Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen idioter prøvde å stjele bilen min!

samye83

Anbefalte innlegg

Skulle hente kona på jobben igår og ble overrasket da jeg så at låsen som vanligvis sitter på dørhåndtaket var borte. Var et hull som hilste på meg. Også har de prøvd å få opp døra med brekkjern uten å lykkes. Så gikk de løs på bagasjeluka. Ødela låsen der også, brukte brekkjern og kom inni bilen. Så gikk de løs på tenningslåsen. Den er helt ødelagt nå. Tror de ikke visste at bilen min hadde startsperre. Det er en toyota celica 1996 modell, som så akkurat ut som sin forgjenger uten startsperre. Alt de tok var 60 kr i mynter for bom, stereo til 8k lot de stå igjen...

Nå kommer spørsmålet, hva vil det koste å bytte låsene og tenningslåsen. Må jeg bytte startsperren også? Er det en jobb som jeg kan gjøre selv hvis jeg kjøper delene? Er så forbannet på at folk ikke kan holde fingrene sine utnna andres eiendeler!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kun ansvar på bilen, kjørte skadefritt i 5 år, og tenkte at delkasko var unødvendig. Så byttet jeg over til ansvar. Så 2 år etter skjer dette. Har nettopp flyttet inn i ny leilighet med garasje i under etasjen. Har ikke rekket å tegne noe innbo heller. Så jeg kan bare glemme å få noe igjen fra forsikrings selskapene.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ringte dem inatt, hun dama jeg snakket med konkluderte at de ikke dekket det. Men tror kanskje jeg bør ringe igjen imorgen. Så jeg kan få 100% svar på det. Nå må kona gå strekningen om kvelden/natt, og jeg er ikke helt komfortabelt med tanken på alt som skjer for tida.

Lenke til kommentar

Har lest litt om at ansvar kun dekker skader som jeg forårsaker på andres biler. Men skal prøve å ringe inn igjen imorgen.

Men hvis det ikke dekkes av forsikirng, er det noen som vet sånn ca hvor mye det kommer til å koste? Så jeg ikke blir lurt av verksted når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Jævlig irriterende med de klåfingra idiotene rundt omkring, det er så man får lyst til å legge ut et åte og ligge klar i buskene med et balltre. Husker tilbake til hine hårde dager da jeg kjørte scooter. En dag da jeg skulle kjøre, så jeg at et r*sshøl hadde brutt opp tanklåsen på den i løpet av natta og stjålet det som var igjen av bensin på den. Tipper det var rundt 2 liter på tanken. Tenk å lage så mye skader og faenskap bare for bensin til 20-30 kroner.

Den gamle Audien min ble også offer for innbrudd. Ødelagt dørlås og bøyd dør - alt for å stjele den billigste bilstereoen jeg fant på Komplett.no. Kanskje verdt 200 kroner.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Alt arbeidet for 60 kr de fikk med seg, tror det var dårlig timebetaling for de som gjorde det. Men det kommer til å koste meg mye. Ganske irriterende ja.

Jeg er glad jeg putrer rundt på en Suzuki TS50x Der kan man bare skru opp lokket på bensintanken, så da slipper jeg å betale for skader på låser, men den tar 7-8 liter bensin...

Var det alle låsene de ødela?

Den som var nærmest veggen er hel, men kun fordi det er ikke plass til de gjøkene der!

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Jeg er glad jeg putrer rundt på en Suzuki TS50x Der kan man bare skru opp lokket på bensintanken, så da slipper jeg å betale for skader på låser, men den tar 7-8 liter bensin...

Var vel noe sånt på scooteren min også, men tanken var godt under halvfull da jeg parkerte den kvelden i forveien.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Har bedriften kona di jobber i kameraovervåking av parkeringsplassen?

Det skjedde i garasjen til leiligheten min, ikke på jobben til kona.

Du må vel sikkert ha helt nye låser på alle mulige steder og nye nøkler? Det kan vel fort bli et par tusen tipper jeg. i hvertfall på et verksted

Ja, må nesten ha nye nøkler, men håper at de ikke har ødelagt startsperren. Tror den koster mest av alt. Endret av samye83
Lenke til kommentar

Det skjedde i garasjen til leiligheten min, ikke på jobben til kona.

Ja, må nesten ha nye nøkler, men håper at de ikke har ødelagt startsperren. Tror den koster mest av alt.

Hei. Komer nok til å bli en del dyrere enn ett par tusen om du setter bilen på ett verksted. De tar jo gjerne 800 - 1000 kr timen. For å skifte låser må alle dørtrekkene av, eventuellt deksel i bagasjerom + alle deksler rundt ratt stammen. Videre så må jo eventuellt dørene rettes der låsene har vert slik at de nye får ordentlig feste. Bare lås settet koster flere tusen om du kjøper det nytt. Få heller tak i nytt lås sett på ett bil opphuggeri og skift dem selv er ikke så veldig vanskelig. Men litt tid krevende pirke arbeid. Om du må bytte eller reparere startsperren kommer veldig ann på hva slags startsperre du har. Har du kodet nøkkel så må du få kodet om de nye nøklene. Dette koster fort 1500 bare det. Har du passiv tyverisperre så kan det hende at det er nok å skifte låsene. Ville ha prøvd å skifte låsene selv om jeg var deg. Kjøp dem i alle fall brukt på ett huggeri, så sparer du en god del. Om du ikke klarer å skifte dem selv så kanskje du kjenner noen som kan hjelpe deg med dette privat? Håper det ordner seg for deg. :innocent:

Lenke til kommentar

Da jeg og en kompis så på bilen idag, kom naboen min og så på problemet. Han har en bror som var bilmekaniker og bodde i 4.etasje. Han mekanikeren titta på tenningslåsen, og spurte etter nøkkelen min. Etter 2 min med litt knoting så startet bilen min. Tenningslåsen er litt ødelagt, men nå får jeg iallfall liv i bilen :w00t:

Nå må jeg bare se om jeg kan finne låser på hoggeriene, og han sa at han kunne hjelpe meg å montere når jeg fikk tak i låsene. Plutselig ble det mye billigere enn antatt. Men fortsatt har de brukt brekkjern på dørene, så slipper ikke så billig unna når ting må rettes ut og lakeres. Viktigste er at jeg får kjørt bilen.

Fant en ødelagt saks og en rull med gaffateip under bilen min. Virker som de har brukt saks på bilen min også...

Alt i alt så endte det bedre enn jeg hadde fortventet.

@The_Saint: Hva er passiv tyverisperre?

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Gladelig nyhet, jeg ringte til gjensidige og de kunne bekrefte at jeg hadde delkasko på bilen. Jeg som alltid hadde trodd at jeg kun betalte for ansvarforsikring. Da er det billig med delkasko, jeg betaler kun 240 kr i måneden...

Nå er det bare å få kjørt bilen til verkstedet, og alt vil ordne seg. Er så lettet nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...