Gå til innhold

Hjelp til første systemkamera


Anbefalte innlegg

Flott med flere innspill, og likte godt liken til objektiv sammenligningen, Nautica. :)

 

Ok, men om jeg skulle gått for K-30. Det er da bedre med starting kit med 18-55 + 50-200 enn bare et 18-135 objektiv?

 

Er det forresten noen andre alternativer som er bedre om jeg likevel skulle ut med 6-7k? Kult med værtetning, og trenger ikke at det er fryktelig bra på video, tror jeg. Er K-5 veldig mye bedre? Eller noe fra noen andre?

 

Vet ikke om jeg er helt klar for å bruke så mye penger på første speilrefleks, men det er jo mitt problem... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror vel det da blir en av disse, om jeg skulle sette et pristak på f.eks. 7000.

 

- Nikon D3100 18-55 VR + 55-200 VR

- Nikon D5100 18-55 VR + 55-200 VR ELLER 18-105 VR

Går jeg for en av disse så har jeg vel sånn ca 2,5-3k å bruke på en linse til og litt annet utstyr.

 

Ellers ligger vel disse på 7k

 

 

- Nikon D5200 18-105 VR

- Nikon D7000 18-105 VR

- Pentax K-30 18-55 WR + 50-200WR ELLER 18-135WR (første variant 500,- billigere)

- Canon 650D/60D 18-135 IS

 

Disse er marginalt litt billigere (rundt 6k)

- Canon 600D 18-55 IS + 55-250 IS ELLER 18-135 IS

 

Edit 2: Er det noen av disse som klarer å få frem litt alrighte og varme farger og sånt selv om det er overskyet og sånt ute? Eller må det stort sett fikses i etterkant eventuelt? (om mulig) ;)

Endret av Celestrian
Lenke til kommentar

Temperaturen på fargene kommer jo an på hvitbalansen. Hvis du skyter i RAW kan du jo endre den i etterkant. Ellers kan du jo alltids bruke custom WB når du tar bilder for å finne en fargetemperatur du liker.

 

Angående D7000 og K-30 er det to ganske like kamera som du vil bli godt fornøyd med uansett hvilket du velger. Det sto mellom de for min del også i sommer og da endte jeg opp med K-30.

Lenke til kommentar

Ok.

 

Har tenkt litt til og tror det står mellom følgende 3 alternativer:

Nikon D5100 med 18-105VR og f.eks. Tamrom 70-300 som anbefalt over.

Nikon D7000 med 18-105VR

Pentax K-30 med 18-135 WR (om det er bedre enn 18-55WR+50-200WR)

 

D5100 fordi jeg er jo nybegynner og det kunne kanskje vært artig med litt flere muligheter med objektiver, får jo litt mer for pengene der. Kan jo oppgradere til D7100 eller noe om et års tid om dette er virkelig moro. :)

 

D7000 fordi det ser ut til å være det beste "alround-kameraet" (av de tre) ut fra hva jeg kan lese på diverse tester og forum.

 

K-30 er vel egentlig mest spennende på grunn av weather resistance. Ut fra det jeg kan se så skal denne (og K-5) være overlegne Nikon og Canon på å tåle vann. Synes jo det hadde vært moro å kunne gå ut i en storm og ta bilder...

 

Er det fryktelig mye mas å få gjort D5100 til nokså vær-resistent?

Lenke til kommentar

 

Edit 2: Er det noen av disse som klarer å få frem litt alrighte og varme farger og sånt selv om det er overskyet og sånt ute? Eller må det stort sett fikses i etterkant eventuelt? (om mulig) ;)

 

Av nevnte modeller kjenner jeg kun til Nikon, og her kan du justere fargestikket i Auto hvitbanse, dvs om bildene skal være nøytrale i farge eller gi et kaldt eller varmt skjær.

Lenke til kommentar

Takk igjen for innspill! :)

 

Men disse koster som sagt rundt 7k. Hvilket av disse alternativene gir mest "fotomoro" for pengene? Tatt i betrakning at det skal brukes ute, ta bilder av hunder og hester i bevegelse og andre ting i naturen, gjerne også der det ikke er optimalt med lys, og at bildene stort sett vil tas mens jeg holder kameraet. Og at jeg nok vil ha med flere objektiver ut på tur, men ofte skjer det ting jeg vil ta bilde av før jeg vil rekke å bytte objektiv.

 

Nikon D5100 med 18-105VR og f.eks. Tamrom 70-300 som anbefalt over.

Nikon D7000 med 18-105VR

Pentax K-30 med 18-135 WR (om det er bedre enn 18-55WR+50-200WR)

 

Ingen av dem som peker seg ut som noen klar favoritt, eller noe som gir mest verdi for pengene?

 

Hovedgrunnen til å gå for K-30 er jo at det er WR. Men etter hva jeg kan se så ser det ut til at WR-linser er ganske så dyre, iallfall dyrere enn en del annet. Kan jo skaffe bedre zoom og makro til D7000 etter hvert også, men gjør nok ikke det med en gang.

 

Det jeg syntes var kjedeligst med 18-55 kit'et jeg kjøpte var vel at jeg skulle ønske det var en del bedre zoom, men er litt usikker på om 18-105 eller 18-135 vil være nok (vil helt sikkert være mye bedre!).

 

Fra tester og slikt ser jo k-30 og d7000 ut til å score nokså jevnt (liker nok k30 bedre med tanke på WR, men d7000 bedre om jeg ikke skal tenke på WR), og d5100 faller litt bak på bildekvalitet, men det gjenspeiles vel også i prisen.

Lenke til kommentar

Hva som gir mest fotomoro er en veldig indeviduell sak. For meg så er et kompakt systemkamera med fastoptikk mer moro enn DSLR med kit-zoom.

 

Av de tre pakkene du lister opp, så hadde jeg nok gått for D5100. Alternativet er å beholde D3100 og kjøpe et bedre objektiv til det. F.eks. en 35mm f/1.8

Lenke til kommentar

Min mening etter å lest og hørt alt jeg har kommet over av anbefalinger før jeg kjøpte når det gjelder mellomformat ( DX sensor ) kamera , så er det ikke så nøye hvilket kamera man velger men heller gå for kvalitets optikk , og jeg gikk for D5100 til 2900 ,- da jeg heller ville bruke mere penger på objektiv som gir best bilder. Grunnen til at jeg valgte Nikon er at Nikon har en litt bedre sensor en Canon og var litt billigere en Canon sine begynner kamera.

 

Her er et bilde jeg tok sist søndag mellom stuedøra vår på sørenga og operaen i oslo med D5100 og Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD, med brennvidde 300 mm :

 

858344_592385287455555_2124398649_o.jpg

Lenke til kommentar

Hva som gir mest fotomoro er en veldig indeviduell sak. For meg så er et kompakt systemkamera med fastoptikk mer moro enn DSLR med kit-zoom.

 

Av de tre pakkene du lister opp, så hadde jeg nok gått for D5100. Alternativet er å beholde D3100 og kjøpe et bedre objektiv til det. F.eks. en 35mm f/1.8

Takk! :)

Hva gjør at du synes kompakt systemkamera med fastoptikk er mer moro? Hva slags bilder liker du å ta?

 

 

Min mening etter å lest og hørt alt jeg har kommet over av anbefalinger før jeg kjøpte når det gjelder mellomformat ( DX sensor ) kamera , så er det ikke så nøye hvilket kamera man velger men heller gå for kvalitets optikk , og jeg gikk for D5100 til 2900 ,- da jeg heller ville bruke mere penger på objektiv som gir best bilder. Grunnen til at jeg valgte Nikon er at Nikon har en litt bedre sensor en Canon og var litt billigere en Canon sine begynner kamera.

 

Her er et bilde jeg tok sist søndag mellom stuedøra vår på sørenga og operaen i oslo med D5100 og Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD, med brennvidde 300 mm :

Bra bilde! (ble litt mye å quote). Tror nok det å bruke mindre penger på huset og mer på optikken er greit nå i starten, så tipper nok det blir D5100 på meg nå.

 

18-105VR og Tamron 70-300 er vel 2 greie objektiv å starte med?

Lenke til kommentar

Takk! :)

Hva gjør at du synes kompakt systemkamera med fastoptikk er mer moro? Hva slags bilder liker du å ta?

Det jeg liker med kompakt utstyr, er at det veier lite, og er mer diskre. Fordelen med fast-optikk fremfor zoom, er at jeg da må planlegge bildene mine litt bedre for å få til komposisjonen fordi jeg ikke kan zoome meg til et tilfedlig utsnitt. Jeg liker best å ta bilder i bymiljøer og noe landskap, så de store tunge zoomene er ikke aktuelle uansett.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er mest moro med telezoom da man kommer mye nærmere objektene man skal ta bilde av, uten at fotografen forstyrrer eventuelle dyr eller mennesker :)

Det er også svært moro med makro foto og der har jeg et Tamron 90 mm f 2.8, 1:1 fast objektiv .

Endret av uffe1103
Lenke til kommentar

Bare sånn for ordens skyld, til de av leserne som ikke vet det.

Nikon D3100 og D5100 er modeller som er tatt ut av produksjon i fjor og ble erstattet med D3200 og D5200 (og nå i det siste er også D7100 lansert).

Hvordan det ligger an med Canons modellrekke kan jeg ikke detaljene rundt.

 

Lefdal, Elkjøp og de andre kjedebutikker har lager som skal tømmes.

Jeg sier ikke at nevnte kamera er dårlige, men man skal bare vite at man kjøper fjorårets teknologi, riktig nok til en hyggelig pris.

 

Man får mye for pengene, men det blir ikke opplyst av selgerne at de selger deg foreldet teknologi, og det synes jeg er uryddigt gjort.

Lenke til kommentar

For å ta Nikon D5100 og D5200 så koster de henholdvis 2995 ,- og 5685,- for bare huset og med et 18-105 mm VR objektiv 4385,- og 7185,- på Japanfoto , og jeg tror ikke pris hoppet opp til D5200 er verd å gå for litt nyere teknologi for begge har samme sensor og samme muligheter . da får man helt klart mere for penga med D5100 :)

For førstegangskjøpere tror jeg bombesikkert at D5100 er det man får mest for penga akkurat nå :)

Endret av uffe1103
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...