Gå til innhold

Filosofi Opggave

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en historie & filosofi oppgave denne uken, og valgte en oppgave der jeg skulle diskutere om Ondskapen og det ondes problem. Lurer på hva dere tenker om dette?

Oppgave lyder slik:

Det som kalles det ”det ondes problem” går igjen i filosofiens historie, og mange har forsøkt å finne svaret på hvorfor det finnes så mye ondt i verden. Forsøk å definere hva ”ondskap” er, og drøft deretter ”det ondes problem”

Ville vært fint om jeg kunne fått noen gode tanker rundt dette emnet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest om det.

men er interessert i deres tanker om ondskapen, og det ondes problem.

Hvordan vi kan definere ondskapen, og drøfte det ondes problem med utgangspunkt i andre tenkeres tanker om det ondes plass i verden. f.eks Augustin, som hevdet at det onde var en forårsakende mangel. Altså at det onde ikke er en ting, og har dermed ikke et vesen (som Bibelen forklarer det).

Denne måten forsøker å frita Gud, ettersom han ikke har skapt det onde. Det onde er i stedet en mangel ved det skapte.

Bedre?

Endret av Phonatz
Lenke til kommentar

Jeg ville startet med en beskrivelse av hva det ondes problem er, og fortolkningen av dette. Så kan du videre (forsøke) å definere ondskap. Jeg sier ikke at det er så voldsomt enkelt, men hvis du legger til grunne en gitt moral følger det utifra denne. Du kan for øvrig diskutere rundt hvor vanskelig slikt er å definere og henvise til moralrelativisme. F.eks. vil sikkert Augustin og Sokrates ha forskjellige meninger rundt dette.

En religiøs innfallsvinkel er du nok også tjent med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...