Henriko19 Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Hei jeg skal ha en engelsk presentasjon om terrorangrepet 9 september 2001, og om det har hatt noe å si for økonomien i USA og verdensøkonomien... Noen tips ? Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Vel, det ga stor effekt på våpensalg. Spesielt i USA. Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 11. september, mener du? Eller misforstår jeg veldig? Lenke til kommentar
Henriko19 Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Oja, jeg skrev feil 11 september 2001 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Terrorangrepet 11. september 2001 ødela og skadet 21 bygninger i New York, som utgjorde 31,2 millioner kvadratfot (i underkant av 3 millioner kvadratmeter) kontorareal. På grunn av en slik reduksjon i tilbudet på kontorplass, skulle man tro at leieprisene på kontorer i New York ville stige, men overraskende nok viste etterspørselen seg å synke. Gjennomsnittlig leiepris var i utgangspunktet 52,50 USD per kvadratfot, men etter terrorangrepet sank prisen til 50,75 USD. Samtidig sto flere kontorer tomme enn før (9,3 % i november mot 8 % i august). Virkningen var størst i Manhattan, i området der World Trade Center tidligere hadde stått. Årsakene var ødeleggelsene, forurensingen og et dårligere transporttilbud som gjorde det lite attraktivt å leie kontorer der. Samtidig bestemte firmaene som var rammet av terroren seg for å reevaluere behovet sitt og endte opp med å etterspørre mindre kontorareal enn tidligere. I tillegg ble den økonomiske veksten i USA bremset i slutten av 2001, som også var en virkning av terrorangrepet. Terrorangrepet hadde også økonomiske virkninger i andre amerikanske byer, som for eksempel Chicago. Etterspørselen etter kontorareal sank rundt viktige landemerker og bygninger som kunne være potensielle terrormål. Dette eksempelet gjelder kanskje mer lokalt enn globalt, men terrorangrepet fikk merkbare konsekvenser for økonomien i New York, hvilket påvirket økonomien i USA, som igjen er en stor og viktig økonomi som henger sammen med resten av verden. Dette er hentet og fritt oversatt fra læreboka mi i mikroøkonomi. Kilder: * Jason Bram, James Orr, and Carol Rapaport, "Measuring the Effects of the September 11 Attack on New York City," Federal Reserve Bank of New York, Economic Policy Review, November, 2002. * Alberto Abadie and Sofia Dermisi, "Is Terrorism Eroding Agglomeration Economies in Central Business Districts? Lesson from the Office Real Estate Market in Downtown Chicago," National Bureau of Economic Research, Working Paper 12678, November, 2006. 1 Lenke til kommentar
Henriko19 Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Tusen hjertelig takk! Nå fikk jeg mye viktig informasjon :) :) Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Oja, jeg skrev feil 11 september 2001 Fint om du endrer tittel på tråden, kanskje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå