Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lege har prøvd å svindle meg.

Samhot

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg traff helt riktig emne her, men håper noen kan hjelpe meg med saken jeg har havnet opp i.

For rundt 2,5 mnd siden hadde jeg behov for å få skrevet ut en legeattest hos legen min. Jeg er diabetiker og har ofte behov for dette i forskjellige sammenhenger. Jeg ringer kontoret til den nye fastlegen min og ber om dette. Får beskjed om at det ikke er mulighet for å få gjort dette før om en ukes tid.

Prøver igjen neste dag, i håp om at noen har avbestilt en time. Får beskjed av resepsjonisten om de hadde en ledig time senere på dagen.

Da jeg kommer til legekontoret er det ikke fastlegen min som tar meg imot, men en annen kvinnelig lege. Vi går inn på kontoret hennes, og jeg forklarer at jeg trenger en legeattest.

Hun har tydligvis forberedt seg, og drar opp et ark fra Legeforeningen. Det var en slags pristabell, hvor det stod priser på forskjellige legeattester til forskjellige formål. Min legeattest var angående en søknad til fritak fra verneplikt grunnet helse. Prisen på dette var da 450 kr.

Allerede her begynte jeg å lure, fordi hos min tidligere fastlege har jeg betalt 69 kr for en legeattest.

Videre ber hun om at hun skal ha betalt de 450 kr kontant, inne på sitt kontor. Jeg hadde ingen kontanter på meg, og ble derfor bedt om å ta ut penger om jeg ville ha attesten. Jeg går ut for å ta ut pengene. På veien så bestemmer jeg meg for om å ikke gi disse pengene til henne, fordi jeg syns dette er en latterlig pris å betale. Og dette informerer jeg henne om når jeg kommer tilbake.

Hun blir nærmest forbannet på meg, og skjeller meg nesten ut for å ha "kastet" bort tiden hennes. Hun drar også opp noen problemer jeg har hatt med min helse, som jeg kun har forklart til min fastlege, og nærmest bruker dette mot meg. Altså, hun oppførte seg uhyrlig uproffosjonelt.

På vei hjem ringer jeg til legekontoret og forteller de hva som har skjedd. Jeg får beskjed av de at det er strengt forbudt for alle legene å ta seg betalt fort tjenester inne på sitt kontor. De skal betales for på en automat ute i venterommet.

De sier at de skal undersøke saken, og komme med tilbakemelding om hva som skjer med saken. Jeg lar det ligge, siden jeg er mye opptatt med studiene mine og regnet med at de ville ta seg av dette.

Jeg har altså fortsatt ikke hørt noe fra legekontoret. Og nå i ettertid har jeg tenkt mye på hva som skjedde. Derfor lurer jeg på:

Burde dette egentlig vært en politisak fra første stund?

Skal jeg ta kontakt med ledelsen og høre om det har tatt seg av forholdet?

Anmelde saken nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg sa jeg trengte når jeg ringte var en bekreftelse på at jeg er diabetiker, som jeg skulle sende inn til vernepliktsverket. Prisen er jo veldig høy på et ark med en setning og en underskrift på. Men det som er problemet her er jo at hun ba om kontant betaling på kontoret.

Lenke til kommentar

Attest og erklæring er etter det eg forstår to ord som blir brukt om kvarandre. Det i seg sjølv er ikkje poenget her.

Legeattest eller legeerklæring er en erklæring fra lege om et medisinsk forhold som kan innebære økte rettigheter for en person, enten som bevis på at personen tilfredsstiller bestemte helsekrav for eksempel for et sertifikat, eller det kan være erklæring om en tilstand eller sykdom som berettiger en dispensasjon for personen.

Skal du ta ein sjekk for å få erklæring så kostar det nødvendigvis litt, men det å få skrive ut ein attest på din medisinske tilstand eller journal frå legebesøk kan ikkje koste stort. Eg fekk det gratis på eitt legekontor og måtte betale 70,- kroner på eit anna. Det er vel for papir og medgått arbeidstid. 450,- kroner må vere feil. Eventuelt at nokon har misforstått. Eller at ho prøvde å svindle deg.

At dama ville ta betalt kontant på kontoret var ganske suspekt. Eg har aldri betalt direkte til lege før. Noko du for øvrig fekk bekrefta av legesenteret. Det er ikkje sikkert det kjem noko ut av at du tar saken vidare, men dersom denne legen har gjort dette tidlegare og kjem til å gjere det igjen så er det positivt om du tar ein telefon. Det blir behandla internt, så du får kanskje ikkje vite stort.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vil absolutt tro at dette er noe som har skjedd med andre enn meg. Mistenker nesten et slags samarbeid mellom legen og resepsjonisten. Siden jeg fikk beskjed første gangen jeg ringte at jeg måtte vente en uke, og neste dag kunne de ta meg imot 2 timer etter jeg hadde ringt.

Lenke til kommentar

Fornyet nylig førerkort og til det trenger man legeerklæring/attest. Dette kostet ca. 450 om jeg ikke husker feil. Jeg sjekket litt rundt først og prisen lå på det samme på de stedene jeg sjekket i Oslo området. Riktignok skal det sies at dette var en attest som var kun ment for bruk til førerkortfornyelse. Det var et eget skjema fra vegvesenet som legen måtte fylle ut. Og i prislistene så var "legeattest tl førerkort" en egen priskategori.

Synes det er litt merkelig om det skal være like dyrt dersom man faktisk er syk og trenger en attest, men jeg vet dessverre ingenting om evt. andre priser. Men dersom trådstarter har betalt 69kr før så er det jo mye som tyder på at det er en misforståelse inne i bildet ett eller annet sted. (Ellers høres det også rart ut at legen skal kreve deg for 450kr kontant i hånda inne på kontoret!)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Vil absolutt tro at dette er noe som har skjedd med andre enn meg. Mistenker nesten et slags samarbeid mellom legen og resepsjonisten. Siden jeg fikk beskjed første gangen jeg ringte at jeg måtte vente en uke, og neste dag kunne de ta meg imot 2 timer etter jeg hadde ringt.

Hun mente sikkert at de ikke har ledig på oppsatte timer den uken. Haster det kan man få time på dagen, de reserverer noen timer på slutten av arbeidsdagen for nettopp dette.

Lenke til kommentar

Attest og erklæring er etter det eg forstår to ord som blir brukt om kvarandre. Det i seg sjølv er ikkje poenget her.

Som du sier kan de brukes om hverandre, men det er visst ikke alle steder de gjør det.

På mitt legekontor viste det seg å være slik at en legeerklæring er den melding man gir til arbeidsgiver eller skole osv. om at du er syk og trenger fri, mens en legeattest er noe man gir til arbeidsgiver eller lignende som sier at legen godkjenner din fysiske helsetilstand. Personen som satt i skranken visste ikke hvilken av disse to som er blitt utført, og tok betalt for den dyreste tjenesten mens jeg i realiteten bare hadde fått den andre.

Når man har en legevikar som gjør turnus eller hva disse obligatoriske praksistimene heter nå så gjøres det iblandt feil. Bedre at det dreier seg om noen hundrelapper eller saksbehandling enn noe virkelig viktig. Legestudenter er ofte bedre på å undersøke grundig enn erfarne leger synes jeg.

Endret av omnomnomnivore
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1) Det er opp til kreditor når og hvordan han eller hun ønsker betaling - at resepsjonisten mener de burde tatt imot betaling på annen måte (eller at kontorets rutiner er annerledes) gir deg ingen større rettigheter.

2) 450,- kr høres omtrent ut som grunntakst for en billig legeerklæring dersom legen ikke har rett til direkte oppgjør av trygderefusjon (sammenlign med standardtakst L40). I disse tilfellene må pasienten betale legen og få kvittering, for så å kreve refusjon fra HELFO.

Dette er ingen politisak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...