Gå til innhold

Hjelp til første systemkamera


Anbefalte innlegg

Det du har lest om at Pentax K-30 ikke er nybegynnervennlig synes jeg du skal ta med enklype salt. Du har mange knapper og kontrollmuligheter på den istedet for å måtte gå

inn i en meny. Dette gjør at du raskere kan gjøre de innstillingene som er viktige.

 

Du blir neppe å angre hvis du velger Pentax K-30.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv nybegynner og har kjøpt Nikon D5100 med 3 forskjellige objektiv fra Tamron , kjempe fornøyd .

Er et kamera som du kan vokse litt med og overkommelig pris nå

titt på denne linken :

http://fotovideo.no/...0000136550.aspx

 

 

Hvilke obektiv gikk du for?

 

Jeg har fått lekt meg litt mer med D3100 i dag, og synes vel foreløpig det virker alright. Jeg tar en del bilder med de forskjellige "newbie-innstillingene", for å se litt forskjeller, og leker også litt med de manuelle mulighetene, slik at jeg får et bedre inntrykk av hvordan de funker.

Fikk sett litt nærmere på D5100 i en butikk i dag, og den er jo i utgangspunktet ganske lik D3100 å bruke ser det ut til. Men det jeg syntes så litt dumt ut er at jeg tilsynelatende må inn i menyen for å endre ting, istedenfor å kunne bruke knapper/hjul. F.eks. så det ut til at jeg måtte inn i menyen for å velge "kontinuerlig" bilde.

 

Så jeg har vel egentlig funnet ut at jeg synes det å kunne endre innstillinger raskt uten å måtte rote inn i menyer er en fordel. Men kunne man velge en "egendefinert" meny i D5100 for å komme til de viktigste innstillingene raskt?

 

Det du har lest om at Pentax K-30 ikke er nybegynnervennlig synes jeg du skal ta med enklype salt. Du har mange knapper og kontrollmuligheter på den istedet for å måtte gå

inn i en meny. Dette gjør at du raskere kan gjøre de innstillingene som er viktige.

Du blir neppe å angre hvis du velger Pentax K-30.

 

Men hvor mye kommer jeg opp i prismessig dersom jeg skal gå for K-30 og f.eks. et alright makroobjektiv og alright zoomobjektiv? (Har prøvd å lete litt, men sliter litt med å finne alt som passer).

 

Hvordan er det forresten med å velge ulike innstillinger på K-30, går det raskt og greit? Mener jeg har lest noe om at de har en del muligheter for å kunne velge slikt kjapt?

 

Jeg har vært rundt i en god del butikker etter hvert, men dessverre ikke funnet et som har K-30 enda, men jeg får lete videre! :)

Endret av Celestrian
Lenke til kommentar

Eller Pentax K-30 som jeg har nevnt, den har flere dedikerte knapper enn Canon 650D. Og ca like mange dedikerte knapper som Nikon D7000.

Sitter samme bildesensor i K-30 som D7000.

Jeg er usikker på makroobjektiver da jeg ikke har noen selv, men hvilket brennvidde område tenkte du på for et Zoomobjektiv Celestrian?

 

Edit: Japan foto bruker å ha et brukbart utvalg innen Pentax.

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Jeg har Tamron 28-75mm f2.8 til min Pentax K-30 og kan absolutt anbefale den. Er det klart mest brukte objektivet jeg har. Angående makro så har man alternativer som Pentax WR 100mm f2.8, Tamron 90mm f2.8 og Sigma 70mm f2.8. Spørs jo litt hvilken brennvidde du er ute etter. Pentax sin er jo værtettet, mens jeg tror Tamron er den skarpeste på f2.8 i tillegg til at den er billigst. Har snust litt på macrolinser jeg også, og tror jeg hadde valgt Tamron.

 

Hvis du ender opp med Tamron 28-75mm f2.8 så er jo det også en "macro"-linse, selv om man ikke kommer like tett innpå som en 1/1 macrolinse. Men man kommer nært med zoomen også selv om man ikke kan få en flue til å dekke mesteparten av sensoren hvis det er det du er ute etter.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva jeg trenger selv, men på D3100 som jeg leker med nå så har jeg jo maks 55mm, og det er litt tamt.

 

Dette ser jo kanskje ikke så verst ut? http://www.pixmania....7&CodePromo=oui (Selv om Pixmania ikke får altfor mye skryt om dagen...) ;) Er jo ikke WR da, men likevel...

 

Edit:

Men 50-200(ish) virker jo som et minimum, kunne jo vært moro med et som var rundt 50-300, men. Som sagt så vet jeg jo ikke nøyaktig hvor moro jeg synes dette er enda, så det å bruke fryktelig mye penger med en gang er jeg ikke altfor klar for (helst maks 5k). Synes jo riktignok det å kunne være ute i allslags vær uten å være altfor redd for utstyret virker lovende da. (Må jo uansett ut med bikkja i allslags vær, og er litt mer gøy om jeg kan leke med fotoapparat samtidig...) ;)

 

Edit 2:

Dette ser ut til å ha samme greia, men her er vel begge objektivene også mer "vær-resistente", til litt dyrere pris da... http://goo.gl/9OALX

Endret av Celestrian
Lenke til kommentar

@ Celestrian , kanskje det beste for deg hadde vært og gå for et teleobjektiv nå og lekt/ lært deg å fotografere i tillegg til å se om fotografering er noe for deg, for senere å oppgradere til et bedre Nikon kamerahus da du allerede har objektiv som passer.Canon og Nikon har jo det klart største utvalget i objektiv inkl. tredjeparts. Jeg har Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD som jeg er svært fornøyd med til ca.2800 ,- Kåret til beste zoomobjektiv av EISA i 2010/2011 og TIPA i 2011.

 

I tillegg har jeg Tamron 17-50 mm og Tamron 90mm Macro , kjøper Tamron da jeg selv føler at jeg får mere igjen for penga en de som det står nikon på :) (gjelder ikke alle Tamron objektiv)

 

http://www.fotovideo...0000146918.aspx

Endret av uffe1103
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usikker på hva jeg trenger selv, men på D3100 som jeg leker med nå så har jeg jo maks 55mm, og det er litt tamt.

 

Dette ser jo kanskje ikke så verst ut? http://www.pixmania....7&CodePromo=oui (Selv om Pixmania ikke får altfor mye skryt om dagen...) ;) Er jo ikke WR da, men likevel...

 

Edit:

Men 50-200(ish) virker jo som et minimum, kunne jo vært moro med et som var rundt 50-300, men. Som sagt så vet jeg jo ikke nøyaktig hvor moro jeg synes dette er enda, så det å bruke fryktelig mye penger med en gang er jeg ikke altfor klar for (helst maks 5k). Synes jo riktignok det å kunne være ute i allslags vær uten å være altfor redd for utstyret virker lovende da. (Må jo uansett ut med bikkja i allslags vær, og er litt mer gøy om jeg kan leke med fotoapparat samtidig...) ;)

 

Edit 2:

Dette ser ut til å ha samme greia, men her er vel begge objektivene også mer "vær-resistente", til litt dyrere pris da... http://goo.gl/9OALX

Jeg ville gått for den siste pakken, når du kjøper et værbestandig kamera så er det jo kjekt å ha minst ett værbestandig objektiv også. Optisk så er det lite som skiller mellom DAL og WR objektivene.

 

Men jeg ville vært forsiktig med å kjøpe hos Pixmania, det er bare å google dem så ser du fort at det er mye negativt å lese.

Lenke til kommentar

Tar gjerne i mot flere tips, som dere skjønner, så er ikke alt avgjort enda... ;)

Hei

 

Bare et lite tips:

 

Nikon har nettopp lansert D7100. Dette betyr antagelig at D7000 vil komme på tilbud om ikke så lenge, og da får du et helt annet kamera en f.eks 3100. Det vil sikkert også dukke opp mange pent brukte D7000 hvis du kunne tenke deg å handle brukt.

Lenke til kommentar

Takk igjen for alle tips!

 

Jeg får se om det dukker opp noen bra tilbud fra noen nettbutikker eller bruktannonser frem til de 30 dagene med åpent kjøp er ute, men hvis ikke så tror jeg at jeg foreløpig klarer meg med D3100. Jeg har nemlig også funnet ut at jeg trenger litt andre nye ting så med mindre et knalltilbud på noe annet dukker opp så tror jeg det får gå. Jeg har jo også en del å lære meg... Men har fått brukt kameraet en god del allerede, og lærer stadig. :)

 

Det kan jo også hende at D7100 blir en del billigere om et års tid f.eks. om jeg skulle være klar for å oppgradere da... :)

 

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått testet kameraet litt lenger og nå er det ikke altfor lenge til "åpent kjøp" går ut.

 

Tror ikke jeg i utgangspunktet har noe i mot D3100 i seg selv, men tror 18-55 objektivet er litt kjedelig. Skulle gjerne spesielt hatt en del bedre zoom og kanskje noe vidvinkel og et makroobjektiv. Men kan vel ikke få alt på en gang! :)

 

Men er det et (eller to) ikke altfor dyrt objektiv som kan supplementere det jeg har nå, som f.eks.:

Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD

 

Eller til å erstatte det jeg har nå, som f.eks.:

Sigma AF 18-250/3,5-6,3 DC OS HSM

Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC PZD

 

Eventuelt gått for en annen kit med f.eks.:

18-105 VR (ser D5100 er på tilbud med det nå til 4k)

18-55 VR + 55-200 VR

 

Prismessig tror jeg alt dette skal totalt sett være under 5k, iallfall sånn ca...

 

Jeg tar vel mest, og kommer til å ta mest, bilder ute og da av natur og dyr (sånn for å minne om det). ;)

 

Og tror det for min del er veldig praktisk og greit å ha et mest mulig "alround-objektiv". Kan være greit å stort sett slippe å måtte bytte objektiv når jeg er ute. :) Men jeg tror vel uansett at f.eks. 55-200 bør kunne gå greit å bruke i en del sammenhenger, føler vel nå at selvom jeg zoomer så mye jeg kan på 18-55 så er jeg litt for langt unna...

 

Men kanskje 18-105 holder også (syntes plutselig D5100 så litt spennende ut, siden det jo vil være billigere å kjøpe det enn å kjøpe 18-105-objektivet til mitt kamera nå, sånn totalt sett) ;)

Lenke til kommentar

Men kanskje 18-105 holder også (syntes plutselig D5100 så litt spennende ut, siden det jo vil være billigere å kjøpe det enn å kjøpe 18-105-objektivet til mitt kamera nå, sånn totalt sett) ;)

 

Hovedgrunnen for at man kjøper et speilrefleks er at man vil ha best mulig bildekvalitet og da sette på et objektiv med mange kompromisser så som en superzoom "18-250/270" er ikke optimalt, er forstålig at man vil ha både pose og sekk, men kanskje man da heller burde kjøpe en god superzoom-kompaktkamera ? siden bildekvaliteten blir tilnærmelsesvis lik.

 

En 18-105 vil gi bedre bildekvalitet, kanskje litt bede en de billigste normalzoomene gir, men ikke den er helt optimale heller.

 

Hvis du blir bitt av foto-bassilen vil du nok fort ønske og bytte ut middelmådige objektiver så det kan være greit og holde kostnadene litt lave i begynnerfasen og heller investere etterhvert som man blir varm i trøya.

 

Her kan du se forskjellen på Sigma 18-250 og Nikon 18-105, dra pekeren over bildet for og veksle imellom de to objektivene. Du kan bytte brennvidde og blender for og sjekke individuelt, du kan også bytte til forskjellige objektiver/kameraer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vis du har åpent kjøp og kan få pengene igjen , hadde jeg gått for D 5100 m/18-105 VR objektivet uten å blunke .

 

http://www.japanphot...0-m-18-105mm-vr

 

Men hvis ikke du får åpent kjøp igjen fordi du har brukt kameraet , ville jeg kjøpt Tamron 70-300 mm , og lekt mere med det du har , for senere å oppgradert til kanskje det nye D 7100 , hvis du blir helt hektet på denne hobbyen .

Endret av uffe1103
Lenke til kommentar
Slik jeg har lest og hørt er det objektivene og fotografen som gjør bildene , ikke så mye selve kameraet :)

Du skal ikke tro på alt du leser og hører :p

 

Neida, du har et godt poeng der. Så lenge man ikke føler at det noen alvorlige mangler i kamerahuset man har, så er det bedre å kjøpe god optikk.

Lenke til kommentar

Vet jo ikke nødvendigvis helt hva jeg mangler i verken kamerahus eller optikk. ;)

 

Jeg tror uansett jeg leverer tilbake D3100 m/18-55.

 

Det jeg antagelig isteden kommer til å velge er:

D5100 m/18-105VR (ser ut til å koste 4k på netonnet nå).

 

Men vurderer vel også:

D3100 m/18-55 VR og 55-300 VR

D5100 m/18-55 VR og 55-200 VR

Pentax K-30 m/18-55WR og 50-200WR (men det blir jo plutselig litt dyrere, har litt sansen for WR, selvom jeg ikke nødvendigvis vet hvor klar jeg er for å fotografere altfor mye i regnet, selv om jeg uansett må ut i all slags vær med bikkja...)

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom D3100 og D5100 er minimal; du får utvippbar skerm og 16Mpx sensor.

 

Optisk sett er ikke 18-105mm spesielt mye bedre enn 18-55mm; men du får med VR og lengre rekkevidde.

 

Så ut i fra det ståstedet, så er det kanskje greit å bytte.

 

Pentax K30 blir litt dyrere, men er et godt alternativ. Du får med værtetting og et kamera med flere innstillsratt osv, slik at det er et kamera du kan vokse med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...