Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom "Offshoreteknologi" og "Undervannsteknologi"?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Problemstillingen lyder som følgende; Hva er forskjellen mellom "Offshoreteknologi (UIS)" og "Undervannsteknologi (HIB)"?

Eller er dette i praksis det samme, men bare forskjellig navn på studiet? Er det forresten ex. phil på studiet offshoreteknologi hos UIS? Jeg klarer ikke å bedømme det ut i fra den ubrukelige nettsiden som dere finner her;

http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer_og_sivilingenioer/femaarig_master_i_teknologi_(siv.ing.)/offshoreteknologi/

Nå er Universitetet stengt, og jeg kan derfor ikke ringe dit og håper at vi får løst dette idag.

Tricell.

Edit: syntaks error

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidene til 5 årig master ved UIS er ubrukelige. Se heller på sidene for 2 årig master for det aktuelle studiet

Edit: Hvis du skal ta hele bachelor forløpet så har ikke naturvitenskaplige studier ved UIS ex.phil men en integrert "vitenskapsteori og etikk" del i en 20 studiepoengs bachelor oppgave. Jeg tok dette faget da det var et separat 5 studiepoeng fag og det var veldig interessant!

Endret av Salt_Skin
Lenke til kommentar

Den største forskjellen er at programmet på HiB er et bachelorprogram, mens på UiS er det et masterprogram. Jeg går på offshoreteknologi på UiS, så kan sikkert si et par raske ord. Holder på å fullføre tredje året mitt nå, med bygg som valgt bachelor.

Offshoreteknologi er basert på 3+2-modellen, så du tar en bachelorgrad innen bygg (konstruksjonsteknikk) eller maskin først, før du starter på masterprogrammet i offshoreteknologi. På HiB er det kun 3-årig bachelor innen undervannsteknologi, så man starter spesialisering der tidligere - men får da ikke mer enn en B.Sc.

Nå kan jeg bare sammenligne med bygg, men det ser ut til å være veldig lite mekanikk på HiB. Jeg har masse mekanikk gjennom fag som konstruksjonsmekanikk 1+2, stålkonstruksjoner 1+2, betongkonstruksjoner 1+2 og konstruksjonslære. Ser kjapt på fagplanen til HiB, og det er særdeles lite mekanikk der. Det er noe fluiddynamikk og termodynamikk, og det har de vel også en del av på maskin ved UiS.

På masternivå på offshoreteknologi kan man velge spesialisering i enten undervannsteknologi eller industriell teknologi og driftsledelse, og det ser ut som HiB-programmet heller mer mot sistnevnte. Der er emner som risikostyring, drift, vedlikehold og pålitelighetsanalyse sentrale.

Ja, ex.phil. er obligatorisk, men det ser ut som de har bakt det inn i bacheloroppgaven og gjort faget til 20 stp.

http://www.uis.no/st...ologi_(siv.ing.)/offshoreteknologi/?subjectID=BYGBAC_1%3A2012%3ABOKMÅL

Edit: +1 til det SaltSkin sier. De kaller det ikke ex.phil., men vitenskapsteori og etikk.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker for svar,

Men hvordan er undervisningen hos UIS? forelesninger, klasseroms undervisning?

Hva er best? 3 år på HIB med undervannsteknologi og deretter 2 år på NTNU med undervannsteknologi? Det virker som at en blir "fullblods" sivilingeniør innenfor undervannsteknologi.

Eller 3+2 på UIS med generell konstruksjonsteknikk i begynnelsen, før du får begynne på undervannsteknologi til mastergraden.

Eller spiller det kanskje ingen rolle? Jeg vurderer UIS fordi HIB har beinharde inntakskrav nå, og NTNU har veldig tung matematikk og meningsløse ex. phil. Det som er det fine med UIS er at det har forkurs til ingeniørutdanning.

Lenke til kommentar

Avhenger av fagene; det er for det meste forelesninger. Størrelsen på fagene varierer; de store fellesfagene har vel 450-500 studenter, mens andre fag er nede på 30-40-tallet et sted.

Også veldig avhengig av foreleser, noen fag er en stor monolog fra foreleseren, mens i andre fag blir det mer klasseromsmiljø med mye deltakelse fra salen.

Det er derimot ikke som på videregående der man kommer opp på tavlen og gjør oppgaver, hvis det var det du tenkte på med klasseromsundervisning.

Noen fag har labøvinger også, for min del av det fagene geoteknikk og bygningsteknologi (de har vel fått nye navn i den nye fagplanen).

Hva som er best aner jeg ikke. Fordelen med programmet på UiS er at du kan bli tatt inn på master med en gang, og slipper å søke opptak, samt at du får en veldig anvendelig bachelorgrad. Med en bachelor i bygg kan du f.eks. ta master i konstruksjon og materialer, industriell økonomi, risikostyring og samfunnssikkerhet. Det er de første jeg kommer på som er tilgjengelige på UiS; poenget er at du kan bygge på til mye annet dersom du ombestemmer deg underveis. Usikker på hvor fleksibelt det er med en såpass spesialisert bachelor som du får på HiB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så når du tar "Offshoreteknologi" så får du en helt vanlig bygg bachelor? der du har lært om husbygging, veier og broer? Eller er det konstruksjonsteknikk med stål, om hvordan oljerigger, skip, og andre stålkonstruksjoner er konstruert?

Lenke til kommentar

http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer_og_sivilingenioer/bachelor_i_ingenioerfag/bygg/

Kikk litt på beskrivelsen der og klikk deg inn på de ulike fagene, der står det en del om hva som er sentrale problemstillinger.

En oljerigg er så ekstremt stor og sammensatt at man ikke lærer hvordan den er konstruert. Vi har lært om søyler og fundamentering, som vil være viktig for en oljerigg, og også som rammekonstruksjoner i stål, som isolert sett er en liten del av en oljeplattform.

På en plattform vil man f.eks. ha behov for en boligbrakke, og vi har lært hvordan vi kan dimensjonere betongsøylene og hulldekkene som skal utgjøre konstruksjonen - men en hel plattform er altfor omfattende.

Skip har vi derimot aldri vært innpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...