Gå til innhold

Luis Suarez-tråden


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
blir (ifølge oss) tilsynelatende uskyldig dømt.

 

Det er vel nettopp dette veldig mange synes er litt "morsomt", at mange av dere fortsatt er såpass sikre på at han er uskyldig dømt.

 

Hvem har mest kredibilitèt i bevisene som legges frem i tråden?

Uavhengige språkeksperter som ikke tjener på at Suarez blir utestengt, eller blogger/innlegg som blir skrevet av hardnakkede L'pool fans?

 

Jeg har all mulig respekt for Liverpool som lag og fansen, derfor synes jeg det er trist å se at såpass mange forsatt er så innbitt på at den spilleren dere har som alltid klarer å bre om seg med eder og galle, er helt og holdent uskyldig.

Fyren klarer jo ikke en gang å virke troverdig på sitt eget morsspråk, samtidig som han har oppgitt forskjellige vitnemål til forskjellige personer, mens Evra alltid har oppgitt den samme historien.

 

"Det fine med å fortelle sannheten, er at man slipper å måtte huske" lyder et ordtak, og det er vel ingen tvil (utifra rapporten) hvem som virker å slite mest med å oppgi samme forklaring.

Lenke til kommentar
blir (ifølge oss) tilsynelatende uskyldig dømt.

Hvem har mest kredibilitèt i bevisene som legges frem i tråden?

Uavhengige språkeksperter som ikke tjener på at Suarez blir utestengt, eller blogger/innlegg som blir skrevet av hardnakkede L'pool fans?

181. The experts noted that the use of the verb form "porque tu eres negro" is not the most usual form for Montevidean Spanish, since the form of the verb "ser" most commonly used would be the "vos" form, that is "porque (vos) sos negro". Nevertheless, a small percentage of people from Montevideo do use the "tu" form (in contrast to Buenos Aires, where it is rarely used) or even a mixture of both.

 

I read and noticed that the panel noticed this. The problem is that they do not make anything out of it. The use of "tu" is very uncommon in Montevideo --basically a few individuals in the highest social layers, or people from the south-east of the country (and Suarez was born in the north-west part of it , and "porque tu eres negro" sounds utterly "literary". Evra makes Suarez to sound like an XIX century writer from Cuba or Mexico. No football player would talk like that, believe me. On the other hand, that is exactly the way Evra or anybody familiar with Spanish from Spain (not from Uruguay or Argentina) would have made the sentence up if he had to invent it.

It is just totally implausible that Suarez used that language. It seems to me that their experts called FA's attention to this key issue, and they just did not weighted it correctly and dismissed it as unimportant. But is is important.

87. Mr Evra and Mr Suarez are agreed that they spoke to each other in Spanish in the goalmouth. Mr Evra said that he is not exactly fluent in Spanish but that he can easily converse in Spanish. For Mr Suarez, Spanish is his native language as a Uruguayan. Mr Evra told us that he began the conversation by saying "Concha de tu hermana". Mr Evra's evidence was that this is a phrase used in Spanish like when you say "******* hell" in English, but the literal translation is "your sister's pussy". Mr Suarez did not hear Mr Evra say this. One of the video clips that we have seen, taken from a close up angle behind the goal, does appear to support Mr Evra's evidence that he started the conversation with this comment.

 

There is no room for interpretation. "La concha de tu hermana" is a very gruesome insult. It means literally "Your sister's ****", and it is what you would say just before, say, getting in a fist fight with something--because there is no room for more words after such a violent verbal attack.

Håper dere er stolt av gullgutten deres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Håper dere er stolt av gullgutten deres.

 

Så du tar meg for å være Man.U gutt?

Skivebom.

 

Uansett, det jeg ikke forstår er hvorfor dere veier disse ordene som du velger å "vise meg" tyngst?

Kanskje fordi dere selv tjener på at dette er sant?

Hvem har skrevet disse ordene, og hvorfor skulle hans ord veie tyngre enn flere uavhengige språkeksperter?

 

Jeg ser dere har "beviser", men for meg har de ingen kredibilitèt så lenge ingen nevnes som forfatter og om forfatteren har noen som helst erfaring innen et yrke/livssituasjon som er relevant for språktolkning?

 

Det finnes jo også kristne som har "beviser" på at Eva og Adam fantes, hvorfor tror dere evt. ikke på disse selvutnevnte "sannhets-kjemperne"?

 

Selv om man er tilhenger av et lag, så er det lov å erkjenne at lagmedlemmer kan gjøre og si ting som er feil.

 

 

Edit:

 

Og igjen, det er flere forskjellige forklaringer (så vidt jeg kunne tolke rapporten iallefall) fra forskjellige individer i L'pool leieren, som har fortalt det Suarez fortalte de hadde skjedd, her spriker det såpass mye at det er grunn til å være ganske så mistenksom på om Suarez faktisk forteller sannheten, eller sannheten med modifikasjoner.

 

Slik trenger man ikke språkeksperter for å skjønne.

Endret av Snurreleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selv om man er tilhenger av et lag, så er det lov å erkjenne at lagmedlemmer kan gjøre og si ting som er feil.

Det er jo hevet over enhver tvil at Suarez har sagt noe han i etterpåklokskapens navn aldri skulle ha sagt. Han hadde likevel ingen intensjon om at det skulle være rasistisk, men at det er en helt vanlig talemåte der han kommer fra. Dette har blitt bekrfetet av flere, sannsynligvis også i vitnemålet til United sin egen Javier Hernandez, men som selvfølgelig ble avvist av komiteen da Hernandez ikke holdt seg til fakta og fordi han ikke kan regnes som en språkekspert.

 

Jeg ser dere har "beviser", men for meg har de ingen kredibilitèt så lenge ingen nevnes som forfatter og om forfatteren har noen som helst erfaring innen et yrke/livssituasjon som er relevant for språktolkning?

Skal man bevise skyld eller uskyld? Folk går gjennom rapporten fra komiteen, og finner flere mangler ved bevisene som ble brukt mot Suarez. Det er dèt som er poenget.

 

Jeg kan jo bare kopiere hva en som har skrevet mye i denne sammenhengen introduserer seg selv som. Hvis du er interessert kan du lese hele innlegget her.

 

I am a native speaker of Montevideo, a PhD in Spanish by Stanford, and currently a professor of Spanish at Brown University, and if I was called to court on this, I would categorically deny that Suarez, who lived his adult life in Montevideo—despite being born in Salto—could have said other than “vos sos negro”. There is no way in the world he could have said to Evra, spontaneously and as a reaction to Evra’s words and attitudes, “porque tu eres negro”—and much less “tues negro”, that doesn’t exist. Simply “tues” is no Spanish.

Despite of that, the FA makes it stand and transcribes it in their report, and substantiate their conviction on these words.

 

I read the whole FA report. I am a Uruguayan born in Montevideo, currently a university Literature and Language professor in the US. It is clear to me that the Spanish language reported by Evra is inconsistent with Luis Suárez’s way of speaking Spanish. I am surprised nobody (and especially, the Liverpool lawyers) raised this point. The key is that Evra makes Suárez to appear using forms of Spanish Suárez just wouldn't use. Suárez cannot speak as Evra reported him speaking. And that strongly suggests that Evra made the whole thing up.

Og igjen, det er flere forskjellige forklaringer (så vidt jeg kunne tolke rapporten iallefall) fra forskjellige individer i L'pool leieren, som har fortalt det Suarez fortalte de hadde skjedd, her spriker det såpass mye at det er grunn til å være ganske så mistenksom på om Suarez faktisk forteller sannheten, eller sannheten med modifikasjoner.

 

Slik trenger man ikke språkeksperter for å skjønne.

Les innlegget jeg posta, så skjønner du hvorfor man ikke kan legge til grunn forklaringen fra Comolli hvertfall. Det er helt sinnsykt at disse "uavhengige språkekspertene" ikke fanger opp dette her.

Endret av Funtazz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva skal jeg svare på?

Du kan begynne med å svare på hvem Evra har anklaget for rasisme tidligere.

 

FA sin rapport er gjort på ordet til Evra, det mener jeg er feil ettersom vi snakker om Evra.

Hjelpe meg. Les nå den fordømte rapporten før du åpner kjeften din. Du har jo åpenbart like lite peiling som Hewitt når du uttaler deg.

 

Kanskje du skal se at det finnes to sider av en sak. Les mye av det jefe referere til. Ifølge han som har skrevet det inneholder rapporten til FA flere grammatiske feil, og tilogmed ord som ikke finnes i det spanske språket. Tar du standpunktet til han som er språkeksperten så snakker Suarez dårlig spansk i følge det som står i FA rapporten. Det svekker jo troverdigheten at man setter tvil om spansken som Evra har anklaget Suarez for.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal være så jævla kry. Du har da faen meg, som alle andre, sagt FA er idioter. Men når noe slikt som dette dukker opp så er faen meg FA troverdige, eksperter og oraklet på rett og galt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stemmer for at alle spillere går med båndopptakere fra nå av.

 

Forresten er det vel ingen som sier at Kuyt lyver, at han har mistforstått hva Evra sa til Marriner er forståelig. Og der er det ikke bare Evra sitt ord, Marriner har også vitnet om hva Evra sa til han. Så jeg kommer ihvertfall ikke til å anklage Kuyt for noe, klubbfølelse kombinert med dårlig hørsel og støy fra tribunen.

 

Suarez er ikke verd å nevne, denne rapporten burde holde ihvertfall som en god pekepinn på hva han er. Om det var et tynt grunnlag å dømme han på får så være, kanskje også derfor han "bare" fikk 8 kamper. Hadde det vært konkluderende beviser tror jeg straffen hadde vært mye verre, og jeg tror Terry er i en jævla knipe.

Lenke til kommentar

Beste er at det konsekvent står "Because you are niggers" e.l. Setningen gir ingen mening.

 

Personlig leser jeg rapporten, og skjønner at Suarez ble dømt, sånn som opptredenen var. Derfor tenker jeg nå at vi får bare legge det bak oss, akseptere straffen som menn, og se frem til han kommer tilbake fra suspensjon.

 

Shitty i kveld gutta, bør bli en ålreit kamp? Mange som snakker om trekløveret Gerrard, Suarez og Carroll fra start, et trekløver som bare har 69 minutter sammen på banen siden Suarez og Carroll kom til klubben. Glær mæ!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det virker som du mener at Fa er konsekvent? :wee:

 

Nei, så absolutt ikke, men når de faktisk er det så må man nesten nevne det.

 

"Mackie is referring to the regrettable incident nine years ago, when he was playing for Reading and racially abused the Sheffield United striker Carl Asaba. He publicly apologised 48 hours later during a press conference where he was joined by Alan Pardew, the Reading manager at the time, and John Salako and Tony Rougier, two black team-mates who offered to support him. Mackie also voluntarily donated two weeks' wages to the Kick Racism Out of Football campaign.

 

Asaba accepted the apology and Sheffield United, after initially complaining to the Football Association, said they did not want to take the matter any further. The FA, however, proceeded to charge Mackie with misconduct and two months later banned him for eight matches, five of which were suspended, and fined him £3,000, £1,500 of which was suspended"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Shitty i kveld gutta, bør bli en ålreit kamp? Mange som snakker om trekløveret Gerrard, Suarez og Carroll fra start, et trekløver som bare har 69 minutter sammen på banen siden Suarez og Carroll kom til klubben. Glær mæ!

Hadde vært særdeles interessant. Tipper dog at Stevie entrer banen litt uti andre omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...