herzeleid Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Satt akuratt og leste gjennom gårsdagens Aftenposten og enda en sak on beredskapshevingen hos Forsvaret der det ikke spares på krisene. Om jeg nå har fått med meg alt sitter jeg igjen med følgende: Forsvaret tok en vurdering på grunnlag av samme info som PST og valgte å heve beredskapen, dog marginalt. Dette kan de gjøre uten at det krever noen større anstrengelser og i utgangspunktet uten å skape noe oppstyr. Dette vil ikke påvirke noen utenfor Forsvaret og politiet vil heller ikke merke noe forskjell. Politidirektoratet ble varslet, men siden dette ikke hadde noe å si for politiet ble det ikke varslet nedover. PST valgte ikke å heve beredskapen, antagelig på grunnlag av at trusselen dreide seg om ett anslag mot militæret, og fordi en generell beredskapsevingen for politiet vil være både dyrt og omfattende. Altså foreløpig liten dramatikk og liten fare for å kompromitere etterretningen de satt på. Problemet oppstod, såvidt jeg kan se, da mediene fikk greie på dette og sammen med ett par politifolk fikk laget ett skikkelig sirkus av det hele. Nå var det plutselig ingen diskré beredskapsheving men en stor offentlig sak der beskyldninger blir slengt i alle retninger. For å gjøre det hele komplett beskyldte mediene Forsvaret for å kunne ha kompromitert etterretningen, og eventuelt kildene, man hadde. Er det bare jeg som synes dette er litt ironisk? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Det er jo mange sider i dette. Hever man beredskapen, om enn aldri så lite, så er det jo en grunn til det og man er vel nysgjerrig på hva den grunnen var og om tiltak som ble iverksatt var riktige. Var det "Russland angriper med atomvåpen om 3 timer" og tiltaket var å sjekke under biler som kjører inn og ut leiren, eller var det noen som har overhørt fylleprat om å ha snøballkrig med vaktene i en leir, og tiltaket ble å heve beredskapen i alle landets leierer. Heving av beredskapen høres dramatisk ut, uten at det behøver bety global atomkrig for det. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Ja det er helt klart at det er flere sider. Men jeg synes det er drøyt når mediene går langt i å påstå at dette viser at beredskapen og kommunikasjonen ikke fungerer, og atpåtil beskylder forsvaret for å ha blåst hele etteretningsoperasjonen, når det er mediene som har laget en sak av dette. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Media elsker Forsvaret, og blåser opp det de kan. Jobbet der en god del år selv og så ting fra begge sider, media kom stadig med halvsannheter og enkelte ganger direkte løgn. Å øke beredskapen i hele Forsvaret er så godt som gratis og gjort i en håndvending, så om det er en potensiell trussel, så syntes jeg de skal gjøre det. I leirene jeg har vært i har beredskapen gått opp og ned litt "tilfeldig", uten at det har vært noen stor fare for noe. Er ofte en grunn til at de ikke tar slike ting i media selv, da burde ikke media gjøre det selv heller. Vil tro forsvaret og media kunne samarbeidet mer om f.eks sånne ting hadde det ikke vært for at media blåser opp alt og lager 10 høns fra 1 fjær. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Problemet oppstod, såvidt jeg kan se, da mediene fikk greie på dette og sammen med ett par politifolk fikk laget ett skikkelig sirkus av det hele. Nå var det plutselig ingen diskré beredskapsheving men en stor offentlig sak der beskyldninger blir slengt i alle retninger. For å gjøre det hele komplett beskyldte mediene Forsvaret for å kunne ha kompromitert etterretningen, og eventuelt kildene, man hadde. Ja. I et valgår bruker man selvsagt alt som kan ramme den sittende regjeringen. Verst var som ventet Siv Jensen og Carl I Hagen som krevde forsvarssjefens avgang. Er det bare jeg som synes dette er litt ironisk? Nei. Ja det er helt klart at det er flere sider. Men jeg synes det er drøyt når mediene går langt i å påstå at dette viser at beredskapen og kommunikasjonen ikke fungerer, og atpåtil beskylder forsvaret for å ha blåst hele etteretningsoperasjonen, når det er mediene som har laget en sak av dette. Som sagt brukes enhver anledning av noen medier til å svekke sittende regjering. For noen år tilbake hadde ikke beredskap alfa vært noen nyhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå