Gå til innhold

Hjelp til første systemkamera


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har lenge vurdert å kjøpe meg et "ordentlig" kamera, og tenker nå å gjøre noe med det, og håper dere her kan hjelpe meg med å velge noe fornuftig.

 

Jeg har foreløpig ikke veldig mye erfaring med ISO, lukkertider, blenderåpning osv (har jo lest litt guider og kan jo litt i teorien, men har ikke veldig oversikt over nøyaktig hva alt vil si i praksis). Men derfor tror jeg heller jeg vil skrive litt om hvor/hva jeg ønsker å bruke kameraet til, så får jeg se om det holder til at jeg kan få noen tips. :)

 

Har som nevnt beegynt å lese meg opp litt, men finner stadig noen linker på dette forumet som ikke eksisterer lenger. Om noen skulle ha en link med uvurderlig info til en nybegynner tas det imot med takk. :)

 

Førsteprioritet

Siden jeg er helt nybegynner ønsker jeg gjerne et kamera som kan gi meg mest mulig hjelp (og evt opplæring). Om dette går noe ut over bildekvaliteten (jeg antar bildekvaliteten uansett blir noen hakk over mobilkameraer eller billige kompaktkameraer), så får det heller være. Men det kan jo være gøy om det også er et kamera jeg kan "vokse" litt på, altså har funksjoner jeg kanskje synes det er gøy å prøve ut etter hvert som jeg blir flinkere. Eventuelt om det er et "perfekt" billig nybegynnerkamera, som jeg heller kan bytte ut om jeg blir entusiast. :)

 

Hvor

Jeg kommer først og fremst til å bruke kameraet ute i diverse vær, også om det er vått eller kaldt. Så det er fint om kameraet tåler litt robust vær (dette gjelder jo også objektiver og slikt også). Det betyr at det også er fint om det er litt portabelt, i forhold til vekt (men har sett at noen kameraer er "for lette" ifht objektiv og dermed slitsomme å bruke av den grunn).

 

Hva

Det blir nok mye mer fokus på naturbilder av landskap, dyr (gjerne i bevegelse, f.eks. av hund), bygninger, solnedganger osv), bygninger enn portretter osv. Så mulighet til å ta bilder av noe som beveger seg hadde vært gøy. Er det mulig å ta bilder av stjerner og slikt, eller andre ting om kvelden - utenfor blitzradius?

 

Annet

- Flott om det finnes en del forskjellige (og ikke altfor dyre) objektiver som kan passe (dersom det er et kamera jeg kan "vokse" litt på).

- Gjerne en pakke (inkludert objektiver, eller et hus med andre konkrete objektivforslag)

- Gjerne inkludert slike ting som autofokus/søker, bildestabilisator

- Gjerne videomuligheter. Vet ikke helt om det til vanlig er et veldig stort poeng at det må være full-HD istedenfor vanlig HD?

 

Pris

Siden jeg ikke helt vet hvor gøy dette vil bli, så tror jeg det er lurt å ikke bruke altfor mye penger i førsteomgang. Bruker jeg lite penger nå kan jeg heller bruke mer penger om jeg blir entusiast senere. Så derfor blir det lett å si "så lite som mulig".

 

Så kommer jeg meg unna med noe alrighte greier til under/rundt 3000 så er jeg fornøyd. Er det noe fantastisk som er på tilbud som er litt over det så kan jeg jo vurdere det også selvfølgelig. Om det går altfor mye opp mot 5000 så tror jeg det blir i dyreste laget.

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes jo en del billige begynnermodeller der ute, men hvis dette er noe du har lyst å satse litt på og er lysten på å lære er det kanskje bedre å investere litt mer i et bedre kamera til å begynne med. Jeg kjøpte et Pentax K-30 i sommer og er veldig fornøyd med det. Da får du klasseledende værtetning, bildekvalitet og funksjoner som er fult på høyde med dyrere modeller. Det ligger nå på japanphoto til 4990 med værtett kit-linse. En annen fordel med Pentax er at kameraet har bildestabilisering i huset så man ikke er avhengig av å kjøpe dyrere linser med stabilisering. Videodelen av kameraet er ikke blant de beste mye på grunn av manglende mic-inngang, men som fotokamera får du veldig mye for pengene. Jeg har ikke noe annet enn lovord om dette kameraet og anbefaler det veldig sterkt. Hvis det er noe du lurer på angående kameraet er det bare å spørre :)

Lenke til kommentar

Begge to, absolutt. De er såpass rimelige at det ikke er så farlig om det ikke er moro allikevel. De har og opplærende funksjoner og menyer. Begge gir god bildekvalitet og klarer greit å gjøre det du ønsker.

 

Sony anbefales om du vil ha et kamera som er enklere å filme med pga autofokus. De inneholder litt mer stæsj også.

 

Husk at objektivet som evt følger med har varierende kvalitet.

 

Så får du også mindre systemkameraer som gir knallgod bildekvalitet .

Lenke til kommentar

Det er ingen ting i veien med billige speilreflekskameraer. Bildekvaliteten er så si identisk som hos de dyrere modellene. De fleste speilrefleks tåler litt sprut og vær (sammenliknet med kompakt). En proff modellfotograf kunne like gjerne brukt et 1100D som et dyrere kamera og fått tilnærmet like resultater.

 

Pentax er gode på værtetting og solide hus. Det er en fordel slik nevnt over.

 

Canon og Nikon har et langt bedre utvalg av utstyr og objektiver(også mye tredjeparts). Florerer av ting på bruktmarkedet til disse to. Det er en stor fordel med disse to.

 

Sony er relativt nye på markedet, men leverer gode kameraer med mye dilldall og finesser som kan være kjekt.

 

NB: Optikken er totalt sett langt viktigere enn kamerahuset hva bildekvalitet angår. Det er her du bør bruke pengene.

 

Canon optikkforslag:

- EF 50mm F/1,8 II (gir mye for pengene)

- Tamron 17-50 F/2,8 med eller uten VC (gir også mye for pengene)

- EF 55-250 (gir bildekvalitet for pengene, men dårlig byggekvalitet)

- EF 70-200 F/4 L (Canons billigste L objektiv, proff på alle områder. Men litt stort og tungt montert på et xxxxD kamerahus)

 

Nikon objektivforslag:

- 50mm F/1,8 G (etter det jeg har hørt veldig bra)

- Tamron 17-50 F/2,8 med eller uten VC

- Husker ikke flere, men du får sikkert flere tips.

 

Alle speilrefleks gir så si lik bildekvalitet i dag. Det er såpass tøff konkurranse mellom de forskjellige merkene. Reis i en butikk og klå på de så finner du ut hva du liker best.

 

EDIT: Husk å sette deg inn i redigering av bilder. Dette har mye og si. Mange ferske fotografer som er misfornøyd med sitt nye speilrefleks fordi det gamle kompaktkameraet tilsynelatende gir bedre bilder.

 

EDIT 2: Lukker, blender og ISO er også viktige ting du bør sette deg inn i. Når skal du bruke de forskjellige innstillingene. Dette er kanskje det aller viktigste punktet.

Endret av to88he
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for innspill!

 

Har prøvd å finne litt ut av hvilken som er best, men vanskelig å se veldig stor forskjell. Det ser ut til at Nikon'en er litt bedre på en del ting på papiret, men at det er litt enklere å skifte innstillinger med Canon'en raskt. I tillegg har Canon'en AF i huset, mens Nikon'en må ha det i objektivet, som gjør at objektivene på Nikonen kan bli litt dyrere?

 

Noen innspill på hvilket av de jeg bør gå for, eller er forskjellene så små at jeg bør gå i butikken og se hvem som gir best "grep"? (Har sett noen foreslå det i andre tråder).

 

Noen enkle og greie fotoredigeringsprogrammer som kan anbefales da? Er en del år siden brukte slikt sist, så sikkert greit å ikke begynne med det mest avanserte. (Vet det er en annen tråd om slikt, men...)

Lenke til kommentar

Noen innspill på hvilket av de jeg bør gå for, eller er forskjellene så små at jeg bør gå i butikken og se hvem som gir best "grep"? (Har sett noen foreslå det i andre tråder).

 

Dette er et veldig godt tips til deg selv. En kan bli overrasket over hvor mye mindre en liker et kamera ift. et annet fordi det er dårligere å holde i.

Ellers kan det være noe å tenke på om andre i familien/nærmeste omkrets/etc. har et spesifikt merke som gjør det lettere å byttelåne f.eks optikk.

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

 

Har prøvd å finne litt ut av hvilken som er best, men vanskelig å se veldig stor forskjell. Det ser ut til at Nikon'en er litt bedre på en del ting på papiret, men at det er litt enklere å skifte innstillinger med Canon'en raskt. I tillegg har Canon'en AF i huset, mens Nikon'en må ha det i objektivet, som gjør at objektivene på Nikonen kan bli litt dyrere?

 

Noen innspill på hvilket av de jeg bør gå for, eller er forskjellene så små at jeg bør gå i butikken og se hvem som gir best "grep"? (Har sett noen foreslå det i andre tråder).

 

Noen enkle og greie fotoredigeringsprogrammer som kan anbefales da? Er en del år siden brukte slikt sist, så sikkert greit å ikke begynne med det mest avanserte. (Vet det er en annen tråd om slikt, men...)

 

Du forveksler litt her.

 

Ingen Canon kameraer har noen gang hatt AF-motor i kamerahuset. Dette sitter i alle objektivene til Canon (siden slutten av 80 tallet)

 

På Nikon kameraer kan du også benytte deg av elgamle objektiver. Siden de ikke har byttet kamerafatning siden 1959. De aller fleste moderne kameraobjektiver har innebygget AF i objektivene på samme måte som hos Canon. Men noen eldre objektiver er avhengig i AF-motor inne i huset. Det er kun de dyrere Nikon modellene som har denne motoren i kamerahuset.

 

Kameraer med AF motor i huset:

- D90

- D7000

- D300/D300s

- Og oppover

 

Dette innebærer at D5000 serien og D3000 serien ikke har denne AF motoren. Så hvis du skaffer deg et gammelt Nikon objektiv kan du med disse modellene risikere at du må ty til manuell fokus. På lengre sikt tror jeg Nikon kommer til å fjerne denne motoren fra alle fremtidige kamerahus.

Endret av to88he
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen enkle og greie fotoredigeringsprogrammer som kan anbefales da? Er en del år siden brukte slikt sist, så sikkert greit å ikke begynne med det mest avanserte. (Vet det er en annen tråd om slikt, men...)

Det følger med et helt greit redigeringprogram med Canon kameraer, eller så er Lightroom 4 mye brukt.

 

Når det gjelder kamera ville jeg nok heller funnet et 550D/600D istedenfor 1100D, 1100D har like god bildekvalitet og de samme innstillings-muligheter, men dårligere på alt det andre.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon for ett år siden, og falt ned på et 1100D. Jeg har ikke angret, fordi kameraet leverer god billedkvalitet og har alle mulighetene som dyrere modeller har. Det som mangler er hurtighet, antall fokuspunkter, noe oppløsning, litt iso-ytelse samt det fysiske med gummierte grep. Men jeg sitter nå og venter på 70D som jeg har godt busjett for å kjøpe siden jeg brukte såpass lite penger på førstekamerset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støtter Robertaksland. Har også 1100D og det har eg heller ikkje angra på. Er viktigare å ha god optikk enn hus :).

 

Her er profilen min på Digitalrev, alle bileta er tatt med 1100D:

 

www.digitalrev.com/mpcpro

 

Angåande 70D Robertaksland, så sparar eg også til den :). Eller eventuelt 7D Mk2 om det ikkje blir alt for dyrt.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Takk igjen for innspill! :)

 

Jeg har tydeligvis misforstått det med AF-motor, ja. :)

 

Jeg bestilte i utgangspunktet nå Nikon 3100D, siden den ser litt bedre ut på papiret, tenkte jeg ikke skulle bruke altfor lang tid på å bestemme meg siden jeg ikke helt vet hvor lenge det selges såpass billig.

 

Nå har jeg i ettertid fått et par tips om at Canon er enklere som nybegynnerkamera, (men det er også av noen som kun sverger til Canon da, i følge mer nøytrale tester ser det ut til at begge skal være like enkle).

 

Er det stor forskjell i pris på objektiver til Canon og Nikon?

 

Ellers tenker jeg vel litt slik at det kanskje ikke er så farlig nå i starten? Så lenge jeg ikke investerer altfor mye penger i utstyr i førsteomgang, så kan jeg heller se hvor ivrig jeg blir, og da heller ha kunnskap til å vite litt mer om hvilket system jeg bør satse på da? :=)

Lenke til kommentar

Når det gjelder Nikon vs Canon så er de forsåvidt ganske like, det er prisforskjeller men generelt så er prissegmentet i de rimeligste nivået ganske likt.

 

Det spiller ikke så stor rolle hva du kjøper sålenge du holder deg på nybegynnernivå siden omtrent alle kameraene er relativ like, det er når du begynner å spesifisere fotograferingen at hobbyen blir både komplisert og dyr :)

Anbefaler og ta på noen kameraer, enkelte er gode og holde i andre er ubrukelig, det kan man bare finne ut av selv, kjøp det kameraet du synes gir godsfølelse.

Lenke til kommentar

Kjøpte Canon 1100D for litt under en måndte siden. Fikk masse hjelp i denne tråden, hvor jeg har postet litt om framgangen min. Anbefaler å lese: http://www.diskusjon...owtopic=1486658

 

Jeg har nå lastet ned noe som heter Magic Lantern, som gir deg en egen meny inne på kameraet hvor det er kanskje over 100 nye funksjoner og innstilinger som kameraet ikke har offisielt fra Canon. Jeg er storfornøyd med kjøpet da jeg kunne starte med et enkelt kamera og så installere Magic Lantern og få haugevis med flere avanserte funksjoner som kameraet mangler.

 

Jeg holdt forøvrig på å gå i en felle som du bør styre unna. Det billigste kitet du finner hos lefdal osv inneholder et objektiv UTEN bildestabilisator (hos canon kameraer så er de innebygd i objektivet og ikke kamerahuset) og du bør absolutt legge i litt mer for å få det dyrere kitet med det andre objektivet!

 

Om du vil ha litt tilbehør med på kjøpet (større minnekort, stativ osv.) så anbefaler jeg deg å kjøpe kameraet på Lefdal Storo. De er veldig greie på å slå av noen hundrelapper på beløpet. Jeg fikk til og med lov til å kjøpe kameraet på et tidspunkt, og så senere kjøpe stativ til en redusert pris, når jeg følte at jeg hadde behov for det.

 

Kan ikke si noe annet enn gode ord om det kameraet (selv om jeg og er nybegynner), og jeg har fått MYE glede igjen for det. Akkurat nå driver jeg mye med timelapser, noe jeg syntes er utrolig spennende :).

 

Send en pm om det er noe du lurer på! :)

 

Her er første timelapsen jeg lagde, for å teste funksjonen:

http://www.youtube.com/watch?v=BlV1znBObH4&feature=share&list=UUj0WcJEwL5OCdqy_xJRO7yw

 

Her er noen av bildene jeg som amatør-fotograf har tatt:

http://www.flickr.com/photos/66822307@N06/

 

EDIT: ser jeg skumleste litt for fort igjennom tråden. Noen har allerede påpekt det med stabilisator i objektivet :)

Endret av vetle666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter at jeg har installert Magic Lantern så er det kun en ting jeg har stusset over. Det var et bilde som skulle lagres idet jeg skrudde av kameraet. Da sto den i 5 minutter å forsøkte å lagre bildet, før jeg så meg nødt til å dra ut batteriet. Dette har skjedd en gang, medførte ingen konsekvenser og det er umulig å si (ihvertfall for meg) om det skyldtes Magic Lantern eller ikke.

 

Selve installasjonen var superenkel og rett fram. Jeg sto litt fast på ett punkt da jeg ikke fant menyen på kameraet hvor det står om firmwareversjon og der valget om å installere firmwaren er. Etterhvert fant jeg ut at kameraet må stå i en spesiell fotomodus. Guiden jeg leste nevnte ikke det.

 

Funksjonsmessig så er jeg overhvelmet. Som sagt så har jeg benyttet meg mest av intervalometeret. Det fungerer supert, og jeg slapp å forsøke å finne en ekstern utløser å kjøpe (var på lefdal for å hente en jeg hadde kjøpt og betalt i pickup-store, men når jeg kom fram så var de tomme, samme på elkjøp osv).

 

Focus peeking er jo genialt! Dette har jeg alltid på og dette gjør det jo SÅ mye enklere å få fokuset der man ønsker. Det er ikke i alle bildeutsnitt der fokusen kommer like tydelig fram, men det er uansett et genialt verktøy.

 

Jeg forsøkte meg på å skyte litt HDR-video, men resultatet ble ikke så imponerende. Det er høy sjanse for at det er brukerfeil som står bak det. Jeg burde muligens lagt et litt større sprik mellom iso-verdiene.

 

Stabiliteten er upåklagelig! Jeg har aldri merket force-shutdowns eller andre kræsj og jeg har hatt det installert i over en god måneds tid nå ca.

 

Det som også er smart er at Magic Lantern legger seg i en helt egen meny, som du kan få fram ved å trykke på delete-knappen i kameramodus.Du trenger dermed ikke forholde deg til nesten hundre funksjoner og innstillinger om du ikke ønsker det. Menyen er forøvrig meget enkel å navigere i.

 

Dette er det jeg kommer på i farten. Men som sagt så er det jo opp mot hundre innstillinger og funksjoner, så jeg har ikke prøvd alt. Som sagt så er jeg nok fortsatt en amatør, og jeg har ikke noe å sammenligne f.eks focus-peeking i Magic Lantern mot. Det jeg sier kan derfor kanskje oppleves på en måte for en som har benyttet seg av focus peeking i et high-end kamera i årevis uten at jeg er klar over det. Det jeg sier ovenfor er kun min erfaring og opplevelse.

 

Anbefaler alle som vurderer å flashe til Magic Lantern å lese litt rundt i dette forumet. Her diskuterer brukere og utviklere feil og mangler. Så vidt jeg har forstått så er det ingen som har "bricket", eller på noen annen måte ødelagt kameraet sitt, noe som er betryggende. Men som du sier så mangler det fortsatt noen funksjoner.

 

I bunn og grunn så vil jeg anbefale dette kameraet for nybegynnere som meg, og når man har fått kontroll på basisen så kan man installere Magic Lantern for å lære seg mer avanserte funksjoner, om man ønsker det.

 

Ellers er det bare å spørre om noen lurer på noe om funksjonene osv, så skal jeg svare så godt jeg kan!

 

EDIT: Virker som om utviklerne er veldig flinke til å komme med hyppige oppdateringer. Muligens litt for ofte, men slik er det kanskje når de skal ha ting testet til en stable versjon? Når jeg installere min nightly så var det kommet en ny versjon de tre siste dagene. Virker som om de legger ut ny nightly med en gang de har gjort endringer.

Endret av vetle666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for grundig svar, det var god nok informasjon til at jeg nå skal tørre å installere det på mitt 1100D. Har frem til nå vært veldig skeptisk, spesielt siden vi bruker kameraet vårt hver dag til å ta bilde av vår lille 8-måneders datter. At kameraet plutselig skulle få masse problemer hadde vært veldig frustrerende sånn sett.

Lenke til kommentar

Flott med flere innspill! :)

 

Jeg fikk tatt en rask tur innom og testet både D3100 og 1100D og var mer fornøyd med Nikon-en i hånda. Da jeg ønsket å slå til på det tilbudet som var på elkjop.no før helgen så måtte jeg bestemme meg raskt og jeg falt da ned på d3100 med vanlig 18-55 til 1800,-. Synes det var en bra deal.

 

Finnes det noen Magic Lantern-lignende for Nikon?

 

Men av det jeg har lekt med kameraet til nå så må jeg jo si at det hadde vært fint med bildestabilisator, spesielt siden jeg prøvde å ta noen kveldsbilder. Så jeg har kikket litt på andre alternativer (er jo åpent kjøp), men da må jeg jo selvfølgelig opp i en helt annen prisklasse. Jeg vet jo ikke hvor gøy jeg vil synes dette er, så dermed er kan jeg ikke ta helt av ifht pris, men jeg har lekt litt med tanken på å øke pristaket til 5k.

 

Da ser jeg eventuelt for meg noen slike alternativer. Men før det, jeg mener å huske at Pixmania.com fikk mye tyn i gamledager, men er det en alright nettbutikk nå? Og er prisene som er der de gjeldende, eller er det noe toll og sånt tull i tillegg?

 

NIKON D3100 + OPTIK 18-55 VR + 55-300 VR ok, dette blir litt over 5k, men litt lang zoom er kanskje gøy...

 

NIKON D3100 + objektiv AF-S DX 18-55 VR + objektiv AF-S DX 55-200 VR her får jeg jo kanskje kjøpt et stativ og ekstra batteri også og kommer under 5k

 

NIKON D3100 med 18-105 VR står at det skal være et mer alt-i-ett objektiv..?

 

NIKON D5100 + AF-S VR DX 18-55 mm objektiv + AF-S VR DX 55-200 mm objektiv dette blir jo et litt bedre kamera, er kanskje verdt prisforskjellen? Jeg vet ikke om jeg i utgangspunktet trenger bedre enn D3100, selv om det hadde vært moro med en bedre skjerm bl.a....

 

Canon'ene (f.eks. 600/650) blir til gjengjeld en del dyrere. Det kan kanskje finnes alternativer fra de andre kameraprodusentene, men det er gjerne Nikon og Canon som vinner testene jeg har sett.

 

Det må kanskje bli med unntak av dette PENTAX K-30 svart + DAL objektiv 18-55 mm + DAL objektiv 50-200 mm, det har vel både autofokus og stabilisator i huset? Men har også lest at det ikke er et veldig nybegynnerkamera...

 

Jeg er jo i utgangspunktet ganske blank (eller har vært... har vel stort sett bare brukt mobilkamera, og ikke så mye det heller...).

 

Eller er det ellers noen alternativer jeg har oversett da? Eller noen andre tips? Får jo også et 650D til under 5k, men bare med ett objektiv, selv om det jo hadde vært moro med touch screen bl.a.... Men kan jo hende det dukker opp i et Nikon-hus jeg kan oppgradere til senere evt også.

 

Tar gjerne i mot flere tips, som dere skjønner, så er ikke alt avgjort enda... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...