Gå til innhold

Bygge om 4 år gammel Dell. Innspill?

Anbefalte innlegg

For omtrent 4 år siden (da jeg var ung og dum) kjøpte jeg meg en Dell pc. Noen av delene, spesielt grafikkortet takler ikke lenger moderne spill, og det er tid for oppgradering. Etter å ha sett litt på pc'en og dens komponenter, og har funnet ut at jeg ønsker å bytte følgende deler: GPU, hovedkort, kabinett, strømforsyning. Beholder dermed min i7 920, minne på 8 gb (usikker på frekvensen, men bytter det om det viser seg at det ikke holder mål), mine to harddisker på 500 gb hver og DVD driven.

Har sett litt på følgende erstatninger:

GPU: Asus Geforce GTX 660 Ti. Får dette for ca. 1850 fra Amazon

Hovedkort: Msi-Z77A-GD66

Kabinett: Cooler Master Storm Scout Veldig praktisk med håndtak :)

Strømforsyning: Corsair CX 600W V2 Har lite peiling på strømforsyninger, så bare tok noe tilfeldig egentlig.

Lurer altså på om dere har feedback på produktene, og om dere foreslår noen utskiftninger jeg kan foreta. Kan sikkert gå noen hundrelapper høyere per komponent dersom det viser seg å være lurt. Har også tenkt litt på SSD, men da får vi ta det litt som det kommer.

Setter stor pris på feedback, kritikk og erfaringer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket hovedkort vil dere isåfall anbefale? Ser at prisene ligger noe over det jeg hadde sett for meg. Har et Dell Inc. 0R849J A01, men tror ikke det holder mål. Hadde tenkt å clocke prosessoren litt, men får ikke det til på det kortet jeg har nå..

Fortolling er ikke et problem ettersom mine slektninger bor i England, og jeg bare sender det til dem :)

Endret av Thad Castle
Lenke til kommentar

Når det kjem til strømforsyning, så vil eg på det sterkaste anbefale å kjøpe ein modulær strømforsyning(modulær=du kan koble av diverse kabler som du ikkje bruker)

Dette vil føre til mindre rot i kabinettet, og det blir betre luftflyt i kabinettet, som igjen kan føre til mindre støy og betre temperaturer :)

Angrer på at eg fant ut dette for seint sjølv :hrm:

Lenke til kommentar

Liten oppdatering:

Angående hovedkort så har jeg tenkt litt, og kommet frem til at jeg beholder det jeg har inntil Intel lanserer Haswell, og så dropper jeg min i7 til fordel for en ny en (i5?), i tillegg til et nytt hovedkort :)

Når det kjem til strømforsyning, så vil eg på det sterkaste anbefale å kjøpe ein modulær strømforsyning(modulær=du kan koble av diverse kabler som du ikkje bruker)

Dette vil føre til mindre rot i kabinettet, og det blir betre luftflyt i kabinettet, som igjen kan føre til mindre støy og betre temperaturer :)

Angrer på at eg fant ut dette for seint sjølv :hrm:

Tusen takk det viste jeg ikke :) Ser denne grei ut? Er ikke så veldig interessert i å bruke mye mer enn 6-700 på PSUen.

Edit: Feil link

Endret av Thad Castle
Lenke til kommentar

PSUen burde være mer enn god nok. Hvis du ikke skal kjøpe hverken hovedkort eller CPU med det første kunne det nok vært en ide å kjøpe SSD. Med en SSD på 128 GB ville du nok merket stor forbedring på ytelsen.

Endret av Rachel Zane
Lenke til kommentar

Ser at du har bestemt deg for å behalde det du har no, så då ville eg ha følgt rådet til Rachel Zane om å kjøpe SSD til å ha som OS disk. Dette er desidert den oppgraderingen til kjem til å merke best.

Når det kjem til PSU, så er det litt å tenke på. Kor stor PSU trenger du? Skal du ha mange HDD/SSD? Skal du ha meir enn 1 skjermkort? Merke på PSU, pris. Osv. Skal du ha den med vidare i framtidige bygg?

Og eg tviler på at du klarer å tyne noko særleg overklokking ut av den pcen. Av eigen erfaring så veit eg at Dell ikkje setter inn meir enn akkurat det som trengs av PSU og andre deler i pcen. Samt at biosen som dei (ihvertfall hadde), var dårleg med valg når det kjem til OC.

Lenke til kommentar

Ser at du har bestemt deg for å behalde det du har no, så då ville eg ha følgt rådet til Rachel Zane om å kjøpe SSD til å ha som OS disk. Dette er desidert den oppgraderingen til kjem til å merke best.

Når det kjem til PSU, så er det litt å tenke på. Kor stor PSU trenger du? Skal du ha mange HDD/SSD? Skal du ha meir enn 1 skjermkort? Merke på PSU, pris. Osv. Skal du ha den med vidare i framtidige bygg?

Og eg tviler på at du klarer å tyne noko særleg overklokking ut av den pcen. Av eigen erfaring så veit eg at Dell ikkje setter inn meir enn akkurat det som trengs av PSU og andre deler i pcen. Samt at biosen som dei (ihvertfall hadde), var dårleg med valg når det kjem til OC.

Planen var å oppgradere slik som i førstepost, men siden jeg da måtte kjøpe et gammelt hovedkort var det ikke så veldig fristende, og i førsteomgang kjøper jeg inn GPU, PSU og kabinett (og ssd muligens). Venter så til Haswell kommer ettersom jeg ikke er desperat etter nytt hovedkort og prosessor, så kjøper jeg en i5 og et passende hovedkort. Hører det lurt ut?

Angående PSU så vil jeg ha en god PSU, som ikke støyer, bråker eller koster skjorta. 2 HDDer + evt. ssd og en GPU (tror ikke jeg har behov for SLI) i tillegg til ovennevnte komponenter bør den klare. Tips?

Apropos GPUen (asus gtx 660 Ti), vil den kunne kjøre de fleste spill på ultra, og hvor lenge ca. vil det holde?

Har også spørsmål om kabinettet. Virker det greit? Sett litt på r4, men det er litt kjedelig imo, og det har heller ikke håndtak.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har nettopp vært i samme båt som deg, og byttet disk (SSD) kabinett, skjermkort og PSU, pluss vifter. Jeg beholdt hovedkort, RAM og CPU - som du har tenkt å gjøre. Fokuset var å få ned støy og få opp hastighet.

Jeg er superfornøyd med resultatet!

Ente opp med Kingston 240 GB SSD, Fractal Design Define R4 kabinett, Sapphire Radeon HD 7870 GHz Edition skjermkort, og to nye Noctua-vifter til CPU-kjøleren min. Og så fikk jeg en Silver Power PSU som er stillegående.

Jeg har laget et lite forslag til deg her på prisguiden: https://prisguiden.no/liste/138566

Dette burde borge for støysvakt og meget bra ytelse. Det eneste jeg ikke er brennsikker på i denne listen er strømforsyningen, det bør sjekkes nøyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...