Gå til innhold

Å trolle et troll

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg var så heldig å komme på server som et skikkelig troll. Han var blærete og ufyselig og var skråsikker på at det var umulig å finne ut noe om han, og at han uansett hadde et perfekt liv i real life.

Denne fyren sa også at den eneste grunnen han spilte var for å harasse og plage folk, det gav han et kick som han hadde trengt daglig årevis.

jeg har ikke vært stygg med han på noen måte tilbake, og kommer ikke til å oute han eller nicket hans.

Dersom du er en slik internett-bølle som han, les dette og tenk deg om neste gang du plager noen :)

http://www.chivalrythegame.com/forums/viewtopic.php?f=5&t=10560

Kort oppsummert så er det slik at en uskyldig opplysning kan bli verdifull når den linkes til noe annet.

Jeg sjekket steamprofilen hans:

Flere brukernavn på lokalspråket hans avslørte hvilken land han var fra.

På forumet til spillet han spilte mest hadde han skrytt det ene brukernavnet i steam opp i skyene, med en brukerkonto med hans vanlige nickname.

Med det vanlige nicknamet hans fant jeg treningsbloggen hans med fornavn, vekt, alder og et bilde av kroppen hans. Her kom det også frem når han skulle reise tre uker til Brasil. Han er en syltynn og spinkel kar så det ikke rart an sa han ikke kunne plage folk AFK.

Jeg fant ebay-kontoen hans og hvor og når han hadde kjøpt produkter.

Han forteller også på et helseforum at han har problemer med utslett og kviser i ansiktet, skriver et langt foruminnlegg hvor han tror det er utstrakt snus-bruk som har skylden. Forteller at han har dårlig selvtillit pga utslettene som deformerer ansiktet hans. Han poster flere bilder som viser delvis ansiktet og utslettene og forteller også hvilke medikamenter han har brukt på dette.

Han tror han har ASPD, noe som i mine øyne er en selvfølge slik som han holder på.

På et annet forum for spirituelle greier fant jeg hans gamle brukernavn når han poster på det gamle navnet og ber om å få skifte til det nye.

Han tror på mye rart og virker egentlig helt lost, tvilsomt at han går på noen høyere utdanning.

Dette fant jeg igjen blant annet på en ban-liste fra CS. Han spilte mye CS og hadde 27% av fragsene sine med AWP. Han ble bannet for rasisme for noen år siden og en del av hans andre brukernavn sto oppført her.

Et av de andre brukernavnene er det han bruker mest i dag, jeg fant profilen hans på et dating-nettsted og visste hvilken by han bodde i og hvordan han ser ut. Han er singel og på leting.

Dette hadde han aldri forestilt seg at noen kunne kunne, så han føler seg sikkert "trygg" bak det brukernavnet. Hvem som helst kunne laget en profil med ei søt sjenert jente som var utvekslingsstudent på en skole 1 time med buss unna han og også hadde gaming som hovedinteresse og lurt han trill rundt.

Var mye mer info om han rundt også, hvis noen var interessert i å samle mer informasjon kunne de lagt til vennene hans og sagt de også var en venn av denne personen. Vet nok mer om han allerede enn mange av vennene hans gjør og kunne fått litt ut av de også.

All denne infoen kommer fra at jeg klikket meg inn på den private steam-profilen hans og tok bare noen minutter å plukke frem. Alt er info han selv har offentliggjort.

Burde jeg rapportere steamkontoen hans og få den stengt? Han har selv sagt at det å harasse og plage andre er eneste grunnen til at han spiller. Eller gjelder reglene i spillet og på steam for alle unntatt han?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei nei du over. Dette viser at man må være veldig forsiktig med hva man gjør på nett. TS har et godt poeng. Og man burde tenke seg godt om før man holder på slikt. Dette kan skje med hvem som helst. Også de som bare "skulle ha det litt gøy". Har sett flere tilfeller hvor folk aldri har hatt mulighet til jobb eller noe på grunn av hva de har gjort på nett.

Absolutt godt poeng, TS :) Bra at du dro fram dette. Hva jeg foreslår at du gjør, er å spørre han om ting du nå vet om han. For eksempel om hvor i Brasil han reiser, eller at det er kjipt at du har kviser osv osv.

Si ifra hva du gjør med dette i hvertfall :)

Lenke til kommentar

Update, stakkaren med det "perfekte livet" klager over at pcen hans sliter med å kjøre spillet.

core 2 duo e7400 overklokket til 3,5ghz.

gtx 550ti overklokket med 30 mhz

4gb ddr2 ram, 400mhz.

EveryGamerGamer, Helt enig.

Han ble veldig sjokkert når jeg fant brukernavnet hans, han vet ikke at jeg har funnet datingprofilen hans enda. Og så ville han vite hvordan jeg fant det, sikkert slik at han kunne fjerne koblingen for å kunne fortsette å plage folk. Men jeg har deltatt i samtalen på forumet og quotet innlegget hans, så det går aldri vekk :wee:

Psykake, Utvilsomt. Men jeg syntes det var interessant, og jeg syntes synd på han og ville hjelpe han før noen fucka fullstendig med han. Han er ikke en ond fyr, bare veldig dum. Og dessuten liker jeg utfordringer, "its impossible to find any info on me?".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Beste måten å håndtere troll er å ignorere dem. De er kun ute etter oppmerksomhet og reaksjoner. Hvis ingen gir dem oppmerksomhet går de lei og du slipper å bruke timevis på unødvendig research.

Det hjelper lite da det alltid vil finnes folk som ikke klarer å ignorere dem. Da syntes jeg dette er en passende straff.

Lenke til kommentar

Først og fremst må jeg si det var skremmende lesning i førsteposten. Ikke trollet, men det OP gjorde. Å gå så nøye til verks for å finne ut så mye som mulig om en person er kanskje ikke helt ulovlig, men det er slettes ikke noe en normal person ville ha gjort. Det minner for mye om stalking for min smak. Det OP burde ha gjort var ganske enkelt å rapportere ham, så fikk de med myndighet til det ta seg av ham. Å ta loven i egne hender er aldri en bra ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst må jeg si det var skremmende lesning i førsteposten. Ikke trollet, men det OP gjorde. Å gå så nøye til verks for å finne ut så mye som mulig om en person er kanskje ikke helt ulovlig, men det er slettes ikke noe en normal person ville ha gjort. Det minner for mye om stalking for min smak. Det OP burde ha gjort var ganske enkelt å rapportere ham, så fikk de med myndighet til det ta seg av ham. Å ta loven i egne hender er aldri en bra ting.

Poenget er vel at TS gjorde dette for å finne ut om det gikk an og for å vise eventuelle troll at de ikke er umulige å finne. Man er nokså naiv om man tror dette ikke gjøres av folk med ondere hensikter enn TS. Samtidig så krever det ikke så veldig høy intelligens å skjule alle sine spor, det tror jeg til og med et troll kan klare...

Lenke til kommentar

Tror ikke mange tenker på å skjule alle sine spor. I flere spill hvor real ID benyttes er det lett å finne oppgitte navn, selv på folk du ikke kjenner. Mange bruker IRL navn in-game. De aller fleste har en Facebookprofil som er litt tilgjengelig. Du skal være bevisst på å skjule dine spor for å ikke bli sporet. Da må det være mye bedre å bare oppføre seg som folk, og ikke gi noen en god grunn for å dukke opp uanmeldt. Noe som jeg føler er poenget med denne tråden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

På ene siden er det en del troll som irriterer vettet av meg, og er ene alene grunnen til at jeg holder meg unna en del fora. Ignorere trollet funker bare så lenge _alle_ gjør det, noe alle aldri gjør

På andre siden, har trollet en psykisk lidelse, er det da riktig å eventuelt henge ut vedkommende? Jeg nekter å tro at de som aktivt troller kan være friske. Bør de da behandles som om at de ikke er friske?

Lenke til kommentar

Poenget er vel at TS gjorde dette for å finne ut om det gikk an og for å vise eventuelle troll at de ikke er umulige å finne. Man er nokså naiv om man tror dette ikke gjøres av folk med ondere hensikter enn TS. Samtidig så krever det ikke så veldig høy intelligens å skjule alle sine spor, det tror jeg til og med et troll kan klare...

Det jeg lurer litt på er hvor langt trådstarter egentlig gikk, og hva hensikten var. Hadde det bare vært for å vise trollet at han ikke var så skjult som han trodde kunne trådstarter ha nøyet seg med langt mindre enn det han gjorde. Jeg fikk engang en køddetelefon fra en eller annen fjott, så jeg søkte på nummeret og sendte en tekstmelding tilbake med navnet hans. Da ble det raskt stopp fra den kanten. Jeg trengte ikke lete opp alt mulig av informasjon for å ha noe å presse ham med.
Lenke til kommentar

På ene siden er det en del troll som irriterer vettet av meg, og er ene alene grunnen til at jeg holder meg unna en del fora. Ignorere trollet funker bare så lenge _alle_ gjør det, noe alle aldri gjør

På andre siden, har trollet en psykisk lidelse, er det da riktig å eventuelt henge ut vedkommende? Jeg nekter å tro at de som aktivt troller kan være friske. Bør de da behandles som om at de ikke er friske?

Jeg går aldri hardt mot slike, det har jeg ikke samvittighet til. Prøver heller å hjelpe :)

Lykketrolling, Jeg var nysgjerrig på hvor mye informasjon man kan finne om noen.

Lenke til kommentar

Tror nok vedkommende skal være glad det var Pycnopodia i denne omgang som "avslørte" han ja. Har ikke noe problem med å innrømme at jeg selv hadde ikke vært like nådig. Det er ikke så alt for mange ting som irriterer meg mer enn når enkeltpersoner bevisst går inn for å gjøre andres tilværelse surt på noen som helst måte, være det på internett eller andre steder. Du skal gjøre mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg osv.

At det helt klart i de fleste tilfeller sitter en person i andre enden som plages/lider av ett eller annet har jeg faktisk ingen sympati for. Jeg kjenner eller/og vet av opp til flere som har og/eller har hatt det helt for jævlig mesteparten av livet eller i lengre perioder. Disse klarer pga av dette ikke pr. dags dato å fungere i hverdagen som forventet av ett vanlig menneske, og det er heller ikke sikkert de noen gang vil.

LIKEVEL klarer disse å oppføre seg overfor sine medmennesker både på nett og i sitt virkelige liv.

Hadde det vært realistisk hadde jeg med glede sørget for at de værste trolla hadde blitt utestengt fra online spilling for evig og alltid. Å vite at dine handlinger har konsekvenser mener jeg er ganske basic om du har passert 12år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går aldri hardt mot slike, det har jeg ikke samvittighet til. Prøver heller å hjelpe :)

Lykketrolling, Jeg var nysgjerrig på hvor mye informasjon man kan finne om noen.

Dette er faktisk helt kurant å gjøre, og er noe flere burde prøve, så lenge det stort sett gjøres av normalt oppegående, samvittighetsfulle individer. Kudos til trådstarter, som også legger for dagen at han ikke har vonde intensjoner.

Hvis det er en ting som skremmer gamle folk som meg, så er det den vanvittige ignoransen mange legger for dagen i forhold til hvor mye info man faktisk legger i fra seg overalt, gjennom nesten alt man gjør. Det skrikes og kaves konstant om personvern og overvåkingssamfunn fra flere hold, mens de samme menneskene er de som fullt frivillig (om rimelig bevissløst) legger igjen mer info om seg selv enn noen andre hadde vært i stand til å grave seg frem til på egen hånd. Underlige greier.

Om ikke annet så er et slikt eksperiment en ypperlig- og fullt lovlig - anledning til å "våkne" litt, å tenke seg om hva som faktisk er allmen tilgjengelig info, og hvordan man bedre kan passe på seg og sine. Id-tyverier har f.eks eksplodert i løpet av de siste årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...