Furious Waffle Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Hey! Broren min har greid å sprenge bass (2x12") elementa te den den andre broren min. Jævelig bra gjort egentlig. Så,ingen veit hva som er feil,det var ikke de som satte opp anlegget heller det var en annen en som antakeligvis ikke har NOE peiling på anlegg (som meg), og det straffet seg jo til slutt. Det skjedde lørdag som var, på kvelden, når de var ute å kjørte. Da begynte det å ryke ifra basselementa,sa de på søndag. Okay,så greia er rett og slett det at jeg har lyst til å finne ut HVA som skjedde og HVORFOR. Jeg tviler litt på han typen som kobla detta her da så det jeg tror er at alt av ting ikke er kompatible ovenfor hverandre. Alt er koblet slik som dette her: Forsterker->Forsterker->2xbass element 2xhøyttalere Hvis dere skjønte det.... Ingen av dem har NOEN anelse på hvor masse effekt og Ohm og alt dette er på. Så det er nok noe der,kan hende han bare spelte altfor høyt. Uansett,jeg er nysgjerrig på dette her og uansett hva de gjorde galt så har jeg lyst til å lære meg litt basic om anlegg da. Hva du kan koble sammen,hva du IKKE bør koble sammen med hensyn til Ohm og Watt (effekt). og en ting til,hva er en brokopling? Er det noe annet ord for paralell og/eller serie kobling? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 (endret) Den vanligste grunnen til at høyttalere blir ødelagt er nok at en spiller for høyt med for svak forsterker. Endret 12. februar 2013 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Furious Waffle Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Det er nok mest sannsynlig det som har skjedd da...xD Fant ut at den ene forsterkeren var på 1500 rms, hva er rms? O.o og fant forresten ut at de to bass elementa var på 800 w hver,det blir da altså 1600 w belastning på forsterkeren. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 (endret) RMS = Root mean square. Vanligvis snakker man om f.eks "250 watt RMS", hvorav da RMS på en måte er en betegnelse på et gjennomsnitt (i motsetning til f.eks. "250 watt peak"). Grunnen til at et basselement sprenges, er at det beveger seg mer enn konstruksjonen tillater, og man får rett og slett mekanisk svikt i innfestningene til membranet. Man har spilt for høyt, rett og slett. Andre feil som skjer, er at kobbertrådene som bringer strøm til spolen, blir for varme og brenner opp - da blir det dørgande stille. Dette kan for eksempel skje ved mismatch på impedansen til høyttaleren og utgansimpedansen til forsterkeren og for mye effekt levert. Diskantelementer er nok litt mer utsatte for det Fogg snakker om; dersom man spiller med en forsterker som ikke har kraft nok, vil man få forvrengt lyd siden forsterkeren "stanger i taket" når den prøver å levere nok effekt, noe som i høyt volum kan skade skjøre diskantelementer. Endret 13. februar 2013 av Distressor Lenke til kommentar
Furious Waffle Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 nice nice det der var jo et greit og tydelig svar Menne hva er impedans for no'? Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Det er vekselspenningens svar på motstand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå