Gå til innhold

Hva er god lønn, noen som kan drøfte dette spørsmålet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette lukter lekser lang veg. Kan vi i det minste få vite kva fag det dreier seg om?

Snakker vi her om god lønn i økonomisk-, samfunns- eller personleg samanheng?

haha dette er nokk i sammenheng med lekser. temaet er jobb og lønn.

jeg har bestemt meg for å lage en presentasjon å drøfte litt rundt hva god lønn er. Derfor spørs jeg dere hva dere synes. For bare mine meninger er ikke så viktige.

samfunnsfag er faget.

Lenke til kommentar

Jeg mener man grovt sett at lønnen skal være en kombinasjon av lengden på utdannelsen, verdiskapning, ansvar, arbeidstid og hvor god jobb man faktisk gjør, det siste punktet kan selvsagt diskuteres.

Selvsagt finnes det masse unntak for eksempel gir ikke lærere, sykepleiere, etc direkte verdiskapning i kroner og øre derfor bør ikke "verdiskapning" vektlegges i slik yrker.

Lenke til kommentar

Tja. Du kan jo f.eks ta for deg diskusjonen rundt kva som avgjer lønningane.

Den klassiske oppfattninga er at alle jobber kan målast opp etter tre kriterier.

-God lønn

-Utfordrande/spennande/interesant/artige arbeidsoppgåver

-Høg annerkjennelse/status

Desse 3 punkta utgjer ein trekant der du ofte må velge to sider. Så dersom ein jobb har høg lønn og høg status så er det ofte ein kjedelig jobb (f.eks anayltikere, advokater, leger, osv). Ein jobb som er spennande og som har høg status har ofte lav lønn (politi, brannmann, osv).

Grunntanken er at dersom du har ein jobb som mange vil ha så treng du ikkje å tilby god lønn. Jobber som få vil ha må tilby god lønn for at folk skal ta jobben. Men per i dag så stemmer ikkje dette heilt då det er ein del jobber som har fallt litt imellom.

Lenke til kommentar

Tja. Du kan jo f.eks ta for deg diskusjonen rundt kva som avgjer lønningane.

Den klassiske oppfattninga er at alle jobber kan målast opp etter tre kriterier.

-God lønn

-Utfordrande/spennande/interesant/artige arbeidsoppgåver

-Høg annerkjennelse/status

Desse 3 punkta utgjer ein trekant der du ofte må velge to sider. Så dersom ein jobb har høg lønn og høg status så er det ofte ein kjedelig jobb (f.eks anayltikere, advokater, leger, osv). Ein jobb som er spennande og som har høg status har ofte lav lønn (politi, brannmann, osv).

Grunntanken er at dersom du har ein jobb som mange vil ha så treng du ikkje å tilby god lønn. Jobber som få vil ha må tilby god lønn for at folk skal ta jobben. Men per i dag så stemmer ikkje dette heilt då det er ein del jobber som har fallt litt imellom.

Litt uenig i denne... trivsel bør absolutt tas med der.

Finnes også uendelig med jobber som har høy status og høy lønn, vil si de fleste faktisk... man utdanner seg ikke til advokat hvis man synes det er kjedelig.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest andre innlegg, vil jeg si at hva som er en god lønn, er et ganske fragmentert spørsmål. Det må tolkes på bakgrunn av flere faktorer:

Utdanningsnivå

Ansinitet

Alder

Lokasjon (bosted)

Gjeld

Arbeidstider/Arbeidssted

Arbeidsoppgaver

Sikkert flere også..

Har du lang utdanning, er rundt 35 år og jobber i privat sektor innen en bransje med underskudd av kloke hoder, og du bor i Oslo, bør du tjene 600K +++

Har du kun VGS, droppet ut, jobber med noe hvor du raskt kan bli utskiftet/erstattet, du bor i Steinkjær og er 20 år, tipper jeg 350K er en grei lønn.

Alt er avhengig av hvilke kriterier du legger til grunn.

F.eks, jobber du på kontor 9-5, tåler du å tjene mindre enn en som jobber ut på anlegg i -10 grader. Alt er relativt.

Dette gjenspeiles også i de forskjellige gjennomsnittslønningene i de forskjellige fylkene. Oslo/Akershus/Stavanger har en høy gjennomsnittsinntekt, mens fylker som Nord-Trøndelag/Finnmark osv har en lav gjennomsnittsinntekt. Men så er bokostnadene heller lavere i de sistnevnte fylkene.

Yrkesgrupper med høy lønn har ofte noen fellesnevnere:

Lang utdanning

Privat sektor

Muligheter for overtid

Knapphet på kvalifisert arbeidskraft

Ugunstige arbeidstider/arbeidssteder (Alt utenom 8-4, offshore osv)

Kan greie ut mye om dette, men du skjønner tegninga.

Lenke til kommentar

Finnes også uendelig med jobber som har høy status og høy lønn, vil si de fleste faktisk... man utdanner seg ikke til advokat hvis man synes det er kjedelig.

Tja, det er vell litt forskjellige meininger. Men advokat er nok eit yrke der dei daglige gjeremåla er prega av repiterande arbeidsoppgåver og mykje papirarbeid.

Lenke til kommentar

En god lønn har man, når man tjener nok til å ha en grei leilighet, en bil + at man har midler til overs til å gjøre noe av det man liker.

Man kan da muligens vinkle det litt annerledes?

Har en Brannmann god lønn? Her med tanke på jobben han/hun gjør, i forhold til hvor farlig denne jobben er, mener hvertfal jeg at de tjener alt for dårlig

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Tja, det er vell litt forskjellige meininger. Men advokat er nok eit yrke der dei daglige gjeremåla er prega av repiterande arbeidsoppgåver og mykje papirarbeid.

Mye papirarbeid ja, men ikke nødvendigvis repeterende arbeidsoppgaver, og definitivt ikke i større grad enn i langt de fleste andre yrker. Man blir flink til noe ved å repetere det, så ett eller annet må du nødvendigvis repetere i yrkeslivet for å opparbeide kompetanse. Men situasjonene du utøver denne kompetansen i varierer, både som advokat og som f. eks. revisor, megler, lærer eller ingeniør.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal gi et litt annerledes perspektiv må det være at hvor god en lønning er måles i forholdet mellom arbeidsinnsats og utbetaling. Arbeid er en byttehandel og et kompromiss mellom frihet og slaveri, der man veksler sin tid og energi inn i penger. Tiden er det mest dyrebare man har; når man går tom for tid er man død og all den tiden man ikke brukte på det man ønsket får man aldri tilbake, så det er ikke noen hvilken som helst byttehandel man gjør. Derfor mener jeg at hvor god en lønn er først og fremst må sees i forhold til hvor mye tid man brukte på å få den; en gjennomsnittlig lønn for en minimal investering av tid og energi er uendelig mye bedre enn å motta en høy lønn for en innsats som krever så mye av tiden at man knapt har noe igjen til å nyte livet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

God lønn: lite arbeid, godt betalt... ? God lønn kan også være mye arbeid, godt betalt.

Eks: Hvis en gammel mann tjener 100 000 kr i måneden ved å bruke 20 timer på aksjer tilsammen, har han god lønn.

En ung mann kan også tjene 100 000 kr i måneden, men han må slite seg ut daglig, og jobbe i tillegg overtid. Han har også god lønn.

Begge har god lønn, men forholdet mellom arbeidskraft og inntekt er stort i den sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...