jallamamba Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Hei, jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt med tips råd ang. USB i bil. Kjøpte en ny Mazda 3 som kommer med USB-tilkobling. Kjøpte den ny hos forhandler. Jeg var veldig opptatt av å ha USB i bilen, og det ble forhander opplyst om. Nå har jeg USB, og den spiller fint, men det er noe som irriterer meg grenseløst... jeg får ingen info i display det er ingen mulighet for navigering bortsett fra spol fram/tilbake en sang! det er kun rattkonsoll som fungerer på spoling Nå trodde jeg at dette var en selvfølge, å ha mulighet å navigere i mapper på minnepenn og å få frem info om artist i display. Forhandler er i villrede og har siden desember 2012 prøvd å finne et svar til meg, om dette er riktig eller ikke... En som jobbet på verksted hos forhandler mente at det skulle være slik, at det var ok uten info og mulighet å navigere mer enn 1 sang om gangen. Når det er noen 1000 sanger på en minnepenn, kan det være en skikkelig tålmodighetsprøve å finne akkurat "den sangen". Når jeg fikk bilen, lå det en CD med monteringsanvisning for USB. Så jeg regner med at denne USB-tilkoblingen er blitt montert lokalt hos forhandler. I denne anvisningen viser det bilde av hvordan det skal se ut når en navigerer fra mappe til mappe, så ut i fra den anvisningen så ser det ut som det skal være noe info i display. Det viser og at en kan navigere fra mappe til mappe ved å holde spoleknapp inne mellom 2-10 sek. Har prøvd dette og det resulterer kun i pause på/av. Legger ved bilde fra monteringsanvisning: Hva kan en forvente av USB i bil? Finnes det noen standarder, eller kan forhandler si at det er helt ok slik som jeg har? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Har vel inntrykk av at "standard" utstyr i biler, uansett om det er gps eller usb ikke følger vanlige standarder og er mer for å fungere med bilens knapper enn å faktisk være brukervennlig. Det funker, men er ikke bra. På den annen side så ahr jeg rippet endel plater opp gjennom tidene, og ser jo også at selv om man ripper med samme program på samme måte i samme format, så vil ikke info vises på alt. Selv ikke samme enhet (f.eks en mobil) klarer ikke vise titler og lignende på alt. Aner ikke hvorfor, men det er vel endel kompabilitetsproblemer ute å går. Jeg vile startet med å sjekke om dert fantes noen firmware oppdatering til enheten. Er du heldig, kan du laste ned en fil på en minnepinne. Her er en link til en lignende løsning: http://www.cushieaudio.com.au/mazda-usb2.html See album, artist and track names on selected radios only. Jeg vil tippe at mazda ukritisk plugger til anlegg og usbkontakt uten å sjekke om usb kontakten støtter anlegget man setter inn. En annen sak er jo at om dette var viktig for deg og ble spesifisert ovenfor selger, vil det være en mangel ved varen (bilen) som mazda bør utbedre eller tilby en alternativ løsning til (bytte anlegg f.eks til ett med innebygget usb port). Lenke til kommentar
rillto Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Det er ofte slik at radioen må bli fortalt at usb er montert. Radioen må kodes om. Lyden spilles av og rattet som allerede er kodet inn vil virke, men radioens display vil ikke vise tittel ol. Lenke til kommentar
jallamamba Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Her er en link til en lignende løsning: http://www.cushieaud...mazda-usb2.html See album, artist and track names on selected radios only. Har sett på denne selv, men på gromaudio.com. Lurer på om jeg skal prøve å få forhandler til å kjøpe denne og innstallere til meg. Venter ennå på svar på hva forhandler mener om saken (har nettopp purret), og i mellomtiden ville jeg høre hva andre mener om dette. Sier takk til alle svar og innspill Lenke til kommentar
jallamamba Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Nå har jeg snakket med forhandler og vi har kommet til en enighet. Forhandler kunne fortelle meg at svaret de hadde fått fra Mazda sentralt, var at det ikke var mulig med navigering fra mappe til mappe... Jeg foreslo da at de kunne kjøpe og montere en slik Grom-ting (se link lenger ned) kostnadsfritt for meg. Det var forhandler enig i, de tok bare forbehold at de ikke kunne garantere at det ville virke som forventet etter det var ferdigkoblet, dette er jo helt greit for meg. Vi ble enig om at jeg bestiller og betaler, så leverer jeg kvittering og får penger tilbake. Så nå er en slik på vei: http://www.gromaudio..._interface.html Så nå blir det både navigering og info i display, akkuratt slik jeg forventet meg det skulle være når jeg handlet bil. Et + med denne er at det tar andre formater enn mp3, den tar også FLAC, AAC og WAV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå