også vær-resistente...

 

Er det noen spesielt vær-resistente objektiver til Nikon? Har prøvd å lete litt etter det, men ikke så lett å finne...

Lenke til kommentar

Nikon har mange objektiv som er værtetta. Disse har da en gummipakning rundt fatningen. Nikon har ikke et eget navn på disse, slik som WR hos Pentax, så dette er noe man må undersøke fra objektiv til objektiv. De fleste kit-objektiv er ikke værtetta, heller ikke Tamron sine 17-50 eller 70-300 som ble anbefalt tidligere i tråden. D7000/D7100 er ikke værtetta på samme nivå som K30, ei kommer de med kitobjektiv som er værtetta, slik som K30 gjør. K30 er ikke noe dårligere kamera enn D7000, spør du meg, og er et godt hakk over D5100, men så er det jo også litt dyrere.

 

Jeg anbefaler deg å gå for K30, så slipper du å bekymre deg for sjøsprøyten. Det er ikke moro når bekymring for kamerautstyr hindrer deg i å ta med deg kamera på tur. :)

Lenke til kommentar

Høres ut som et bra forslag. :)

 

Litt av det som holder meg igjen er riktignok at jeg i utgangspunktet hadde et tak på 5k og ser ut til at det bare flytter seg oppover og oppover... ;-p Men mens jeg tenker over dette får jeg lest masse og kan en del mer nå enn bare for et par dager siden, så det er sikkert uansett lurt å bruke noe tid! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får jo Pentax K-30 med WR-kitobjektiv til rett under 5000, så det bør jo fungere bra å starte med. Så kjøper du heller evt en telezoom etterhvert. :)

 

Ja, men tror jeg trenger noe i tillegg til det med en gang. Ser et par steder har 18-55 WR + 50-200 WR til 6500,- og også at ett sted har 18-135 WR til 7000,- Den sistnevnte er vel kanskje best "allround", og kanskje like greit å gå for en av dem fra starten av. :)

Lenke til kommentar

Men det er vel alternativene om jeg går for K-30

 

K-30 m/18-55 WR og kanskje kjøpe et telezoom-objektiv i tillegg

K-30 m/18-55 WR & 50-200WR det virker jo som et veldig greit start-kit til jeg kjenner bedre hva mer jeg har behov for.

K-30 m/18-135 WR er jo som nevnt et alright all-round alternativ, som i seg selv er digg. Kan jo bruke det en del til jeg kjenner behovene mine bedre selvfølgelig, og se hva mer jeg trenger.

 

Men er litt usikker på hva som lønner seg mest selvfølgelig :p

Lenke til kommentar

Hvis du blir å gå for K-30 (som jeg må si er et utmerket valg :)) så vil jeg anbefale deg å kjøpe kun med 18-55WR til å begynne med.

For det første så har du da et WR objektiv og det er jo ikke nødvendig å ha alle objektivene i WR. Blir ihverfall ganske dyrt da hvis du skal ha en del objektiver.

Så kan kan du ta bilder av det du liker å ta bilder av, etterhvert ser du hva du eventuellt trenger i tillegg til 18-55 objektivet.

Da jeg kjøpte meg K-5 så kjøpte jeg den med 18-55WR og 55-300 DAL + en Sigma 10-20 mm og har senere kjøpt et 16-50 f/2,8(dette fordi det er en del bedre optisk enn 18-55 og videre brennvidde samt mere lyssterkt). Men jeg visste på forhånd hva jeg ville ha av objektiver.

55-300 objektivet bruker jeg sjeldent, men synes likevel det er verdt å ha det de gangene jeg tar det frem.

Lenke til kommentar

Høres jo ikke dumt ut det, selv om 18-135 WR vel vil gi litt flere muligheter om jeg bare skal ha 1 stk WR-linse.

 

Selv om jeg sikkert fint hadde klart meg med D5100 eller enklere kamera enn det også (heller spandert på meg objektiv) så frister det veldig med K-30. Men nå som D7100 står på trappene så kan det jo hende det blir tilbud på D7000 også... K-30 ved lik pris (på kit 18-105vr på D7000 og 18-135wr på K-30) har kanskje et lite fortrinn pga WR, men om et supertilbud plutselig kommer på D7000 så... ja.

 

Tror jeg får tid til å stikke innom en fotobutikk igjen i dag for å kikke og prate litt mer, så tror jeg at jeg tenker gjennom helgen og prøver å bestemme meg for noe i starten av uka. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...